callelager 0 Postad 16 Juni , 2010 Vill i detta forum passa på att varna för fjärsing. Har från flera håll nu hört att det är mycket gott om fjärsing i år och en makrillfiskare i närheten blev stungen häromdagen. Igår kväll såg jag en ung pojk få en på spö, han hade ingen aning vad han fått, men hade tur och blev inte stungen. Alltså, en varning, kolla vad ni fått på dörjen innan tar upp i båten och ha kraftiga handskar och en tång med. Det är ju inte alltid man har så bra koll vad som sitter på kroken när man sitter och kör och samtidigt halar in dörjen. Har ni ungdomar hemma som sportfiskar kan ni ju lära dem hur de ser ut och varna, stinget är tydligen extremt smärtsamt och kan vara direkt farligt för unga personer. Skadan kan också sitta i länge, en fiskare som stack sig i tummen i höstas säger sig fortfarande känna av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Juni , 2010 När det gäller Fjärsing är det verkligen på plats med en varning. Enligt vad som påstår är den bästa akuta behandlingen att stoppa tex den stungna handen i så varmt vatten man klarar. Frågan var uppe för nåt år sen och då skrev jag; Fjärsingen har gifttaggar och om man sticker sig på dem kan man råka illa ut. I färgen påminner den om makrill och i stridens hetta kan man ta fel. Brukar själv försöka att inte ta den ombord utan försöker slå loss den mot bordläggningen. En taggig främre ryggfena och en kraftig tagg på vardera gällock som står i förbindelse med en giftblåsa kan vid skada åstadkomma mycket smärtsamma stick och sår. Gift som hamnar intravasalt fordrar akut läkarvård. Bild på Fjärsingen finns på länken; http://hem.passagen.se/kent.andersson/Fjarsing.htm Information från Giftcentralen; http://www.giftinformationscentralen.se/article.asp?CategoryID=6894 I övrigt lär fjärsingen va en god matfisk. För en del år sen fick jag enstaka färsingar varje gång jag dörjde, men som tur är är det en del år sen. Men det kanske är ett fjärsing år tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 16 Juni , 2010 Fick en fjärsing på spö för 1½ vecka sedan... Som tur är så känner jag igen fjärsing sedan tidigare, då jag är gammal sportfiskare och tidigare medlem (slutet på 1970-talet till början/mitten av 1980-talet) i SvHK, och fiskat mycket i övrigt oxå... Denna fjärsing togs av med tång, fick sig en omgång med batongen och förpassades i icke-levande tillstånd som föda åt krabborna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 16 Juni , 2010 Den enda gång jag ätit sushi så frågade jag vilka fiskar det var. En av förpackningarna påstods innehålla just fjärsing enligt servitören. Om det stämmer så kanske man skulle försöka sig på att äta den om man får upp den? Jag menar om den är god nog att stå för sig själv så torde den vara välsmakande. Sushi = uschi... Senast ändrad av mariatherese | 16 juni 2010 | 16:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callelager 0 Postad 16 Juni , 2010 Fjärsing är en utmärkt matfisk, ganska fast i köttet, personligen tycker jag den är bäst stekt eller grillad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 Juni , 2010 Gammal sportfiskare...? Fick sig en omgång med batongen och blev krabbmat... Förlåt, men dom meningarna rimmar inte direkt väl i min uppfattning om sportfiskare. Varför klubba nåt du inte tänker äta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 17 Juni , 2010 Tja, det finns ju folk som skjuter varg utan en tanke på att äta den, och de kallar sig för viltvårdare... Samma fråga i mina ögon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsY 1 Postad 17 Juni , 2010 För h....vete. Spara fisken till stekpannan, en delikatess. Och som sagt, fjärsingen har bara ett par giftiga taggar. Hanteras med respekt men är väl knappast farlig i avlivat tillstånd och den äter ju inte upp småbarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Juni , 2010 Det finns gift i taggarna även när fjärsingen är död. Det finns ett anal peroner som blivit oerhört sjuka efter att stuckit sig på fjärsingens taggar, så försikighet bör nog iaktas om man skall hantera den. Tjocka läderhanskar? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsY 1 Postad 20 Juni , 2010 Hejsan igen! Jovisst är de tre taggarna fortfarande giftiga när fisken är avlivad men den är liksom lite mer stilla då också. Ett mycket bra tips vid hantering av fisken är att stoppa in pekfingret i munnen, på fisken alltså... sen är det lätt att skära fina fileer av fisken och du kommer inte i kontakt med taggarna. Men som sagt, hantera med respekt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 20 Juni , 2010 Var ute och fiskade sent på kvällen med gummibåten vid Läsö förra året och stack mig på en Fjärsing. Det svullnade upp rejält och pulserade, men båtgrannen som också var med och fiskade berättade om att stoppa tummen i varmt vatten. Det hjälpte - och efteråt kände jag ingenting. Sedan finns det dem som är mer känsliga än andra och bör uppsöka sjukhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 20 Juni , 2010 Var ute och fiskade sent på kvällen med gummibåten vid Läsö förra året och stack mig på en Fjärsing. Det svullnade upp rejält och pulserade, men båtgrannen som också var med och fiskade berättade om att stoppa tummen i varmt vatten. Det hjälpte - och efteråt kände jag ingenting. Sedan finns det dem som är mer känsliga än andra och bör uppsöka sjukhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 22 Juni , 2010 Var sitter giftblåsan? Kan ju vara dumt att sätta tänderna i den om man blir sugen på lite fjärsing sashimi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callelager 0 Postad 22 Juni , 2010 Taggstrålarna i främre ryggfenan och gällockstaggen har fåror i sidan som innehåller giftkörtlar. (citat från fiskerverkets hemsida) Det man äter på en fisk i normalfallet är ju filéerna och där sitter inga taggar eller giftblåsor. Köper man fisken i affär får man den filéad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 23 Juni , 2010 Det låter bra. Vore dumt att göra en Blåsfisktabbe =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser