Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Wall-E

Vi som inte har bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej!

Två helger i rad har det blåst ca 10 m/s och vi har besökt norra hamnen på Dyrön. När vi har gått in i hamnen så har vi haft kraftig vind rakt in i aktern. I den här hamnen finns en väldigt fin brygga och man vill gärna förtöja med näsan mot vinden. Förr när jag hade segelbåt var det inga problem att vända båten i stark vind. Med en 20 fots daycruiser med utombordare blev det helt plötsligt en utmaning. Första gången försökte  jag gasa fullt fram och fullt back till slut fick vi runt båten utan att orsaka skador på egen och andras båtar. Vi behövde dock alldeles för lång sträcka i den smala hamnen för att kunna vända.Ii dag var vinden ännu starkare och dagens taktik var i stället att backa i ordentlig fart mot vinden och sedan göra en kraftig sväng för att vända upp båten mot vinden. Detta gick ganska bra men min fråga är: hur gör ni andra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl tre sätt att göra, utan att jag vet hur det ser ut på platsen.

Det är ju inte mkt att göra än att göra precis så, backa upp och utnyttja momentet till att vrida runt.

Ett annat lite mindre våldsamt sätt är att utnyttja ankaret för att vända på en femöring och genom detta helt enkelt driva runt tills du har vänt.

Det tredje sättet är att köra in och förtöja fören, för att sen köra in och vända med hjälp av förtöjningen.

Alla tre är ju beroende på antal och duglighet på passagerarna ombord och närliggande båtar. Sen är det ju alltid enklare att vända åt vänster. Propellern gör att du enklast svänger vänster när du kör framåt och backar till höger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag valt att ankra upp på en plats där jag inte hade 10 m/s rakt in i i hamnen.. Siktar alltid på läsidan när jag ankrar. Om det inte är så att det är ett måste och jätteviktigt att gå in just här och nu. Hemma hamn eller liknande.

Isåfall är det bara att vända innan man är inne i viken och backa in.

Min bogpropeller klarar inte att vända båten i så stark vind endå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

In med fören till bryggan. Släpp iland däcksgasten med tampen. Låt gasten dra fören mot vinden medan aktern driver in med vinden snyggt och prydligt.

Alla andra avancerade manövrar i sånt blåsväder blir i bästa fall bara onödigt spektakulära. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fällt ankaret på den plats som jag normalt skulle gjort det men inte släppt ut så mycket lina. Sedan hade jag gått till fören med linan och väntat tills båten vänt runt och sedan släppt efter tills jag var inne vid bryggan. En motorbåt  i vind är som en klick margarin i en stekpanna så man behöver inte vänta länge. Båtens vindfång spelar förstås en rätt stor roll i sammanhanget men de flesta är nog lite oroliga vid tilläggning när det blåser.

Jag såg för en tid sedan en större båt med IPS drev som kom in med ett par knops fart parallellt med en betongponton. Plötligt slog han på en 90 gradare och lade sedan i backen och tryckte sin extremt breda relingslist mot betongpontonen med backen fortfarande ilagd så att sällskapet lätt kunde klättra i bakifrån. Därefter lade han i framväxeln och gjorde en ny 90 gradare innan han försvann. Det gick som på räls och man blev lite avis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstod frågan rätt så var den: hur gira upp mot vinden vid begränsat manöverutrymme när man har vind och propellerns slagverkan mot sig sas. Och det är inte helt enkelt, även om man har många hästar där bak och utrymmet är begränsat. Har ingen patentlösning. Men att ankra i det här läget och hoppas på att inte sätta linan i propellern är inget jag provat. I marinen lärde jag mig att man skulle göra kraftfulla och väl avvägda manövrar. Men där hade man å andra sidan sällan färre än två propellrar att jobba med :-) varför problemet enklare att hantera... Någon som kört mycket stridsbåt/motsv som har någon tanke? (Eller minns vilka rutiner som gällde, rimligen välbeskrivna i någon bok av typ Bestämmelser för manövrering av...)?

Lycka till, övning ger färdighet, fendrar och båtshakar är bra att ha!

/Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickar över en bild från den aktuella hamnen. Bilden är tagen sent på eftermiddagen när hamnen nästan är tom och vinden har mojjnat betydligt. På förmiddagen när vi anlände låg tre båtar bredd längs hela bryggan och vinden blåste ordentligt.

Tack för alla svar och jag hoppas på fler!

Att ankra för att vända upp kan nog fungera i naturhamnar eller så, men de flesta hamnar har ankringsförbud!

post-10013560-1394236396,1516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara för dig att träna och träna och träna på att köra din båt. Klarar du det ändå inte, är det bara krypa till korset och be om hjälp, genom att fråga om du får hålla i någon annans båt och vända på det sättet. Finns ju inte några andra sätt att vända på än det du redan fått från alla.

En 20 fots DC, är ju inte särskilt jättestor. När du dessutom har utombordare, blir det ännu enklare.



