Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Brandur

Ska motorn vara ur tll varrvstoppet?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en ny Buster XL med yamaha F100.

När vi är 3 vuxna och två barn så varvar den ur med lätthet till varvtalsstoppet går in. (6200 rpm). Den acclererar upp till planing lätt och den känns mkt pigg i sin gång. Det sitter orginalpropeller 19 på den. Nu ser jag en möjlighet att bibehålla fart och samtidigt sänga motorvarvet och spara bränsle  genom att skaffa en större propp. Hur stor propp skall jag satsa på? Jag vill inte att den skall bli för slö i starten. (Dock skall jag inte dra vattenskidåkare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade på min propp och det är en 13x19K kontra 12 5/8x21K i testet

Lite större dimeter mao.......

Är det en vanlig/viktig regel att min inte skall kunna varva tills varvtalsstoppet träder in?

Är det farligt för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farligt eller ej vet jag inte men tror inte det är så bra i längden. Men hur ofta kör man fullt..
Prata med din säljare och berätta att den varvar fullt , tycker du borde få en 21 i byte.
Du kan ju alltid hänvisa till körfakta.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja faktum är att jag i princip aldrig kör max. Jag bara testade igår efter en fisketur när sjön låg som en spegel.  :)

Däremot ser jag att både komforten och ekonomin blir lite bättre med en större propeller. Fast jag vill ju inte byta till så stor att den känns slö........

Jag skall lyssna med min återförsäljare och se vad han har att säga.

Tack för tipset!!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått låna en Yamaha stålpropeller 21 av Bjälverud Yamaha Store. Den maxar fortfarande 36-37 knop men varbtaler har sjunkigt från 6200 till 5500 rpm. Bränslekonomin ändrade sig inte alls..??   1,7-1,8 Nm/liter i 25 knop med båda propparna trots lägre varvtal??  For motorn jobba hårdare (segdra) ??

Inte trodde jag att dom två tummen skulle göra så mkt rpm/kraft mässigt?? Dessutom blev båten grymt slö.

Det blir att byta tillbaka till 19 orginal alu.propp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart den blir segare, nu kör du på 5:ans växel i stället för 3:ans, om man översätter till bilspråk.

Båtmotorer är byggda så att de med rätt propeller uppnår det högsta rekommenderade varvrtalet. Är det 5700 rpm för din motor så är 21 rätt propeller för dig.

Om du kör ofta med stor last så kan man sänka stigningen, men då skall man vara försiktig för att inte övervarna motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att det blir skillnad men sååå stor skillnad?? 

Finns det någon vits med att testa en rostfri propp typ Balistic med samma tum och dia? Vilken skillnad skulle det göra??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara det att du skiftar från alu till stål gör en del i greppet också,  dvs du klev upp från 19 till 21 samt bytte material.
i vissa fall kan man hissa motorn ett snäpp med stålpropeller då den greppar bättre vilket leder till mindre motstånd & högre fart.

Har dom ingen stål 19' som du kan få prova   alt en alu 21'?
inte kul om du går i taket med så pass många i båten lika lite som man vill få en seg båt. Allt kring propellrar är en djungel då det finns så många alternativa kombinationer, men när det är nytt som i ditt fall borde båtförsäljaren ha tabeller för detta så du får optimalt ekipage i annat fall skulle jag vänt mig till någon propellerförsäljare som brukar ha bra tips o ideer. Bäst är att få prova ett antal olika alternativ tills man hittar en lagom kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag byter till en tex. ballistic med samma storlek som jag har idag (13x19)så kommer båten gå fortare pga att proppen behåller sin form bättre?? Dvs att jag utnyttjar storleken under hela varvtalsregistret?.

Och att båten går fortare för pga att jag kan trimma den ännu mera?

Edit (13x19) har jag idag

 



Senast ändrad av Brandur | 10 juli 2010 | 18:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...