Gäst Ubbe Postad 2 September , 2004 Vår båt planar inte ut om vi är 4 st i båten, men planar bra om man är bara 2. Vi har en Johnson 35hk från slutet av 70-talet. Är det lönt att köpa en Evinrude 40 hk från slutet av 80-talet. Eller måste vi köpa en större motor, för att kunna plana med 4 personer? mvh Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 2 September , 2004 Hej, Vad är det för båt och hur stor är den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ubbe Postad 2 September , 2004 Örnvik 481 (4.85x1.90) //U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 2 September , 2004 Hej, Jag tror att du får problem även med 40 hästaren... (Gränsfall) Du kan ladda hem ett gratisprogran för beräkning av fart här på maringuiden.se (En av våra medlemmar har snickat ihop det.) http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 2 September , 2004 5hk är ju inte vansinnigt stor skillnad. Vad är båten godkänd för eg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst H Postad 2 September , 2004 Det kanske hjälper med att gå ner en tumm på propellerns stigning. Hör med Duells i Göteborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Den verkar vara bra trött motorn. Men en motor som utveckar 35hk på propellern så borde den båten gå upp i plan. Men mitt förslag är väl en nyare begagnad Mercury 50 elpto, jag tror att det finns många såna fast att hitta en till salu kan vara knepigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 2 September , 2004 En Johnson från 70-talet gjorde inte 35hk på propellern när den lämnade fabriken ens ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 2 September , 2004 Hej! Min båt (HR 455, 455X190) är ungefär samma storlek (något mindre) och jag har planat ut den med 6 vuxna ombord. Har en 40hk Honda 4takt på den. OK, visst var det lite segt att få upp den i plan med den lasten, men med 4 vuxna går det lätt och smidigt! iofs kanske 4taktarna har bättre vrid som ger lite mera power på proppen ... men å andra sidan är dom ju lite segare i starten och tyngre på akterspegeln! Så jag tror inte du behöver mer än 40 hk ... men om prisskillnaden inte är så stor så skulle jag gå på 50hk! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 2 September , 2004 Sardukar, nu är du ute och seglar igen. 35 hk Johnson ger 35 kusar. Den är på samma kubik som 20:an Johnson har. Alltså 521 kubik. Skillnaden är på tändning och förgasare. Sedan är 35:an mycket kraftigare byggd. Äger faktiskt en 35, 30, och en 25:a just. 20, 25, 30, 35 har samma kubik men är olika uppskrämda. Felet här är just att Örnviken inte är anpassad för 35 hästar. Utan är byggd för minst 40 med stor kubik. Helst då en trecýlindrig motor. Örnviken har ju rätt skarp V-kurva och behöver då en kraftig motorstyrka. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 2 September , 2004 Var ju inte riktigt så jag mena...om jag fattat rätt så mätte amerikanarna sina hästar uppe i motorn, vilket inte lär bli 35hk nere vid propellern som Merc sa ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 18 Januari , 2005 Enligt blåskylten är max antal hästar 35hk på örnvik 481. Är det Du Gunnar, båttillverkaren eller DNV som är ute och seglar ;-) Båten borde väl plana med maxmotor även om man är 4 st i den (max pers är 5). //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 18 Januari , 2005 Smart tabs kan ju hjälpa en del också... http://www.drevia.se/smarttabs.html http://www.batnytt.com/bn_2001/bn6_01/samm3_bn6_01.html http://www.nauticusinc.com/index_1024.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 18 Januari , 2005 Urban Några handfasta tips: 1 Ta ställning till hur du använder båten mest 2 Är du i princip nöjd med ekipaget, så kolla varvtalet. Ett propellerbyte kan göra underverk. Man kan låna (mot deposition) en skakvarvräknare hos många propeller-/reservdelsfirmor. Ett tips är då att välja en propeller som ligger precis på maxvarvet när du kör med två i båten. 3 Det är rätt stor skillnad på Johnson 35an och 40an. Inte hästkraftmässigt men vad gäller vridmomentet. Enkelt uttryckt ger stor cylindervolym stort vridmoment o vice versa. Dock tror jag inte skillnaden är så stor att den är avgörande om din motor fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Januari , 2005 Varför inte sätta på trimplan....?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pajaz 0 Postad 4 Augusti , 2005 Har en 481 själv och måste citera John HV Lindblom:Det var det bästa han gjort. Jag själv har en Yamaha 70 -01 och båten går jättefint!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 4 Augusti , 2005 Hej! Min HR455 har tidigare haft en ganska markant planingströskel som krävt fullgas för att övervinna. Fick tips av en båthandlare om att det fanns trimfenor att fästa på motorns kavitationsplatta för 200kr på Claes Olsson. Jag var ganska skeptisk, men 200 kr var ju inga större pengar så jag köpte en sats och testade. Fungerar otroligt bra! Trimtröskeln är totalt borta, och båten planar vid mycket långsammare farter. Att komma upp i planing går utmärkt med en långsam fartökning till önskad ekonomifart. Jag rekommenderar dig att testa det ... 200kr är ju ingen större förlust om det inte hjälper! Det enda negativa jag märkt är att jag tappat knappt 2 knop på toppfarten, eftersom jag inte kan tilta motorn lika högt vid toppfart. Smart Tabs! Verkar riktigt BRA ... genialisk ide! Är det någon här som kör med dem? Enda funderingen jag har är om det går att spärra dom i uppfällt läge vid sjösättning från trailer, så att man inte riskerar att de hugger tag i botten! Dom borde ju även motverka en snedlastad båt, eftersom trycket då bör öka på det trimplanet som ligger djupare i vattnet ... BRA! Synpunkter på Smart Tabs Tack:-tackar Dom kostar ju ändå närmare 3.000 så man vill ju vara lite säkrare innan man köper dem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 4 Augusti , 2005 Urban. Prova HydroFoil på Clas Ohlsson enl tidigare kommentarer. Funkade kanonbra på min HR 430 S med 20 HK motor. (Som dessutom var baktung i fullfart) Behövs lite tålamod och cirka 30 minuter så det är det värt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 9 Oktober , 2006 Kan bara hålla med om Clas ohlssons trimfenor. Dom gjorde underverk för mig iaf. Lycka till!!! Mvh/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 10 Oktober , 2006 Var hittar man dessa? Har letat på Clas hemsida men hittar dom inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 10 Oktober , 2006 Nej, den verkar vara borttagen faktiskt. Gå in: på www.watski.se och sök på Hydrofoil så hittar Du den. Kostar 337:- där. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 10 Oktober , 2006 El här:www.plastimo.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser