Gaidin 298 Postad 17 Juni , 2010 I går lossnade förstaget när jag drog ut Genuan. Det var en slående upplevelse men slutade väl., dels p g a dubbla undervant och att jag hade vinden i ryggen som hjälpte storseglet att hålla masten upprätt. Riggbulten som höll fast förstaget är helt borta så jag vet inte om det var den eller om det var sprinten som gav med sig. Nu funderar jag på att i stället för en 8mm rbult med sprint, som ju ger ett glapp i sidled och vid ryck när seglet slår ut kan ge en hel del påfrestningar sätta en skruv med mutter som då kan dras åt och på så vis spänna infästningen bättre och därmed bli mer still? Hållfastheten i en M8 Rostfri (A4) borde väl vara ganska bra? Vad är riggbultarna gjorda av och håller de bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 17 Juni , 2010 Sätt hellre passande brickor mellan än en bult, gängorna på bulten kommer säkerligen att skadas så du får problem när det ska loss igen. Bara min egen reflektion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 17 Juni , 2010 Skulle tro att saxpinnen/låsringen lossnat. Råkade ut för det själv en gång. Efter att vi kastat loss sade min fru att det var något som klingade till när hon drog ombord ena förtampen. Jag kollade och där på fördäcket låg låsringen till riggbulten, som hade hakat i linen, raknat och åkt ur. Ren tur att den hamnade på säck och inte i sjön, då hade jag kanske missat vad som hade hänt. Numera kör jag med saxpinnar. Vältejpade. Och kollar ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 Juni , 2010 Så kan det givetvis vara, mina förtampar drar jag där. Nåja, ny bult är beställd och med lite tur kommer de i morgon, sedan får jag se över sprinten. Beställde några extra av varierande längd som får agera reservbult. Man får vara glad att det var 3 m/s det blåste och inte 10, det var klurigt redan nu att få ordning på allt, ensam i båten som man var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 17 Juni , 2010 Måste varit en jäkla upplevelse! Ensam till på köpet. Hur gick du tillväga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 Juni , 2010 När jag drog ut rullgenuan och vinden tog tag i den så lossnade nedre fästet på förstaget varvid hela rullen med segel och allt gjorde en elips mot styrbord och hängde fladdrande någon meter utanför båten. Jag hade redan autopiloten på så det jag gjorde var att justera kursen så jag hade vinden i ryggen (Motsats till Lova, heter det Länsa? Falla?) Nästa steg var att ta en titt på läget. Förstaget hängde hyffstat stabilt, tampen för rullsystemet hade dragits ur sina block men låg kvar i fören. Båda skoten satt kvar i sina block på skotskenan så jag hade alla ändar under kontroll. Jag tog helt enkelt fram lite flagglina och tog tag i staget, drog fram det och knöt fast den lite provisoriskt så gott det gick, sedan var det bara att rulla in seglet, slå på motorn och gå upp mot vinden och ta ner storen. Det hela gick bra och var relativt enkelt gjort eftersom det var svag vind och inte mycket till sjö men jag skulle inte vilja upprepa detta under svårare förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 17 Juni , 2010 Tack för beskrivningen. Snyggt jobbat. Alltid bra att få sådana här påminnelser om att man, även om man tror síg segla ensam, ändå alltid har matros mr Murphy med ombord. Bra att ha tänkt igenom litet olika scenarier i förväg. Alltid är man litet mer mentalt förberedd då. Och kan tänka litet mer rationellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Juni , 2010 När jag riggade av för ett par veckor sen, fick jag se att en saxpinne till ett av vanten saknades. Nu har jag ett bra minne,men kort, men tror att det var till ett undervant. Hur saxpinnen har kunnat försvinna är nått som övergår mitt förstånd. Är det så illa så att jag glömde sätta dit den när jag riggade. Det är två år sen och jag tycker det är konstigt att inte riggbulten ramlat ur. Detta var ju långt från lika alvarligt som att förstaget lossnar - men ändå. Har man tur - behöver man inget vett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 17 Juni , 2010 Jag använder ring, typ nyckelring. Har en bekant som blev av med en saxpinne på förstaget. Som tur var hände ingenting, han såg det på hösten vid avmastningen. Han har oxå bara ringar nu mer. Vet inte, men det känns bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser