Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
stellank

Råd angående båtköp

Rekommendera Poster

Hej.
Skall kolla på en båt snart. En Wellcraft 24 fot Aruba. 1988
Sitter en 5 Liters Mercruiser i den. Tydligen renoverad 2004.

Vad bör kollas under en testkörning? Läst att genomföringar bör kollas noggrant, kommer även att kolla elsystem att det ser prydligt ut osv. Fler förslag, även kontroll av motor. Aldrig ägt en båt av denna storlek, alltid utombordare för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag va och kika på en Aruba vid en marina i Saltsjöbaden för ex antal år sedan. Den hade då ca 5cm vatten i ruffen och vatten upp till ströskeln i toaletten. Jag drog mig direkt för att ev köpa den. Vet inte vad som orsakat det hela. Läcka vid genomföring eller vid fönster. Men om det va så just då i marinan så vet man inte hur ofta det va så hos den tidigare ägaren.

Visst, kan hända alla båtar men om det är samma båt som jag kikade på så fram med kniven å tryck överallt för att se så den inte är murken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att akterspegeln är solid också.

 

På motorn kan du kolla att oljan ser bra ut (ingen vatten i oljan), kompressionstest (om det inte går så testa i alla fall att båten har bra kraft, typ accelerationen/fart). Kolla så att temp och oljetryck är bra, samt att knäna inte blir för varma. Sväng även åt båda hållen i låg hastighet och lyssna så det inte låter annorlunda än när man kör rakt.

Fråga även när impellern är bytt så man inte råkar ut för något kylproblem.

Sen måste man också tänka på att det är en gammal båt man tittar på, allt kan inte vara perfekt och saker kan gå sönder etc.  Men det hör ju till alla begagnat köp.


Annars tycker jag att Aruban är en trevlig båt. Var lite intresserad av en för många år sedan, men blev aldrig av att jag köpte den.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.
Limporna och knän tror jag inte är bytta, eventuellt vid renoveringen. Nuvarande ägaren har inte haft båten så länge. Skall kolla funktion. Hur varma bör dom bli?
Överdelen av drevet är bytt till bättre begagnat för ett tag sedan.
Skall även gå igenom båten grundligt för att kolla läckage/fukt. Det är väl det som oroar mig mest.

Inga åsikter om båten i sig. Hittar inte så mycket info om den. Plus / minus?
Verkar vara en stabil båt, hyffsade utrymmen, lite trög i vattnet kanske. Wellcraft hör väl till dom bättre amerikanska båtarna med tanke på kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en 24 fot Aruba på Blocket med sänkt pris till 136.000. Gissar att det är den du tittar på?

Billig båt i den storleken och årsmodellen, om man jämför med t ex de lika gamla Flipper 717 som ligger ute till försäljning. En förklaring är att möjligheterna till övernattning är sämre, stick-kojen saknas. Många föredrar nog kök/kyl uppe, i en lite större sittbrunn. Men en ovanlig modell är nog ofta svårare att sälja = billigare. Men även svårare att sälja nästa gång...

Det jag skulle oroa mig mest för är motor och drev. Bilden på motorn ser inte lockande ut... Gissar att den har sjövattenkylning och med en säljare på Västkusten har den väl gått mest i salthavet... Du skriver renoverad 2004 men frågan för mig är om det betyder det trasiga reparerad eller alla viktiga delar bytta. Be att få se kvitton på reparationer och service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska väl kunna hålla händerna någon halv minut eller liknande på toppen av knäna (när den är varmkörd). Det finns även ett intstrument för att mäta värmeutvecklingen som man kan använda (laser/infra termometer), där man kan kolla värmen vid termostathus etc. (har aldrig använt det själv). Kolla även hur instrumenten beter sig, man brukar kunna se när termostatet slår in på tempmätaren, även att oljetrycket håller sig. Kör såpass länge att du kan vara säker på att motorn går i sin arbetstemperatur åtminstone.

 

Jag har bara tittat på en Aruba på land, så vet inte så mycket om dess sjöegenskaper.  Men under den perioden när Aruba tillverkades hade Wellcraft ett antal modeller som gick bra i sjön. Det är väl bara att testa antar jag.  Sen är den ju lite högbyggd så kanske inte samma prestanda som en DC, säkert lite svajigare sidledes (säkerligen betydligt bättre än tex en Sea Ray 230 iof).  En nackdel kan väl vara att den är byggd liknande en Aft Cabin (midcabin) båt, men har inte just denna aft cabin.  Sen har jag för mig att den är lite knepig att ta sig fram till fören, ingen delbar framruta och smalt scarndäck gör att man kanske får ta sig genom luckan på fördäck har jag för mig.

Men jag tyckte den var cool, rymlig för två och trevligt med en hög ruff. Charmig båt med karaktär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör: provkör länge och grundligt! Minst 1 timme ute med belastning! Kolla sen vatten, olja, slagvatten osv. Har säljaren problem med det. köp inte.

En ordentilig provkörning är något många slarvar med men sparar mycket pengar i framtiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och råd.
Ja, det är den annonsen. Blir ett byte mellan min och denna. Men jag vill gärna inte byta till mig problem så att säga.
Kommer nog att provköra länge, skall även kolla de saker ni har nämnt. Det är ju en gammal båt, och jag vill inte ha kostsamma problem med en gång.

Slagvatten? Novis som jag är på dessa båtar. Hur kollar jag detta? Resten är inga problem då jag har allmänt god kunskap om motorer.

