Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
hedman_

Ny teleflexstyrning, svänger dåligt.

Rekommendera Poster

Hej!

Førra sommaren bytte jag ut den gamla stålwire styrningen med sople bakom ratten mot en akterspegel monterad teleflexstyrning med ratt och nav med hela paketet. Båten ær en liten selco med en johnsson 50hk på.

Nu till problemet. Wiren har før dålig slaglængd Den ær centererad så sen svænger lika mycket åt båda hållen, men før lite. Åker jag i full fart så lægger den bara sig kraftigt på sidan och svænger knappt. Åker jag sakta så svænger den inte så mycket alls, den ær svår at lægga till med. Så finns det nu någon utvæxling som man kan montera vid motorn? jah har førstått att det bara finns en typ av slaglængd på telefleswiren. Jag har monterat styrwiren så næra motorn det bara går, så jag iallafall kan lægga motorn i transport læge.

Hoppas att någon mer æn jag har haft detta problem.

MVH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du samma slaglängd, om du monterar lös den från motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den har fortfarande samma slaglängd. Funderar på att bygga någon sorts hävarm så ja får lite mer slaglängd på motorn.. Om de inte finns andra alternativ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Mercury 60 EFI -06 finns det 3 möjliga skruvhål i styrarmen att nyttja för montering av styrstaget. Det yttersta ger minst utslag vid påverkan av styrstaget. Kanske har du likadan lösning och kanske kan du utnyttja ett av hålen närmare motorn.

Har du möjlhet att lägga upp en bild så hjälper nog det till för att få fler förslag.

Senast ändrad av Ricke | 06 juli 2010 | 12:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, denna har bara ett skruvhål.

Jag var ut och tog en bild.

post-10015107-1394236430,6009_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som om beslaget bygger ut ganska långt framåt. Teleflexarmens infästning borde nog sitta i linje med plåtens fästskruv på motorn, eller i vart fall betydligt närmare akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste skruva fast länkens ände så nära motorn som möjligt. Du får borra ett hål själv om det saknas.

Hade motsvarande problem på min Yamaha när en marina byggde om den från rorkult till ratt, det gick att svänga åt bara ett håll. När de skulle provköra båten med mig så körde han i en cirkel åt rätt håll, så att jag upptäckte problemmet först i mina egna vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sitter lite längre fram än fäst skruven ja. Men hamnar den längre mot motorn så tar den i akterspegeln när motorn ska tippas upp. Men kanske kan få dit någon form av snabb koppling.

Får även korta av akterspegel fästet då. Kan det bli sån skillnad om länkens ände hamnar 1.5-2cm närmare motorn att det blir bra?

Min svänger lika mycket åt båda håll, dock för lite..

Har bytt bort båten nu så måste fixa styrningen innan.

Bifogar en till bild tagen lite mer från sidan..

Tacksam för alla svar! :)

post-10015107-1394236613,7778_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...