Lunde 0 Postad 16 Juni , 2010 Behöver hjälp av elkunnig. Håller på att koppla in kraftigare modell av torkarmotor med två hastigheter och parkeringsläge. Denna kräver trelägesbrytare. Jag köpte den som rekommenderades och den har 6 ingångar bak (on-off-on), två på varje läge. Hur jag än kopplar så går motorn konstant då strömmen är på. Hur ska jag göra? Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 16 Juni , 2010 År förmodligen en tvåpolig tvåvägs omkopplare du har, ska nog vara enpolig alt 2-pol trevägs. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 17 Juni , 2010 Jag köpte både torkare och strömställare hos interboat (Repslagaren i Örebro). Både firman och katalogen rekommenderade denna variant. För att vara säker frågade jag dessutom på verkstaden och de sa att det var rätt strömställare (s. 158 art nr 5427). Har någon kopplat en sådan torkarmotor med motsvarande strömställare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 17 Juni , 2010 Borde ju vara rätt omk. om både förs. och katalogen rek. den. Fick du inte med något koppl.schema? Omkopplarens funktion och ansl. kan du ju lätt kolla med ett univ.instr.inställt på resistansmätning. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 17 Juni , 2010 http://www.interboat.se/AccesoriesArticle.aspx?ArticleNo=5427 Antar jag? Utan funktionsschema är det svårt att hjälpa dig på distans men som PCP-Roger säger är det mkt lätt för en någorlunda elkunning att mäta sig fram till vilka anslutningar du ska koppla till vad... Plus (röd?) matningen via en säkring såklart ska till inkommande på brytaren. Ofta placerad centralt på brytaren men ingen garanti. Eftersom det är belysning i den också kan detta komplicera saken för dig då den även kräver minusmatning för den funktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 17 Juni , 2010 Finns inget kopplingsschema till strömställaren. Det finns däremot ett till torkarmotorn, av det enklare slaget.. En jord från ytterhöjet, en plus till låg hastighet, en plus till parkeringsläget och en plus till hög hastighet (enligt schemat är detta huvudplus). Jord är ju inget problem, den tar jag från batteriet. Vad jag inte förstår är var jag ska gå in med batteriets plus i strömsträllaren? Jag får göra som du rekommenderar och prova med elmätare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 17 Juni , 2010 Ja, det är den strömställaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 4 September , 2011 Gammal tråd men löste du det? Ska det vara en vanlig till/från/till brytare eller någon special för parkeringsläget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser