Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
WiZCoke

iPad som plotter/GPS

Rekommendera Poster

Har precis hämtat min Ipad2 från butiken. ska bli kul att försöka få den till en fungerande plotter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, då verkar det inte stämma det jag hörde, med att man måste vara uppkopplad.

Är det samma sak med Navionics? Lokalt sparat!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det Svenke säger betyder att man inte behöver vara uppkopplad.

Rent allmänt kan man säga att det inte har med iPaden som sådan att göra, utan hur de olika navigationsprogrammen är konstruerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med Android och Navionics och där sparas kartorna ned när man köper appen.

Så du behöver inte vara uppkopplad mot nätet för att nyttja Navionics.

Mer info ang, Iphone/Ipad och kartor finner du här.

http://www.navionics.com/MobileMarineFAQs.asp?MobileType=iPad&CategoryID=53&ViewCategoryID=0&SubCategoryID=26

Q. Can I navigate with the iPad if there is no internet connectivity? A. An internet connection is only needed to download Navionics Mobile to your iPad. Once downloaded, the map resides on the iPad allowing you to view Navionics Mobile Charts with the smartphones' internal GPS.

Personligen skulle jag nog hellre satsa på Seapilot med s-57 sjökorts data, AIS-data i realtid samt

AIS-väder i realtid osv..

HAr för mig att Seapilot släpp inom kort för Ipad och ser fram emot att den även släpps för Android, då kommer jag absolut att testa den.

Mvh Andy

Senast ändrad av AndyM | 23 juli 2011 | 14:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon stör sig på reflexer i skärmen så finns det en frostad film att köpa, verkar fungera bra för mig i alla fall.

Har inte hunnit prova helt än men skaffade appen från Eniro för sjön, verkar fungera mycket bra för att vara en gratis-app.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips om SeaPilot som jag just laddat ner. Blir att testa under helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att den funkar bra för dig , skulle uppskatta om du kunde skriva lite om SeaPilot när du testat den. Fördelar Nackdelar osv.

Någon annan som har använt SeaPilot får givetvis gärna komma med en recension.

Trevlig båtsommar !

Senast ändrad av AndyM | 29 juli 2011 | 16:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill rekommendera Transas iSailor som jag tycker är helt klart bäst just nu. Har även navionics och 88 sea hd. Programmet är gratis och du betalar endast för det område du vill ha. Jag köpte norra bottenviken för 189 kr. I programmet kan du göra rutter (mycket lätt när du planerar dagens utflykt i gästhamnen) samt finns funktion att maila (exportera) dina spår och rutter. Det är bra som backup. Körde igår 84,1 distans och iPaden var ett bra komplement till min plotter. I en plotter är det bökigt att flytta bilden för att se vad holmar mm heter när man ligger i 24-30 knop. Ipaden kan man snabbt flytta bilden och zooma in det du vill se (faktiskt mycket lättare än ett vanligt båtsportkort). Att frun kan också se och lära sig samtidigt genom att följa med i iPaden är ju ett plus. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöassistans gör reklam för Seapilot för iPad till 495:-

Någon som provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte just (10 minuter sen) Transas iSailor med kort över Stockholm och norrut och noterade direkt att Hydrographicas specialer saknas, dessa finns på Navionics. iSailor är dock annars mycket snyggare och framförallt snabbare än Navionics. Ersätter således inte Navionics, men det går ju att växla.

Använde för övrigt iPad med Navionics tre veckor somras på en tur Stockholm -> Örebro -> Kristinehamn (på trailer) -> Sjötorp -> Göta Kanal -> Stockholm, parallellt med en femtums plotter av märket Lowrance, också med Navionics sjökort. Det var blandat väder, ömsom regn och ömsom sol samt både hög och låg fart. Paddan satt monterad i ett sugkoppsfäste från Kjell & Co under vindrutan. Vatten var inga problem, de gånger regnet öste ner åker kapellet på oavsett padda. Solljus fungerade också förvånansvärt bra, bara marginellt sämre än plottern.

Kan inte säga annat än att jag var helsåld på att navigera med iPad, den enda gång jag använde Lowranceplottern var när treåringen var grinig och behövde mutas med film. Till nästa år åker plottern ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har i sommar använt en Ipad2 32Gb 3G som huvudnavigator. Betyget blir med beröm godtjänt, förra året var det mini pc, Fugawi och extern GPS-puck som gällde jag kan bara säga vilket lyft!!!

Navigationsappen blev efter en stunds funderande Navionics. Den har gått bra dock lägger den av ibland när man sitter och scrollar i kartan och planerar sin rutt men aldrig under körning.

Nu provar jag den nya Seapilot, vi var ut en sväng igår synd bara att semestern är slut skulle gärna velat testa AIS funktionen på riktigt. Programmet är mycket snabbt och känns proffsigt, att flytta runt sig bland kartorna sker blixtsnabbt och utan fördröjning. Att den bygger på S57-kort känns tryggt.

Många funktioner saknas men de ansvariga har ju lovat att det ska komma uppdateringar efter hand. Summering, en bra och stabil navigator som kan bli bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testkört Seapilot under helgen. Reflektioner:

* Snygg presentation, känns proffsig. Bra zoommöjligheter. Stabil, ingen krasch.

* Saknar ruttplanerare.

* AIS objekten saknar namn och MMSI-nr. Bra med AIS-väderdata inbyggt.

* Byter inte kartblad automatiskt.

Uppdateringar lär komma och då kan den nog bli en riktig killer. Själv har jag kört med mini-pc och puck men det känns som att den nu gjort sitt i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kört seapilot i helgen.
Byter kartblad alldeles utmärkt, bättre än andra system.
Men totalkraschade på hemvägen så ja................
Fattas djup m.m.

Men kan nog bli bra efter en del uppdateringar

Fortfarande är Inavx med kort från solteknink totalt outstanding.

På navionics fattas grund m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade Seapilot på mässan idag. Är man i behov av Hydrographicas underlag blir man klart besviken då Seapilot saknar dessa. Ev. kommer det senare men då blir också priset högre sa säljaren. Själv åker jag mycket efter specialkort och gillar inte när ett fullt farbart sund ser ut så här på ett sjökort. http://kartor.eniro.se/m/aOvwq 

Som jag förstod måste man för att få AIS i realtid investera 5500 i en AIS från True H.

Annars verkar programmet bli en storsäljare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Puttrade..runt..i..sthlm..idag..med..ipad..och..tycker..inte..det..funkar..klockrent..tyvärr..den..uppdaterar..för..långsamt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ännu inte provat Tab på sjön men är mycker erfaren på mindre skärm med handdator  hela 2000 talet outdoor ,i bilen och på sjön Även  med sjökort på smartphone  sen 2006 

Har precis valt en tablet för nästa båtsäsong efter att ha köpt en Ipad2 och en Samsung Galaxy Tab 8.9 i USA nu i november 2011 för utvärdering och val- dotern beställde en och med villkoret var att jag får välja först.

Tabletsskärmar går bra under ruff i min motorbåt och inga problem om det är skugga- i direkt solljus är HP Ipaq överlägsen..det har jag testat på lånegrejor sommaren 2011

Utan tvekan blev mitt val Samsung Galaxy Tab 8,9  som är lika enkel att använda som Ipad2 man får mer för pengarna och den är betydligt smäckrare och tunnare i modernt format. Dessutom reg lerar och styr inte Apple vad du  får se och inte se - att appantalet är större för Ipad saknar idag praktisk betydelse för alla bra appar blir snabbt också i android

Jag valde en platta med 16GB utan 3G då jag mest använder wifi och kan ställa om min smartmobil  till wifi router med ett knapptryck . Om man samkör med sin dator är det lätt att ladda upp och anpassa  vad man behöver ha med i kartväg på plattan så jag tycker mer minne behövcer man inte.

Dessutom kör Android skjortan av  andra mobiler  skjortan av marknaden på mobiler idag och detsamma sker säkert på tabbar 2012

En höjdar tablet är Galaxy 8.9 tycker jag!!

Dottern var lika glad att få Ipad 2 ,,, som är en mycket kompetent tab också!

Läs mer

utvärdering

från min utvärdering 

bra kartappar

bästa kartapparna

andra bra appar

bra appar överhuvudtaget

Senast ändrad av bengt39 | 01 december 2011 | 20:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer fler sjökorts-Appar och området börjar bli en djungel. Frågan är vilken som är vinnare med bästa sjökorten, funktionerna, prestanda och stabilitet. Jag har Nvionics och iSailor i min padda och av dom gillar jag iSailor bäst men jag har ju inte testat alla. Vilket tycker ni är bäst? Jag hade gärna sett en Autoroute-funktion, om inte annat som utgångspunkt när man lägger en rutt eller för att snabbt kolla distans genom snåriga skärgårdar. Senast ändrad av Sahlback | 03 december 2011 | 11:08

Senast ändrad av Sahlback | 03 december 2011 | 11:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi körde Sthlm - Övik - Sthlm å snurrade runt i Sthlms skärgård i somras. 

Vi hade både Ipad, navionics och en laptop (IBM T40) med SeaClear och uppdaterade HGkort.

Jag har skrivit detta i otalet trådar i flera forum. Ipaden är enkel att använda funkar överförväntan sålänge det inte blir för varmt, då slocknar Idapen och man får vänta tills den svalnat innan man kan använda den igen.. Det är i mina ögon ett så stort problem att jag har den som en backup eller komplement till min bättre hälft. 

Datorn däremot har funkat i alla väder i 8 år, regn, fukt, värme, skakande av grov eller krabb sjö har inte varit något problem. SeaClear är dessutom överlägsen som planeringsverktyg. Jag skriver loggbok efter varje tur och den funktionen finns inte i Ipaden, men däremot i SeaClear, det finns tydligen appar som har den fuktionen, dessa skall utvärderas under kommande sommar. 

Min slutsats är: Har man bra koll på sina farvatten och papperssjökort kan man ha en Ipad med sig (man skall vara medveten om att den kan slockna pga värme), men skall man åka långt så är min erfarenhet att man inte skall ha den som primär navigationsdator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...