Stefan48 0 Postad 2 September , 2004 En kompis till mig var ute och provkörde en Örnvik 485 -83 med en Evinrude 60 samma årsmodell igår. Båten gick upp lätt i planing och gick bra på lägre farter, men ju mer han ökade farten ju mer lutade båten åt sidan.På toppfart så lutade den väldigt mycket nästan slagsida vad jag fattade. Den var inte snedbelastad. Är det någon som vet vad som är fel? Vi gissade på skeddan eller trimfenan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Finns det en flyttank på vardera sidan i skrovet kanske.. Den ena kan innehålla vatten. Kan motorn vara snedmonterad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 2 September , 2004 Det föreslog jag med, men båten lutade inte när de körde strax över planingsfart, utan detta kom ju mer de ökade farten. Han tittade om motorn satt snett och tyckte inte att den gjorde det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bbbbsdfgb Postad 2 September , 2004 Hade båten trimplan? var de i så fall feljusterade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 2 September , 2004 Nej inga trimplan, men borde ju ha. Det är skumt det där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 2 September , 2004 Hej! provkörde ..... hmmm ... det låter ju lite skumt liksom .. om jag skulle sälja min båt skulle jag nog se till att det inte var några trim-fel på den innan nån ska provköra! ... eller ? Har själv ingen personlig erfarenhet av Örnvik, men den allmäna uppfattningen är väl att det är en stabil båt. Men kanske 60hk är väl mycket på den modellen ... kanske den blir rank när den närmar sig toppfarten pga för hög motoreffekt och typ sidvind ... Bara spekulationer från min sida, men återigen, om inte säljaren har någon vattentät förklaring på fenomenet skulle jag aldrig köpa den båten! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Har ni kollat om det finns vatten i flyttanken?! Eller var det stark sidvind när ni provkörde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 2 September , 2004 Jag får tacka för tipsen. Det där med sidvind och för stark motor kan ju vara en faktor. Jag ska föreslå att han kollar flyttankarna. Men borde den inte luta hela tiden, då? /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 2 September , 2004 ... kanske inte.. om min teori håller att båten blir för rank vid hög fart! Vid låg fart ligger den ju djupare och stabilare i vattnet, mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Jag har varit med om att min farbrors Hajen lutade när den gick upp i plan och när det konstaterades att att all last ändå var på andra sidan så kom vi fram till att nåt var galet... Det var en längsgående spricka i skrovet och det gick på 10papp att såga upp innerskrovet och plasta ihop skiten. Ju fortare vi körde ju mer lutade den... i hamn märkare man inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 3 September , 2004 Finns et tidligare inlägg som tar upp samma problem. Vet inte vad tråden heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 3 September , 2004 Vet ej hur båten ser ut, men fenomenet är rätt vanligt på halvplanande båtar med köl. Särskilt om man inte tiltar ut motorn ordentligt. Samma fenomen får man t ex på Crescent/Monark 520, 525 samt Utterns halvplanande modeller från 70-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 4 September , 2004 Hade detta problem på en Selco. Tiltade ut motorn mera och detta försvann, så prova att tilta ut mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 5 September , 2004 Lösningen med tiltningen är intressant ... Vet att jag själv fegade i början och tiltade alldeles för lite. Båten drog mer soppa och var mer instabil än numera, när man lärt sig gränserna! Vågade själv prova lite mera effektivt när jag insåg att Hondan hade ett övervarvningsskydd som fixade mina misstag som resulterade i vissa kavitationer ;-) mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 5 September , 2004 Hade en Örnvik 400 med 25hk motor (båten gjord för 12hk) :-D Hur som helst...den var ganska otrevlig att köra i högre farter då den som du beskriver la sig på sidan. Nu vet jag inte vad den båten är gjord för, men jag tippar att det är samma typ av skrov och alltså för kraftig motor. När jag körde själv var det inga problem, men om det var fler personer var de tvugna att sitta blixtstilla precis i mitten på båten. Det hjälpte dock inte när man skulle svänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 6 September , 2004 Tack allihop för tipsen, det löste sig igår.Det simplaste av alla fel, motorn var inte tillräckligt uttiltad. Att man inte fixar en så´n grej när man ska sälja en båt. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 6 September , 2004 På selcon så började det i första tilthålet.. men i slutet av sommaren va jag ute i fjärde.. såå man vågar mer med tiden.. När det är på gränsen till att båten går bakåt på halvgas så har man tiltat lagom.. Ska ju va lite spänning också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser