Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Lunde

Trelägesbrytare till torkarmotor

Rekommendera Poster

Behöver hjälp av elkunnig. Håller på att koppla in kraftigare modell av torkarmotor med två hastigheter och parkeringsläge. Denna kräver trelägesbrytare. Jag köpte den som rekommenderades och den har 6 ingångar bak (on-off-on), två på varje läge. Hur jag än kopplar så går motorn konstant då strömmen är på. Hur ska jag göra? Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År förmodligen en tvåpolig tvåvägs omkopplare du har, ska nog vara enpolig alt 2-pol  trevägs.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte både torkare och strömställare hos interboat (Repslagaren i Örebro). Både firman och katalogen rekommenderade denna variant. För att vara säker frågade jag dessutom på verkstaden och de sa att det var rätt strömställare (s. 158 art nr 5427). Har någon kopplat en sådan torkarmotor med motsvarande strömställare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde ju vara rätt omk. om både förs. och katalogen rek. den.

Fick du inte med något koppl.schema? Omkopplarens funktion och ansl. kan du ju lätt kolla med ett univ.instr.inställt på resistansmätning.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.interboat.se/AccesoriesArticle.aspx?ArticleNo=5427

Antar jag? Utan funktionsschema är det svårt att hjälpa dig på distans men som PCP-Roger säger är det mkt lätt för en någorlunda elkunning att mäta sig fram till vilka anslutningar du ska koppla till vad...

Plus (röd?) matningen via en säkring såklart ska till inkommande på brytaren. Ofta placerad centralt på brytaren men ingen garanti. Eftersom det är belysning i den också kan detta komplicera saken för dig då den även kräver minusmatning för den funktionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget kopplingsschema till strömställaren. Det finns däremot ett till torkarmotorn, av det enklare slaget.. En jord från ytterhöjet, en plus till låg hastighet, en plus till parkeringsläget och en plus till hög hastighet (enligt schemat är detta huvudplus). Jord är ju inget problem, den tar jag från batteriet. Vad jag inte förstår är var jag ska gå in med batteriets plus i strömsträllaren? Jag får göra som du rekommenderar och prova med elmätare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är den strömställaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men löste du det?

Ska det vara en vanlig till/från/till brytare eller någon special för parkeringsläget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...