mansmag 0 Postad 16 Juni , 2010 Jag tog min nyinförskaffade båt på en provtur idag efter att ha pysslat med diverse problem. Den gick helt perfekt. Efter 10 minuter började motorn gå ojämnt och hacka. När jag drog ned gasen gick den bättre, men inte bra. När jag då la i friläge rusade motorn så jag fick kasta mig över dödaren för att inte spränga motorn. Jag startade och tomgången var superhög. La i växel ändå och gav gas. Bubbel bubbel host hack. När jag gav full gas hostade den bara. Slog av igen. Tog bort gasvajern för att se om det var den som strulade, men samma resultat. Tomgången är jättehög i friläge och den ökar även. Båten går att köra om man inte ger gas utan bara puttrar fram på tomgången. Jag kan ingenting om motorer och som vanligt ringde jag den förra ägaren och frågade om detta var nåt han stött på tidigare. Han sa förstås nej, men trodde att det var nåt med förgasaren. Att spjället står öppet och inte stänger. Han ringde tillbaka senare och sa att det kanske var choken som hängt sig, men jag har testat att choka och då går den ännu sämre. Kan nån svara på vad jag ska göra, vad ska jag börja med innan jag skickar motorn på verkstan? Kan tillägga att jag fick motorn att gå bra igen, men efter att ha dragit av på gasen och dragit på igen var bekymret tillbaka och nu är det visst rätt permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 16 Juni , 2010 Kolla att spjället stänger och öppnar, och att det följer rörelsen på gasreglaget. Senast ändrad av BerraS | 16 juni 2010 | 19:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mansmag 0 Postad 16 Juni , 2010 Det är lite svårt att se om spjället öppnar och stänger, men jag tror att det gör det. Jag borde väl ta loss förgasaren och se hur den beter sig. Eller finns det nåt annat sätt. Det måste väl vara förgasaren eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mansmag 0 Postad 16 Juni , 2010 Det här kan inte vara särskillt svårfixat för den som kan. Finns det någon extremt vänlig person i Uppsala som är villig att hjälpa mig med detta, eller kanske rekommendera nån bra och billig mekverkstad. Jag vill helst inte lämna in den då det är trassligt att ta bort den och sen blir jag utan motor ett bra tag med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser