bjorn_moller 0 Postad 16 Juni , 2010 Hej! Jag har precis bytt olja på min VP V8. Tänkte att jag sen skulle dra runt startmotorn en liten stund för att få oljan till lagren, jag rycker ur kabeln som går från tändspolen ur locket på fördelaren, för att motorn inte skulle tända. När jag sen satte tillbaka kabeln, så startar inte längre motorn. Min fråga: Tål inte spolen denna behandling? eller blir tändningen felställd om man inte har kabeln kopplad till fördelaren när man drar runt motorn. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litotino 0 Postad 16 Juni , 2010 Har du verkligen kontakt mellan kabeln och spolen. Tändningen ändrar ju inte sig om du lossar tändkabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 17 Juni , 2010 Vad har du för motor ? på min VP 5,0 GXI, gick säkringen till tändspolen. Sitter i säkr.boxen mitt på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_moller 0 Postad 17 Juni , 2010 Jag har en VP 5,8 FL, Ford 351 block. Mallory fördelare, och en standard spole med inbyggdt motstånd. Har inget säkrings box på den här motorn vad jag vet... Så jag misstänker dessvärre att att spolen gått. Brukar spolarna inte tåla sånt här? Skönt att höra att ivarjefall inte själva tändställningen påverkas när man plockat av kabeln, det är sånt meck ställa in tändningen, det slipper jag gärna göra om. Föresten, kan man testa att mäta strömmen fram till spolen, och se om den får ström överhuvudtaget, om den inte får det, då kanske det sitter en säkring någonstans trots allt. Tack! /Björn P.S. Bifogar en bild på motorn, (Observera att att motorn bara är halv färdigbyggd här, innan kablar var inkopplade alls.) enda bilden jag hade. D.S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 17 Juni , 2010 Lägg Tändstiftet mot blocket så att du har kontakt mot godset. kör motorn och kolla om du har gnista. Är tändspolen kass kan du köpa en där man säljer USA bildelar. 1/3 av priset mot marinshoppen Det kan också vara tändmodulen som gett upp, om du har elektronisk tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 17 Juni , 2010 Ja - det finns en möjlighet att du har förstört tändspolen, eftersom gnistorna/överslagen hoppar mellan lindningsvarven i spolen och bränner den istället för över tändstiften när du kopplar loss högspänningsdelen av spolen. Testa som sagt om du har gnista på stiften genom att lägga ett stift mot godset på motorn. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_moller 0 Postad 18 Juni , 2010 Har köpt en ny spole, och ska testa ikväll! Spännande! Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 30 Juni , 2010 Hur gick det för dig? Har nämligen typ samma fel på min båt. Jag får iallafall ingen gnista när jag försöker starta motorn. Ska be en marina att testa om spolen är trasig imorgon. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 1 Juli , 2010 Om det inte finns gnista alls så skulle jag börja att leta fel/glapp i dödmansgrepp, tändningslås, säkringar, multikontakter m.m. Kolla alltså matningen till tändmodulen och om den inte fungerar så leta dig bakåt i kedjan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser