Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
havsgurkan

Fyrbladig propeller

Rekommendera Poster

Har funderingar på att köpa en fyrbladig propeller (rostfri) istället för min trebladiga aluminium. Har läst att det ger lite bättre grepp i vattnet med en sådan. Finns det några här på forumet som har erfarenhet av fyrbladiga propellrar och dessas för- respektive nackdelar? Eller är det pengar i sjön att byta? Båten är en Finnmaster 5700 WA med en Yamaha 115hp fyrtakt, vikt c:a 1100 kg.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter också och funderar på fyrbladigt, är det samma sak om man har dubbelmontage, prestanda/planing m.m.? Har haft fyrbladigt på en femmeters båt med 50 hk Suzuki, Blev väldigt lättmanövrerad i låga farter, tyckte också att den gick upp fortare i plan, lägre förbrukning. Men nu har jag en större båt och undrar om det skulle löna sig att sätta på fyrbladigt på den? Någon kanske vet.

/Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har nu inhandlat en rostfri fyrbladare. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad. Hoppas på förbättring i marschfartsregistret.

/S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Va kul att du testar en ny prop. Jag sitter i samma tankar och har en likadan båt 5700wa F115. Tycker alu-propen ventilerar för mycket. Min motor är monterad i nedersta hålet och gör max 35 knop. Hur går din nya prop?

 

/Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tyckte också. Kring marchfart (22-24 knop) kändes det som propellern vispade runt en massa luft. Köpte en fyrbladig på Drev.se som hade en tum lägre stigning (18) än originalet och har kört ett par vändor nu med den. Jag hade 5800 rpm, 35 knop med den gamla och 5400 rpm, 35 knop med den nya. Jag tycker den går bättre i marschfartsområdet med lägre varvtal vid samma fart och det känns som den biter bättre i vattnet. Med fyra pers i båten drog den knappa litern/dist med gamla och med nya var jag nere i knappt 0,8 liter/dist. (3800rpm, 23 knop). Det känns som båten ligger lite annorlunda i vattnet också (lite planare), sen kunde jag trimma ut motorn betydligt mer innan den tappade greppet. Tror jag har motorn i näst översta hålet just nu. Får se om jag ska prova att hissa den ett hål till nästa säsong.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen havsgurkan

Nu har jag fått lite svar på mina funderingar med 4 bladig propeller.  Fått ner varvtalet i marchfart me ca 400 rpm och sänkt förbrukningen .Har köpt  2 st  turbo proppar 2 2.

Men har inte fått min båt i sjön än har lite problem med 2 hydral slangar i motor rummet .lite trångt har dubbelmontage .

Mvh Torgny

post-10014008-1394236408,8462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd med din nya propeller! Funderar själv på en Turbo 2 2 eller en Ultima 4, 2 2 ska va mer häcklyftande vilket ju stämmer bra med ditt intryck att båten går planare medan Ultiman är mer stävlyftande. Blir bara lite nyfiken på om 5400 rpm var maxvarvet med nya propellern? Det sägs att man bör proppa Yamahas fyror så de varvar minst 5700 rpm med normal last trots att Yamahas rekommendation är 5000 - 6000 rpm. Kanske skulle du testa även 16 tummaren innan du bestämmer dej för drev.se har väl bytesrätt har jag för mej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var lite inne på det också ett tag men det känns som 16 är aningen för lite (utan någon vetenskaplig grund). 17 hade nog varit perfekt men den storleken finns inte. Om varvet varit lägre hade jag nog gått på 16 tummaren.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl försöka bidra med lite vetenskaplig grund ; )  Nu är ju hydrodynamiken inte så tvärsäker så jag vill betona att det är lite och det blir ju mest kvalificerade gissnigar. Med den gamla aluproppen hade du ett slip på 17%. Det sjönk till 6% med Turbo 2 2 på 18. Trots ett extra blad och lägre stigning sjönk varvet och du fick behålla farten. Enligt min erfarenhet sjunker slippen och farten om man med samma typ av propeller går ner i stigning.

En hyfsad gissning skulle vara att slippen sjunker till 4% och du tappar en knop. Ditt varv skulle då bli ca 5800 rpm. Tyvärr skulle nog bränsleförbrukningen gå upp något lite för det brukar löna sej med för stor stigning om man bara ser till just bränsleförbrukningen. Om du sen hisade motorn skulle du nog få tillbaka knopen och hamna på perfekta 5900-6000 rpm. Som sagt är det bara en kvalificerad gissning.

Vill inte på något vis skrämma dej men flera duktiga Yamaha-tekniker på amerikanska forum avråder starkt från att proppa till lägre än 5700 rpm då det på sikt kan leda till motorskador. Yamaha rekommederar åtminstone i text att man ska proppa till det högre området med normal last och tittar man i Yamaha Körfakta är det heller ingen motor som varvar mindre än 5700 rpm. Tror inte du når 5700 bara genom att hissa med 18 tummaren du har idag.

Ser att det finns en ny 2 2 för lilla växelhuset som heter 2 2 FX4 är det den du har eller den gamla 2 2X? Den gamla verkar numer bara finnas ner till 18 medan FX4 finns ända ner till 14.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men på nåt sätt känns det som om man till 95% kör i marschfart med ~4000 rpm och motorn drar mindre bensin än tidigare så borde det inte vara skadligt för den eller...?

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae.. Var inte så säker på det. Motorn kan va överbelastad i hela sitt register om den inte når sitt rätta toppvarv. Det är bara ett enkelt sätt att mäta, är det OK på fullast är det även OK på dellast. Att du sparar bränsle på att hålla låga varv är fullt normalt. Det gäller ju din bil oxå. När du kör i 70 km/h går det åt mindre soppa på 5:an än på 4:ans växel efersom varvet är lägre men den termiska belastningen på motorn är högre på femman. Jag vill absolut inte säga att din motor är överbelastad eller att det kommer leda till motorskador att ha din båt proppad som den är, men flera rekommendationer tyder ju åtminstone på att det är olämpligt. O eftersom du har bytesrätt skulle jag prova en lägre stigning om jag vore dej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag får ta mig en funderare. Kanske läge att prova 16 tummaren ändå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du provar en 16 tummare så skriv gärna en rad hur den funkade och vilken propp du i slutändan behöll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat 16 tummaren men den var ingen hit tycker jag. Ungefär samma soppaförbrukning och lägre toppfart än originalpropellern (som tydligen var en stålprop, Yamaha original). Känns som de fördelar 18 tummaren hade är borta så då infinner sig frågan, vad göra..? Kanske testa  en Stiletto 19 trebladare.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fick du för varv med 16 tummaren? Det kanske är så att din båt/motor egentligen inte passar så bra med en Turbo 2 2 utan att de fördelar du upplevde till största del kom av varvtalssänkningen.

Stiletton i 3 bladig har jag egen erfarenhet av. På min förra båt, en Yamarin 5400 m 90 hk 2-takt, bytte jag från en orginal Yamaha alu propp till en sådan. Hissade max, 56 mm, från att ha haft AV-plattan jäms botten, gick ner 2 tum i stigning, varvet blev samma men toppfarten ökade från 35 till 38 knop. Förbrukningen har jag ingen aning om eftersom den inte hade flödesmätare. Båten blev trevligare att köra med ett bättra gångläge. Stiletton är betydligt mer stävlyftande än den Black Steel du har idag och förmodligen även 2 2 proppen. Stiletton har mycket cupp och progressiv stigning och jag gissar att en 17 tummare kan vara lämplig att testa först för din del.

På min nuvarande båt, Yamarin 64 m F150, har jag bytt från Black Steel till Turbo 1, Deluxe variant av Stiletto med i princip samma bladdesign. Jag är inte riktigt klar där men Turbon går snålare och fortare än Black Steel i marschfart, toppfarten är marginellt högre men greppet och trimbarheten betydligt bättre. Varvet har sjunkit ca 200 rpm men det ville jag åt eftersom det varvade lite mycket innan tyckte jag.

Testa gärna Stiletton för skroven på våra båtar är ju rätt lika, och jag har som sagt goda erfarenheter. Om du är nöjd med Black Steelen du har idag men vill åt 4-bladsegenskaperna så finns det en propp som heter PowerTech! SCD4 som är en kopia på Black Steel men med 4 blad. Tror Propellertrim säljer PowerTech i Sverige.

http://www.ptprop.com/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,34/category_id,25/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,46/

