Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
emil_wester

Vad är "normal" bränsleförbrukning på en VP V6 4.3GS?

Rekommendera Poster

Tjena,

Jag har en Scand 26 Queen med en VP V6 4.3GS (förgasare). Båten väger kanske 1900kg totalt. Marchar bra i 20-22 knop på ca 3400-3600 varv. Vid senaste tankningen fick jag för mig att den dragit ca 2L / nm. Är det rätt? Eller vad borde den dra?

Alla förslag/gissningar är välkomna.

post-10013517-1394236397,3656_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter mycket för den båten och motorn... Hade tidigare en 26 daycruiser som vägde ca 2,4 ton med en 5,7 l V8 och den drog ca 1,5 l/nm i 25 knops marschfart. Nuvarande båt (som väger ca 1400 kg) med 4,3 V6 insprutning drar ca 1,2 l/nm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter helt normalt som jämförelse så vet jag att en Sea Ray 230 Sundancer med samma motor drar 2,2 l distansen. (en bekants med instalerad flödesmätare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte heller det låter orimligt mycket om man jämför med min. Det är samma motor, en Monark 670 (planande skrovet), vikt 1600 kg och drar 1,5 l/NM vid 3600 r/m och 25 knop. Skulle väl gärna se att även min drog lite mindre, men antar att jag får finna mig i den förbrukningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog inte helt onormalt.

Min Coronet drar 1,7 l/Nm vid 23 knop march och jag har lilla VP v6:an 3,8 l 170hk och båten är tung över 2 ton och även tungdriven.

Förbr mätt med kalibrerad flödesmätere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...