Vet heller inte om den kyls med sjövatten. Men det får jag väl reda på vid provkörningen. Tror dock inte att den har slutet system för kylningen.

Tack igen, och kommer ni på mer, skriv gärna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkörd.

Startade med båda betterierna inkopplade, verkade lite tung i starten, men gick igång efter några varv. Startbatteriet låg på laddning när jag kom. Varför? Inget direkt svar.

Efter start så rök det ganska mycket i motorrummet, kom mest från höger sida på motorn innanför knät. Slangar såg hela ut. Vädrades ut med fläkt i röret. Ingen direkt rök under gång, vanligt?

Generellt såg den inte så genomgången ut, innan den kom upp i temperatur så pendlade varvräknaren mellan 1500 - 2000 varv. Efter varmkörning låg tomgången på ca 1000 varv.

Motorn kom upp i strax under 70 grader och höll sig där. Kände på båda knäna (toppen) efter varmkörning. Kunde inte ens hålla händerna där i fem sekunder. När vi lagt till och motorn varit avstängd i ett par minuter kunde jag hålla handen i runt 15 sekunder. Kanske ovanligt känslig, men 70 graders arbetstemperatur, då bör det bli varmt. Båda knän lika varma.

Oljetrycket gick upp i 80 (mpa?).. Toppade mätaren på siffran 80 i vart fall.. Oljan för övrigt såg fin ut innan och efter körning.

Vid hård svängning höger och vänster så lät det lite annorlunda. Liknande som en bil där man svänger fullt och ratten bottnar. Lät som en styrservo som gick i botten ungefär. Liiiite aningens trög. Men dt vet jag inte om det är ok eller inte. Ingen vana av dessa båtar.

Generellt såg man att motorn inte var direkt väl underhållen, att bara det mest vesänliga var gjort, impeller motorolja.. Bifogar bild på motorn.

Skrovet hade en liten skada vad jag kunde se, längst fram vid vattenytan. Eventuellt någon påstötning av något. Han visste inte vad det kunde varit från. Obs, det var inte rätt person som visade båten, utan jag måste ta frågan med en annan person, bifogar bild nedan.
I kölsvinet så låg en liten mängd vatten. Hur vanligt är detta tro, bild nedan?
Överlag så verkade den ok. Inga direkta saker att anmärka på, utan just motorn.

Vora oerhört tacksam för kommentarer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så kunnig på motorer men kanske kan ha lite åsikter i alla fall.

 

Om det är lite vatten i kölsvinet (och inte blir mer) så är det nog inte så ovanligt, en del båtar har avrinning till motorrummet (även kondens) och länspumpen brukar inte ta det sista.

Det ljud som låter när du svänger verkar vara från styrservot, inte från knutkors eller dylikt (inget knackande mao).

Att batteriet var på laddning kan iof vara att generatorn är dålig, men även att båten kanske inte har använts så mycket och batteriet laddat ut (kan ju vara ett gammalt batteri).

Plastskador är nog inte helt ovanligt på äldre båtar, men det kanske kan vara värt att ta upp den på land. Då kan man ju även se om det finns andra lagningar under vattenytan.

Hög tomgång vid kall motor, kanske förgasarinställning? Har för mig att Rochester förgasare kan vara lite griniga ibland.

 

Att knäna blir så varma och att det ryker från motorn känns inte så bra däremot tycker jag. Limpor/knän kan vara gamla och igensatta, därmed sämre funktion för kylningen. Nu är ju limpor och knän en förslitningsvara som byts då och då, så kanske är dags.  Det trista är ju att man inte vet hur blocket ser ut invändigt, det kan vara korroderat också.  Kanske ett kompressionsprov kan vara intressant att göra?

Att det ryker vet jag inte vad det kan bero på.

Hursomhelst så är det en äldre båt, så underhåll är nödvändigt. Limpor och knän kanske är dags på den.

 

Men någon annan mer kunnig kanske kan ge bättre tips än vad jag kan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta upp den efter provkörning. Kolla drevoljan. Behöver bar hälla ut lite från bottenpluggen för att se om det finns vatten i oljan. Glöm inte att fylla på igen om det saknas behållare för oljan.

Försök bilda dig en uppfattning om offeranoder gjort sitt jobb och drevet är oskadat.

Bälgar till drevet. När är de bytta? Om det saknas uppgift bör de bytas snarast samt stödlager och impeller.

Hade aldrig köpte en med äldre motor utan kollat kompressionen.

Om du har begränsas kunskap om den typen av motorer så försök provkör flera eller få med dig någon som kan avgöra om den går som förväntat.

Rök och lurigt med tomgång i starten bör undersökas.

Lätt att bli ivrig nu när vädret äntligen börjar likna sommar.

 

mvh ::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rök i motorrummet hade gjort mig nojjig.

Tydligen renoverad 2004 tolkar jag som INTE renoverad 2004. Kvitton! Bevis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era åsikter. Jo, röken och den ojämna tomgången gör även mig nojjig.
Att knän och limpor kanske inte är bytta på länge går ju lätt att lösa med ett prisavdrag, däremot så är det nog inte möjligt att lyfta båten för att kolla drev. Impellern är bytt enligt ägaren. Jag såg den gamla med. Oljan i drevet skall också vara bytt. Inga kvitton iofs.

Skall rådgöra med en kunnig på dessa motorer.
Jag köper ju inte båten, utan gör ett byte med min egna, behöver större utrymme för växande familj..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...