Lycka till med propprovandet och skriv gärna hur det går för alltid lär man sej nåt nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade c:a 5700 rpm och 32 knop med 16 tummaren. Kanske är det som du säger att båten/motorn inte passar för den här 4 bladaren. Har märkt att det inte går att ligga i hastigheter mellan typ 8-17 knop med de här två propellrarna jag provat. Det är som att propellern slirar och greppar om vart annat i varvtalen 2000-3500 rpm plus att motorn vibrerar rätt mycket då vilket känns lite obra. Med den gamla propen gick det i alla fall om än dåligt att köra i de hastigheterna. Motorn kunde ligga i alla varvtal utan att vibrera. Det du säger om Stiletton verkar vara det jag fiskar efter. Får se om jag vågar ringa drev.se igen och fråga om ett byte.. Återkommer med besked.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att hubkitet och proppen varit korrekt monterat så vibrationerna inte kommer av det. En grej som jag kan tänka mej ställer till det vid de varven är venthålen i proppen. De är där för att smörja propellerbladen med avgaser vid acceleration. På sås vis är det tänkt att motorn ska varva upp lite högre där den är starkare och axet ska på så vis bli bättre. Vid högre farter blir det undertryck bakom hubben som drar avgaserna ur motorn och då upphör läckaget ur venthålen och även smörjningen av bladen.

Det är en teknik som OMC kom på för länge sedan men det verkar inte funka lika bra på 4-taktare. Den senaste generationen V-max proppar från Yamaha avsedd för 4-taktare har inga venthål alls, medan de gamla för 2-taktare har väldigt stora ventslitsar. Men det är bara en liten teori att det är de spm fånar. Skulle du få för dej att behålla proppen kan du ju prova att sätta igen dom, helt eller delvis o se vad som händer.

Som tidigare sagt, du bör nog prova nåt annat. Drev.se kommer säkert inte fåna sej när du vill byta igen. Alla som håller på med specialproppar vet att det kan ta lite tid att prova ut en propp med de egenskaper som kunden vill åt. Är det förresten FX4 varianten du har testat? Turbo har ju även en propp som heter Quest och finns både som 3 o 4 bladig. Ingen erfarenhet alls av dem men de kan ju oxå va värda att testa.



Senast ändrad av jarb | 19 juli 2010 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit och bytt 16 tummaren till en Stiletto 3 bladig. Jag drog till med samma stigning som originalet, 19 (trots din rek om 17  jarb ...Glad). Efter provkörning nu på kvällen känns den faktiskt rätt ok. Maxvarv 5500/33 knop men det var klar skillnad i grepp tycker jag. Går att trimma ut bra mycket mer än orig. innan den släpper plus att båten går att hålla i plan i c:a 14-15 knop (3300 varv) vilket var omöjligt med originalaren och de fyrbladiga propparna. Med standardpropen sjönk båten igenom vid c:a 19 knop men det var inga problem med Stiletton. Fyrbladarna gick över huvud taget inte att köra i farter mellan 9-17 knop pga det skumma greppa/slira beteendet. Med Stiletton går det att köra i alla varvtal mellan tomgång och toppvarv utan protester från motorn. Båten verkar ligga planare i vattnet också överlag (vilket jag gillar).  I nuläget känns det nästan som att jag behåller den här propellern.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det här? Har du behållt Stiletton? Du hamnade ju lite lågt i varv med denna men du kan nog hissa dej till nån knop till o lite mer varv. En 17 hade nog gett dej 3-400 rpm till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sägs ofta att en 4 bladig ger lägre toppfart, men hur mycket ?

man borde kunna montera utom bordaren med en 4 bladig och där med minska motståndet i från riggen viklet skull kunna kompensera, eller?

Idag kör jag min Ryds 568GTI med en RF Laser II vilket gav säg en 2 kn på topp men motorn hissad ett snäpp. frågan är om en dito fyrbladig hissad två snäpp ger samma toppfart men med att 4 blads fördelarana i övrigt?

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den ger ofta lite lägre toppfart och du lär inte kunna höja något mer än du har gjort med en 3-bladig stålprop. Då tappar du ju även lite av poängen med bättre grepp, som ju är största fördelen med en 4-bladare. Bättre grepp får den ju pga mer blad i vattnet, men om du höjer den mer än den 3-bladiga, förlorar du ju anledningen till att köra med 4-bladig prop. Det är ju inte för inte som 3 bladiga propar används inom racing...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, lite fart är ju relativt om toppfart är under otimala förutsättningar 42kn vad skulle det röra sig om minus 1 kn eller är frågan om 5 kn ?

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag behöll Stiletton. Jag tyckte den hade alla de egenskaper som originalproppen saknade. Får se om jag provar att hissa motorn till nästa säsong. Tack för hjälpen i alla fall.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...