Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Patrik_

Justering/kalibrering SmartCraft-instrument

Rekommendera Poster

Hej,

SmartCraft-instrumentet till vår Mercruiser 4,3 MPI visar en momentanförbrukning på ca 0,7 nm/liter (korkad enhet - varför inte l/nm...) och ca 25-27 liter per timme när vi åker ca 25 knop. Enligt timförbrukningen så borde alltså båten dra ca 1 l/nm, men enligt momentanförbrukningen ca 1,4 l/nm. Jag har noterat att loggen visar för lite jämfört med GPS'en, vilket skulle förklara skillnaden.

Nu till min fråga: Går det att kalibrera/justera SmartCraft-instrumentet (t ex ändra en propellerstigningsparameter eller liknande) så att förhoppingsvis både logg och förbrukningsinformationen blir mer korrekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalibrera Smartcraft

Edit:

hmm, funkade inte. jag googla på kalibrera smartcraft å fick upp en länk till Brunswick där det stod lite om kalibrering.

Senast ändrad av Bella440R | 16 juni 2010 | 16:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och jo det går, det finns en manual på brunswicks hemsida. Kolla där. Annars gör du som så att du håller in mode och höger knapp på varvräknaren i cirka 10 s tills texten cal 2 kommer upp bläddra sedan fram till pivot och paddleweel där väljer du edit beroende på vilken givare du har. Där kan du öka eller sänka givarens förstärkning. Detta är skrivet ur minnet så kolla säkrast på brunswicks sida.

Anders i Bolmen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...