Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
martineves

Kan man lita på sjökortet/plotter 0-3m

Rekommendera Poster

Har nu varit ute i Mälaren som nybörjare på sjön i 2 veckor med både Sjökort och Plotter, det fina med det senare är att man kan följa sitt spår.

Numera vågar jag inte åka i det mörkblå vattnet som visar djup 0-3m medan det ljusblåa 3-6meter känns ok.

Anledningen är att jag fick lite grundkänning i ca 1Knop förra veckan utan några skador (färgavskavd på prop). Följde mitt spår i efterhand och konstaterade att både sjökort och plotter visar samma sak att det inte fanns ett grund där jag var men det visar bara att alla grund inte är utmärkta då dom trots allt markerar grunden på dessa mörkblåa djup men andra utesluts helt.

Känns inte konsekvent ??

Mvh/ En som följer farleder så mkt det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mörkblå på Sjöfartsverkets sjökort betyder att djupet är mellan 0 och 3 meter så man ska vara försiktig. Eftersom mätningarna ofta är gamla är de inte speciellt exakta.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker lära min pappa detta också! En plotter är ett hjälpmedel inte något man kan lita blint på och tro att grunden är exakt på den plats som plottern säger! Han fick lära sig det idag tydligen då han var 25 meter ifrån men såg det passera bara 2-3 meter bort Tur att det inte blev påkänning där! Har försökt att förklara att GPS:en kan visa upp till 15 meter fel och det har han tagit som ett löfte - inte indikation... Brr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ens papperskorten kan man lita på. Att plotterkorten kan innehålla fel är förståligt, det sitter människor och för över papperskortet till plotterkort.

På bilden, var sundet ljusblått, 3-6 m i verkligheten ca 1m och med en en sten markering, enligt kort från 1966

http://lasselundell.se/page20.htmlhttp://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6168' target=_blank title=www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6168>



Senast ändrad av Lasse-L | 16 juni 2010 | 22:01

post-571-1394236403,7353_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över nedanstående område har jag specialsjökort från Hydrographica både i pappersformat och i plottern. Vi gick för någon helg sedan in norrifrån mot den blå punkten med kapellet uppe pga regn och kraftig vind. Sjökorten visade på 4 meter vilket också stämde med ekolodet. Aldrig varit där tidigare och hade jag haft kort liknade detta hade jag inte tänkt tanken.

http://kartor.eniro.se/m/pR18k

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, mörkblått = 0-3 m = inte sjömätt = enstaka kända stenar och grynnor finns med men absolut inte alla.

Mörkblått betyder kör inte här. alls.

GPS noggrannhet. GPS är ganska exakt; fastnar du på en sten en dag och samma sten en vecka senare så visar nog GPSen samma läge på någon meter när.

Men KOMBINATIONEN GPS sjökort ritade för hand under de senaste 50 åren är inte exakt! Grundflak inritade på 50-talet kan ligga 50-100 m fel....

Jag har satt distansringen runt min egen position på 0,1 nm = 185 m radie. Har jag bara GPSen att gå på ska allting farligt finnas utanför den ringen.

Men inte behöver man bara köra i farleder. Då kommer man ju ingenstans. :-) Håll koll på kortet och i vattnet så löser det sig!



Senast ändrad av Anders_St | 16 juni 2010 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för GPS ?

Men om kortet inte visar grynnor som finns så spelar det inte någon roll.

Frågan är hur exakt man med karta kan bedömma var man är .

Som jag förstått det hela visar en modern GPS ganska exakt jag har en Garmin 521s, men  jag har hört visas informationen  med fördröjning så ju fortare det går desto mer fel visar den.

Helt klart en varning att vara försiktig oavsett på 0-3 meters djupen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en 521:a! Men vem har sagt att grunden ligger där de ligger? Som nån nämnde är många sjökort baserade på mycket gamla mätningar och de vi har i GPS:en är ju bara en inscanning av dessa i många fall.

Men visst: För det mesta visar nog GPS:en sånär som en position på 2-5 meter när verkligheten. Så den är det ju inget fel på. Felet ligger i korten... Ett praktexempel är grynnan (typ 40-60 cm djupt...) utanför Klädesholmen på Västkusten. En av oss infödda känd grynna och jag vet var den ligger men ska man gå enbart efter GPS så går du på den. Garanterat! Mycket roligt att ankra upp utanför den vid segeltävlingen Tjörn runt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var yngre fanns inte grynnorna som är markerade med på dåvarande sjökort så de boende satt nog och prickade av antalet grundstötningar varje sommar. Minns jag rätt var det inte ens ljusblått på kortet. Vi visste att det fanns men inte exakt var någonstans så vi höll oss alltid på behörigt avstånd. Många båtar passerar genom den fjärden och förmodligen händer det fortfarande olyckor. Fjärden svänger så det är naturligt att gå nära den sidan. Vitt på kortet känns annars ganska säkert.

post-10011607-1394236403,8571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att man ska blint lita på GPS ? när du inte ens kan lita på kortet i dessa fall.

Att då skylla plottern i som du nämnde i ditt fall ang din pappa känns meningslöst om kortet är felaktigt.

Det är ju förjävligt att alla vet om grynnan men att ingen reagerar, va har man då ett sjökort till ??

 

Bra inlägg av @Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får gärna dela med dej av din kunskap, så vi ej infödda kan färdas säkrare och undvika skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast man får ju göra bedömningar.

Väl trafikerade leder lär ju vara bättre uppmätta än de okända mysiga vikar man hittar. Man kan ju se på formen på öar och skär ungefär hur de fortsätter under vattnet och undvika att gå nära vissa uddar....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Då förtar vi ju nöjet för infödingarna när de kan skratta åt oss andra. Minns hur det gick i SOS segelsällskapsresan, där de satte ett streck i plankan för varje grundstötning och gladdes åt eländet. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Man kan även använda sig av Google earth och där göra en jämförelse i de vatten man planerar att besöka för att kunna se förändringar under ytan. Många grundflak är faktiskt synliga på de foton som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är något jag lärt mej under >50 år med egen båt är att det INTE går att se på det som är ovan vattenbrynet hur det ser ut under.

Det borde ligga i allas intresse att upplysa sjökortstillverkarna om fel i korten. Det håller nere försäkringspremierna och sjukhusräkningar. Är det ljusblått i kortet så skall det vara >3 m djupt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så kan man (=bör) anmäla till Sjöfartsverket (eller vad de heter nuförtiden) var avvikelserna finns och vad de består av.

Och som vi alla duktiga båtägare så uppdaterar vi våra kort kontinuerligt med de uppdaeringar som publiceras på verkets hemsida! Eller? Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...