algren 0 Postad 15 Juni , 2010 Hej har nyligen sjösatt min båt med nyrenoverad B20 115a, motorn går bra när jag är ute och kör, men temperaturmätaren går upp på rött när jag ligger vid kaj o motorn går på tomgång. Kan någon ge mig tipps på varför det blir så, kan det vara termostaten, eller vattenpumpen dessa saker är inte kollade. mvh algren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 15 Juni , 2010 Hej. Du nämner ej om din motor har sjövattenkylning eller slutet system med värmeväxlare. Tala om vad Du har så kan säkert många förslag komma. M.V.H Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 15 Juni , 2010 Tänkte inte på det, jag har sjövattenkylning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 15 Juni , 2010 Hej igen. Du ska nog kolla vattenpumpens impeller som kanske är skadad och inte pumpar tillräckligt vid låga varv. Du kan också kolla med en extern tempmätare om motorn verkligen är så varm som tempmätaren säger, det kan vara fel på mätaren eller givaren. Termostaten kan Du ta bort och se om det kyler bättre på tomgång. Det verkar som det blir bättre tryck på inkommande sjövatten när Du kör så jag gissar på impellern. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 16 Juni , 2010 Hej Göran, ska kolla Termostaten först, kan vara den som spökar, Tack. Algren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 17 Juni , 2010 Har du ett 100drev så kan det vara så att du får med avgaser i kylvattnet när du ligger still. //Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lundemo 0 Postad 19 Juli , 2010 100 drevet har vattenintag och avgasutsläpp genom samma fena som går ner brevid drevet. Vid stillaliggande trycker avgaserna bort vattnet och det kan bli för dålig cirkulation, speciellt om du enbart har en impeller som kyler såväl värmeväxlare som avgaslimpa. Själv har jag två intag för sjövattenkylningen, vilket minskat ovan problem. Viktigt även att fenan inte sätter igen vid låg fart i kanaler osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 21 Juli , 2010 Tack för svaret. Jag har löst det nu, och det var en massa skit i kyllimpan, funderar på att skaffa ett sjövattenfilter, tror det är en bra ide. MVh algren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser