Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Crescentcamping

Utombordare problem nybörjare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt novis så tacksam för hjälp. Motorn är en 2takts Suzuki från 76. Jag har fått igång den och varit ute på en tur så jag vet att den funkar. Idag fick jag igång den på tredje försöket, tyvärr hade jag satt på bensinslangen fel (!) så den dog efter en stund. Tyvärr märkte jag inte felet förrän efter en bra stund. MEN - nu fick jag inte igång den igen. Vad ska man göra då? Det finns bensin, tryckventilen är öppen, jag torkade av tändstiften och vädrade igenom. Prövade med startgas ett par gånger och då gick den igång men stannande nästan genast. Min gissning är antingen 1 hon är sur (jag micklade en del med choken och pumpade på bollen på bränsleslangen så det kanske blev för mycket till slut?), 2 det är luft i bränslesystemet pga att jag körde slut på soppan och har inte pumpat upp tillräckligt. Vad göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att den gamla damen blev sur (du glömde att säga please innan startförsöken - det får man aldrig glömma :-)). Om du pumpat tills blåsan blev hård så har du bensin i flottörhuset på förgasaren, dvs det bör fungera. Testa imorgon så tror jag det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja,

finns det gnista på tändstiften?

Om du har satt bensinslangen fel i motorn vid nåt tillfälle, så kan slanganslutningen blivit skadad, dvs. bensinen kommer inte fram. alt. den pumpar luft. Man kan lätt se det om gummiringen runt kulan är hel och fin eller ej.

Har du rätt tändstift?

/F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...