Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
fcinf

Wallas 1800 och regn

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en gammal Wallas 1800 med en skorsten som har ett lock man kan skruva av. Det er väl för att skydda mot regn och brytande sjö, men frågan är vad som händer om det regnar när man kör wallasen, går det? Kan man wallas om det regnar mycket eller kommer det in vatten då?? Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skorstenslocket klarar regn, men inte en brytande sjö som sköljer över däcket, då måste du stänga skorstenen.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den båten jag hade Wallas hade jag altid locket på  utom när den användes. Nådde att ta bort locket genom förpiksluckan. När den brinner stiger ju de varma avgaserna uppåt och normalt tror jag inte det är nåt problem att köra med värmaren när det regnar. Det måste nog komma en väldig störtskur om det skulle regna in i skorstenen. Jag har aldrig varit med om det och det är ju offtast kalla och regniga dagar som man kör med värmaren.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regn spelar nog ingen roll så länge som värmaren går. De heta gaserna kkommer attf förånga vattnet.  Om vatten rinner ner så händer sannolikt inget om det ör mindre mängder men det kommer att rinna vatten ur lådan! Den inkommande luften måste först passera fläkten för förbränningsluften innan den kommer ner i den nedre delen av värmaren (den man kommer åt via locket) Rökgaserna ska ska sedan passera värmeväxlaren och möjligen kan en minfre mängd vatten rinna in och släcka brännaren. Om båten tar en sjö över sig så kvävs sannolikt brännaren av vatten i slangarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...