Danke 0 Postad 14 Juni , 2010 Tjena! Har en fråga om trimplan som jag hoppas någon har möjlighet att svara på. Jag har precis införskaffat en Nimbus 22 DC -89, utrustad med TX Trimplan. Det verkar som detta företag inte finns längre.... Min fråga är hur jag ska använda trimplanen? Finns ingen indikator på trimplanens läge utan det är endast två knappar, en för vardera trimplan där det står bow up och bow down. När man ska lära sig sin båt och kalibrera sin körning, skall jag då utgå från något utgångsläge ex köra så mycket jag kan på bow up och sedan justera utifrån det? Verkar finnas lite olika skolor på hur trimplan skall användas framförallt i kombination med drevtrimning....så liten våt yta som möjligt vs. de som endast använder trimplan för att korrigera krängning pga sjö och vind. Tackar på förhand och hoppas på en riktigt fin båtsommar för oss alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 14 Juni , 2010 Hejs Beroende på vilken drivlina du har så är du kanske inte i behov av trimplanen så mycket just vid start upp till planing. Har du t ex en VP 270Hk med duoprop så skutter båten upp i planing och behöver i princip endast trimplan för att som du skriver korrigera krängningar Jag brukar alltid ha trimplanen i max uppläge och trycker ner vid behov för att sedan återgå till max uppläge. Utan indikator så får man köra lite på känn. Hålla inne i typ 10sec. Är man osäker vilket läge dom har när man redan är uppe i fart så är det bara hålla båda knapparna inne i 10 sec så är dom garanterat mex upp. Därifrån kan man sedan korrigera. Trimmningen använder jag ganska flitigt. VP har en ganska smutt indikator medans Mercruiser har en analog som jag tycker är mindre bra. Men man kör på känn. Stampar båten så är det bara trimma lite så avtar det t ex. Ett tips. Jag lär mig aldrig att knapparna är åt vilket håll man vill ha båten. Jag vände mina knappar så när jag trycker ner så åker trimplanen ner och tvärt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser