Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
pimpelon

yamaha 703 reglage inget larm

Rekommendera Poster

Undrar om det är någon som har någon koll på detta....

Har skaffat en yamaha 70hp 1992 med ett yamaha 703 reglage.

Tänkte att jag skulle testa så att allt med larm osv fungerar som det ska. I dom digitala instrumenten kan jag få fram varningar genom att tex, jorda tempsensorn (rosa kabeln). Jorda oljenivå givaren (grön kabel).

Till problemet, jag får ingen varnings signal från reglaget. Jag har haft ur och testat summern och det är inga problem där.
Någon som har en ide? Får heller ingen ton från summern när man vrider på tändningen (utan att testa givarna).

Har kollat överallt, dock är det ju lite konstig fråga iom att larmet inte går, men det känns viktigt att saker funkar som det ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en liknande motor, tror min är något år äldre. Har inte heller någon varningssignal från reglaget. Har däremot en display som indikerar varvtal, oljenivå och något mer som jag inte vet vad det är. (se bild). Kanske är det så att displayen ersätter varningssummern?

För övrigt har jag lite bekymmer med min motor, diplayen indikerar på tom oljetank, trots att den är fylld. Vet du kanske vad det kan bero på?

post-10014923-1394236403,3831_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade likadan tach som du har på bilden, fick dock tag i nyare (då speed mätarn var fuktskadad). Men på min hade iaf klåparn sm hade motorn innan antagligen tagit bort olje tanken, och missat att sätta fast jordkabeln från givaren. när jag drog dit den funkade allt med oljan som den skulle.

Om larmet från summern så har jag lyckats hitta på ngt jänke forum, att detta reglage inte ska pipa vid påslag av tändning. Dock ska man kunna testa att slå på tändningen utan att ha nödstoppet inkopplat, den ska pipa då. Har inte hunnit testa men i värsta fall får jag slänga in en summer under instrumentbrädan och koppla den på larmkabeln som går dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har en summer i reglageboxen,den kanske är trasig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

efter att ha rivit och mätt upp varenda rosa och grå kabel kom jag fram till att den rosa kabeln som går i kabelstammen till reglaget från motorn har kabel brott någonstans på vägen.

Drog en ny kabel och vips så funkade larmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...