Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Litotino

Var skall jag köpa ny motor och vad skall den kosta?

Rekommendera Poster

Har en AQ211 som lämnat in.

Var skall man titta på ny motor, vad skall man välja och vad skall den kosta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad har du för båt?

Jag hade en Nimbus 22 DC med en AQ211 i som skar första säsongen för mig. Kändes surt... 220.000:- hade jag betalat för båten. Blev bogserad till varv där de gav mig två ålternativ: Antingen renovera befintlig maskin för ca 60.000:- eller sätta in en ny för 190.000:- Jag tänkte att eftersom jag ska använda båten under flera år, så kanske det är en bra investering att köpa nytt. Sagt o gjort. De tog min gamla V8 som betalt för jobbet, sen åkte jag med en ny VP 5.0 GXi med DP-D drev ända tills nu. Detta inträffade 2002 och fick den nya installerad till säsongen 2003. Sålde båten för någon vecka sedan och fick tillbaka en stor del av investeringen. Köparen var väldigt glad över att motorn var så pass ny och jag tror att båten blev mycket mera lättsåld pga detta.

Dessutom hade jag många bekymmersfria år, vilket kan vara värt en del.

 

/Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Fjord 27 Selcruiser. Har också funderat i samma banor att jag gillar båten och vill ha den kvar några år. Man har ju förhoppningsvis bekymmersfria sommrar etc med en ny motor. Ligger det på så mycket pengar som närmare 200000 kr för en ny motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är vad det kostar. När jag väl hade bestämt mig för bytet, så var det mest positivt. Det var ju som att få en fabriksny båt. Beroende på skicket på din gamla så får du ju en del för den.

 

Lycka till...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi pratar summor på 200.000:- så skulle jag nog allvarligt överväga en diesel-får ju en obet. beg.

ex. vis KAMD 32/43 för dom pengarna ( om man hittar någon förstås )-

Nu har du ju rak axel om du har en Fjord 27 Selcruiser, vilket innebär att kostnaden för ett drev faller bort, är dåligt insatt i drivlinor med rak axel men kan du behålla ditt backslag m.m. så borde det gå att komma billigare undan än 200.000:-

Skulle säkerligen vara en bättre affär den dag du vill sälja.

 

 

tycker

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör nog läggas till ett nytt drev i kalkylen om en KAD 32 eller 43 ska monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag hittade glykol under min AQ271 tidigt i våras så den åkte ur. Hittade en 5.7Gi300J-08 ny i kartong inklusive DPS drev. Det var tidigare ett vp 280SP drev monterat. Jag har gjort hela bytet själv och slutnotan har hamnat på lite drygt 150000:-.

Det blev som en helt annan båt med nya motorn och drevet, värt varenda krona.

Har en tråd på boatsite med lite info om motor och drevbytet.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka är de största fördelarna med diesel kontra bensin? Har alltid förordat diesel men börjar nu tveka lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser hela inlägget så ser du att jag skrev KAMD 32/43 och inte KAD 32/43, alltså modellen avsedd för backslag och rak axel vilket sitter i de flesta Fjord 27 Selcruiser.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, läste inte så noga. Om det är en rakaxel installation så bör det bli betydligt billigare jämfört med en drevinstallation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kontaktat någon av dom firmor som säljer sk utbytesmotorer longblocks för marint bruk. Och flyttat över de kringdelar (generato, startmotor, limpor, insug, förgasare mm) som är användbara.
Och om jag inte vill byta själv, kontaktat något lokalt, icke aktoriserat, båtvarv för hjälp med bytet.

Kompissen gjorde detta i sin 21 fots DC för 2 år sen. Motorn kostade 25.000 kr och med nya limpor och sötvattenkylning hamnade hela kalaset på ca 40.000 kr, men då gjorde han jobbet själv.
Kollade nyss på ett ställe och det finns cheva 350 motorer för 24.000 till 36.000 kr, beroende på årsmodell.

Jag skulle aldrig lägga ut 200.000 kr för en ny motor hos en märkessäljare i en båt som knappt är värd detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Litotino! Jag har också en Selcruiser 27. Jag bytte ut den gamla vp170:an som satt i för ungefär 2 år sedan. Mitt val blev en Mercruiser 5,7 liter på 260 hk med backslag som har en utväxling på 1:1,52 och båten går klockrent med detta. Snabb i axet upp till plan och pressar man inte motorn för mycket så går båten valdigt tyst och vibrationsfritt. Selcruisern kräver en kraftig motor så byt inte ner dig i kraft, byt upp dig till en 5,7 liters V8 istället. Optimera det hela med en fyrbladig propeller så får du en väldigt behaglig gång i marschfart runt 20 knop. Funderar du på diesel så bör du inte gå under 200 hk.

Har du tur så hittar du en renoverad motor (V8) för runt 40-50 tusen. En dieselmotor lär bli mycket dyrare och frågan är om du kan få ut den kostnaden om du skulle vilja sälja. En Selcruiser i bra skick med en bra motor ligger ju på runt 200 000-250 000 kr. De exemplaren till salu som har gamla tmd 40 dieslar och vp 170 motorer från mitten av 70-talet eller början av 80-talet är billigare. Så, mitt råd är att du jagar rätt på en renoverad V8:a.  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar vridet i dieseln. Har man dessutom duoprop får man ner kraften i vattnet. En anställd på marinan där jag ligger sa att om jag hade valt samma båt med V8  utan duoprop hade den varit tröttare i axet men givit högre toppfart. En annan fördel är att jag kan ligga i plan på 10 L/h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst men du har en helt annan båttyp. Att du kan ligga i plan på endast 10 liter i timmen tillhör undantagsfallen. Du har en liten och förhållandevis lättdriven båt dvs tvärtemot vad trådskaparen har. Men visst, vridet i en diesel är en stor fördel. Samtidigt kan man säga att en V8 har nästan samma vrid som en diesel fast dieselmotorn levererar högre vrid vid lägre varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall skulle en V8 ge högre vrid än Volvos lilla diesel men som jag skrev jämförde han med V8 utan duoprop. Marinan brukar hyra in någon kunds båt vid islossningen och binda fast den på tomgång för att öppna upp vid bryggorna. I år hyrde de en med duoprop och aldrig hade det gått så fort att få isfritt berättade han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...