tobiasekholm 0 Postad 14 Juni , 2010 Halloj, Var ute och provkörde nya båten igårkväll, När jag kör i plananade fart så står två vatten kaskader upp från var sin sida av motorn. Klättrade bak för att bättre se varför dessa fanns och de verkar komma från att vattnet slår i själva riggen bifogar en bild där ni kan se lite av ena kaskaden. Då jag kikade på båten innan iläggning såg det ut som kavitationsplattan satt en bra bit under nedersta punkten på båten, kan detta skapa problemet och tjänar jag något på att höja motorn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 14 Juni , 2010 Kavitationsplattan skall sitta i höjd med botten, eller en aning över, men absolut inte under, du tjänar fart på att höja motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasekholm 0 Postad 14 Juni , 2010 Nu har jag tagit upp båten och det verkar som att kavitationsplattan ligger 9cm under kölens lägsta punkt (trotts att den redan är höjd ett par cm). Nu till frågan: Törs jag höja akterspegeln 9cm till, min tanke var att åka till plåtslagaren och låta honom bocka en tjock durkplåt som sticker ner över gamla akterspegeln samt lägga en regel som fyller upp. Blev det begripligt ? (alltså ett upponervänt U i plåt som jag sticker över en regel ner över gamla akterspegeln och sedan bultar fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 14 Juni , 2010 Ja, exakt så är det gjort på min båt. Var tvungen att höja pga att jag bytte från kort till lång rigg. Så länge smeden vet vad han gör så, min ska enligt smeden hålla för 75 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasekholm 0 Postad 14 Juni , 2010 Du har ingen bild på hur du/din smed gjort det hela ? Skönt att höra iallafall, plastade du fast träbiten innanför plåtbekädnaden ? Tack på förhand Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 14 Juni , 2010 Jag kan ta en bild på hur det ser ut imorgon när jag åker till båten. Jag är osäker på om det ligger någon träbit under plåten, tror bara plåten är bockad och fastbultat. Rätt rejäl plåt. Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasekholm 0 Postad 14 Juni , 2010 Nu har jag mätt o mätt o mätt men blir inte riktigt klok..... Akterspegeln mäter 40cm, kölen verkar vara ca 3cm djup - detta borde väl medföra att jag skall ha ett mått på motor mellan motorns upphängning till kavitationsplatta på ca 43cm ? Det kör dock ihop sig en del när jag försöker mäta från båtens lägsta punkt iom att båten är skålformad så är det skitsvårt att med pass och linjal mäta fram detta..... Kan jag utgå från att det borde vara en kortriggad motor med tanke på akterspegel måttet ? Vad jag förstått skiljer det 5 tum mellan kort och långriggad vilket då borde ge att jag skall höja drygt 12cm ? Jag mätte lite snabbt på motorn och den verkar vara ca 57cm från motorfäste till kavitationsplattan -> långriggad ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurraP 0 Postad 14 Juni , 2010 Hade precis samma problem på min båt, låter som du har långriggad motor på en akterspegel som är gjord för kort rigg. Jag fick hjälp av en smed att lägga en planka mellan och bocka en plåt över och sen bulta fast plåten och sedan motorn. Du borde höja akterspegeln ca 11-12cm. Jag har min kavitationsplatta ca 1cm ovanför nedersta delen på kölen, går hur bra som helst nu. Mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurraP 0 Postad 14 Juni , 2010 Här kommer en fin skiss i paint hur det är gjort på min båt, det håller då för 50hk iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasekholm 0 Postad 15 Juni , 2010 Toppen !, tack för era svar. Har varit hos plåtslagaren och fått 2st 5mm aluskivor som kommer bultas med M10 bult och regel imellan. Höjjer 12cm och ser om det blir bra, om jag inte förstått fel är skillnaden mellan kort - lång rigg 5 tum vilket blir dryga tolv cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser