Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
MJosefsson

Batterifråga...

Rekommendera Poster

Hej

Min båt, en Bayliner 2052 LX är utrustad av förre ägaren men ett extra batteri till förbrukare med skiljerelä emellan.

Laddas då båda batterierna om jag kopplar på laddaren på startbatteriet eller måste jag ladda båda separat?

Tack för ett bra forum

MVH Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn går är bägge batterierna sammankopplade. Annars: Åtskilda. Ladda förbrukningsbatteriet! Normalt sett behöver inte startbatteriet laddning! Är det så så är det dags att byta ut det! Eller så är det något fel i ladd-kedjan! Att ha en brytare mellan batterierna för att kunna - i nödfall sammankoppla dom för max startström kan vara en ide men jag har en ensam startkabel i batterifacket som kan fylla samma funktion. I nödfall. Aldrig behövt använda! Vad är spänningen på respektive? under vila och gång med lite varv på maskin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha då fattar jag, trodde det va en grunka med dioder eller nåt.

Så det finns inget sätt att ladda båda batterierna samtidigt?

För tanken var att då båten saknar landström använda ctek laddaren i hamn och förvaring och då ladda båda batterierna samtidigt.

Senast ändrad av MJosefsson | 17 juni 2010 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

Jag har en utter 690 meden ny 09asuzuki 115. Ett start o ettförbruknings batter.

Åkte ut med familjen sov för att dagen efter åka ytterligare en bit för att spendera dagen

på en fin strand. På natten råkade en del onödiga saker dra lite ström. Mobilladdare, ekolod,

en lampa kylboxen. resultatet av detta. Voltmätaren visade ca 12,5. sedan sjönkden hela tiden till ca 11. allt utom voltmäteren var avslaget. vaför laddar den inte. har också en solcell

av äldre modell till förbrukningsbatteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Morn!

Du har eg inte skrivit vad Du har för typ av skiljeelä! Det finns spänningskännande reläer som kopplar ihop batterierna när spänningen i ett eller bägge överstiger en viss nivå. Med ett sånt så får Du funktionen Du frågar efter.

Antingen så känner reläerna av det ena batteriet (enkelkännande)och laddare sen bägge men inte tvärtom eller så är reläet dubbelkännande och då kan man ladda valfritt batteri och vid uppnådd spänning kopplas det andra batteriet in.

Det finns t om nödbrytare (för att koppla ihop batterier vid urladdning/fel) med inbyggd dubbelkännande skiljerelä där man så att säga får allt. BEP Marine vet jag har såna.

Efter lite letande så fann jag grejerna jag pratar om. Det finns två storlekar. Bägge är dubbelavkänannande, bägge kan koppla ihop batterierna genom att vrida över den gula ratten manuellt ELLER fjärrstyras med brytare då dom är motoriserade.

http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/productcategory-97/voltage-sensitive-battery-switch

Klicka på en modell så finner Du inkopplingsscheman och info.

Läser att om startbatteriet laddas (motorgång) och kommer över 13.7 volt i mer än 5 sekunder så kopplas förbrukningsbatteriet in. Laddar man endast förbrukningsbatteriet så kopplas startbatteriet in vid 13,7 volt efter 5 minuter. Finns lysdiod som berättar vad reläet sysslar med. Med andra ord en massa finesser, en sak för mänSkrattande

Nackdelen med sådana reläer är att dom drar ström när dom vilar för att kunna mäta, i detta fall 15mA

Mvh Peter

Senast ändrad av sdk780 | 04 juli 2010 | 09:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att säga utan att ha mer indata.

Jag förmodar att den som installerat förbrukningsbatteriet också ordnat så motorn laddar båda batterierna. Finns olika metoder enligt nedan, du får följa kablarna och kolla vad som sitter inkopplat.

Eller muta en elkunnig kompis med en sjö-tur och middag. :-)

Metoder att koppla in skilda start- och förburkningsbatterier:

a) batteribrytare med lägen off / 1 / 1 2 / 2 där man själv får komma ihåg att koppla in läge 1 2 när motorn går och laddar och koppla ur efter laddning. Billig o enkel men väldigt lätt att glömma i fel läge.

B) skiljedioder, en låda med en ingång och två utgångar, en till vardera batteriet. Äldre lösning där man får spänningsfall ca 0.7 V över dioderna.

c) skyllermarks skiljerelä, ett vanligt relä som tål ca 75A kopplar ihop båda batterierna när motorn går så båda laddas. När man stänger av motorn så släpper reläet och förbrukningen kan inte dra ur startbatteriet. Helautomatis o går inte att glömma i fel läge, rekommenderas.

d) spänningskännande relä som känner av när det ena batteriet börjar laddas och kopplar ihop både förbrukning och start så båda får laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...