Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Svajone

Ford 302 V8 vatten i oljan

Rekommendera Poster

Hej på er där ute!

Jag har ett problem och jag vet inte vart jag ska börja.?

Det hela började att vi sjösatte båten och efetr en stund märker vi att det kommer in vatten .) det var fryspluggarna på vänstra sidan fram ifrån sett som var borta 3.st så vi körde hem igen inte så lång rutt men motorn blev vädigt varm

Vi pluggade i dom och sedan så har vi kört lite grann oljetrycket var ok och även tempen...men så i går precis innan vi nådde hamn fanns det inget oljetryck, oljan var under min.... vi fyllde på ny olja och då var den gråaktig och när vi öppnade oljelocket var det lite vitgeggigt där. provstardade motorn och den går som en klocka...vi slog av den och idag är det mer olja än vad vi fyllde i?????

Vad göra ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, kan vara flera saker som hänt, men till att börja med är det bara att tömma motorn på olja och vatten - vitgeggig olja=vatten i oljan= inte bra. Sug ur all oljeblandning med oljesug, byt oljefilter, se till att pluggarna sitter som dom ska, fyll på med till motorn anvisad mängd olja - starta och kör några minuter på lite olika varv mellan 1000-2000rpm.

Sug ur all olja och byt filter. om nu oljan är mer lik olja än tidigare kan du fylla på ny olja och köra lite försiktigt - håll koll på oljestickan, blir oljan grå/vit igen får du räkna med att provtrycka kylsystemet eller/och riva toppen/topparna för provtryckning. (spricka pga varmgång).

-är inte avundsjuk... har själv en motor som snart blir bojsänke pga varmgång trots att allt är bytt.. - bara blocket kvar så.. *suck*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska tömma i morgon och göra det som du sa. Men vart tog oljan vägen ?? skulle inte det ha varit vatten i stället på stickan?? efter den här resan blir man väl båt mekaniker :))) Kan man ta lös stiften och kolla om det är vatten i all cylindrar -...tänkte just om det är bara en topp som gett vika?



Senast ändrad av Svajone | 15 juni 2010 | 00:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en sprucken topp eller sprucket block (varför lossade fryspluggarna?) och då kan oljan ha åkt ut med kylvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ... ja hoppas inte blocket är kass.....vilken motor passar om man nu ska leta en ny?
Eller går det att montera in en Cheva?? konvertera ....???

Någon som kan ge mig en idé

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

antingen köper du ett långblock eller en hel motor = mkt pengar.. eller så får du leta efter en 'truck' motor, dvs från Cheva/GMC pickup eller VAN. De motorerna har ett tjockare gjutgods och är vad som används när en vanlig motor skall konverteras för marint bruk. (den kanske inte skall ha gått 30000mil heller) Dessutom är det annan kam och rostfria ventiler.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det bekräftat att det inte är toppen eller blocket de är fel på.... men jag kommer ihåg att dom provstartade den på land ca 30 sek - 1 min kan de var något med impellern? eller något annat??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en mercruiser 228 som oljan var lite grå i när jag köpte den.

Nu har jag bytt olja och filter men efter 5 min tomgångskörning är oljan grå igen.

Är det bara börja riva ner och provtrycka eftersom, eller kan de löna sig att prova byta olja en gång till ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har markerat tråden som löst utan att meddela oss nyfikna... vad löste du problemet med/ vad gjorde du?

//R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...