Senast ändrad av 535GT | 15 juni 2010 | 09:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockar upp en mycket gammal tråd.

Jag är allt annat är ett proffs på att hantera min båt i sidvind (21 fots DC) men jag har en bra taktik.

Då jag går in i en hamn tar jag sikte på de finare båtarna - oftast av någon anledning är de snabbast framme o hjälper till då jag stoppar upp huvudet och säger att detta är första gången jag lägger till med båt.

Fendrar och manskap är snabbt på plats för att hjälpa. Min känsla är oftast att dom är mer rädda om sina båtar än att jag är i behov av hjälp:)

Testa denna teknik om du är osäker  på tilläggning - den funkar vill jag lova:)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockar upp en mycket gammal tråd.

Jag är allt annat är ett proffs på att hantera min båt i sidvind (21 fots DC) men jag har en bra taktik.

Då jag går in i en hamn tar jag sikte på de finare båtarna - oftast av någon anledning är de snabbast framme o hjälper till då jag stoppar upp huvudet och säger att detta är första gången jag lägger till med båt.

Fendrar och manskap är snabbt på plats för att hjälpa. Min känsla är oftast att dom är mer rädda om sina båtar än att jag är i behov av hjälp:)

Testa denna teknik om du är osäker  på tilläggning - den funkar vill jag lova:)

Jag är ute en hel del ensam med "bara" en hund som däcksgast.

Förra båten en Nimbus 2700 med såväl ankarspel som överdimensionerad bogpropeller kunde jag manövrera nästan bara med telepati, även i relativt håra vindar, mest beroende på att den båten har en liten "köl" eller snarare en puckel under förskeppet, rak axel med skädda och ett stort roder.

 

Nuvarande båt, en Triton 29, som egentligen är 30-31 fot lång beroende på hur man räknar fot och om inkluderar peke och badbrygga... har ett annat förskepp med mer vinkel i förskeppet, visserligen en bogpropeller, men den funkar mest som en gräddvisp om vinden kommer från sidan. Då blir det lättare att styra "baklänges" det är ju drev med duopropeller på den båten, att jämföra med utombordare, alltså lägga i backen på tomgång och styra dikt åt det hållet men inte vill till... Med andra ord, räta upp aktern och då släpa förskeppet med sig till rätt position, och sedan ganska snabbt framåt tills man är i lä mellan andra förtöjda båtar. Men det är svårt att komma exakt rätt. Dessvärre har det elektroniska reglaget en viss fördröjning, så att slå full back funkar inte som man tänkt sig från början. 

 

Ett annat tips, som jag brukar tillämpa på Vinga där strömmen är väldigt stark, är att manövrera båten på tvärs hela tiden, strömmen kommer ofta från babord (västerifrån), drevet dikt babord, sakta back, båten driver sidled med fören mot bryggan, och en båtplats innan den lediga platsen snabbt räta upp drevet och sätta litet fart framåt. Dessutom totalt ignorera hamnvärdens kommandon, eftersom han inte känner till olika båttypers egenskaper och ger samma kommandon oavsett om det är en 21 fots daycruiser, en strypulpetbåt, en 35 fots segelbåt med fenköl eller en 30 fots eksnipa... Jo jag har talat med den högt ärade hamnvärden om detta, för tre år sedan ungefär...

 

Men ett annat bra tips är att synliggöra att man har det besvärligt, göra något varv i hamnen, och fånga andra båtägares uppmärksamhet, om dom är ombord. Ett bra tips är att sikta in sig på en ledig plats bredvid en snipa med pensionärer ombord, då får man hjälp, eller en mindre segelbåt under 8 meter med en barnfamilj ombord, där får man också hjälp. Att skicka upp hunden på däck och signalera att man är ensam i övrigt ombord brukar också hjälpa.

Nu är det ju lätt att generalisera och utlämna olika typer av båtmänniskor, men det finns sådana som inte har förståelse att hjälpa till eller visa hänsyn, och min personliga åsikt är de det sådana som har relativt stora, nya, höga och breda motorbåtar som är byggda för klimat och miljö som vi inte har i vårt land. Undantag finns förstås.

Det finns också olika kulturer i olika hamnar kan jag tycka. Jag kan tänka mig att det är lättare att få hjälp på Åstol och Dyrön än på Käringön eller i Fjällbacka eller Smögen. Jet-set folket är många gånger mer egocentriska, men som sagt det kan vara farligt att generalisera olika personlighetstyper. Sedan tror jag inte att jetsetarna som ser sin båt som en statussymbol framför fritidsintresse, läser på sådana här forum.

 

Att vara väl förberedd när man går in i hamn är också väldigt bra, väl utfendrad på båda sidor, och ha förtöjningstampar redo, som ligger på fördäck eller hänger över pulpiten så att hjälpsamma händer i land eller på andra båtar lätt kan få tag i dessa. Ankaret skall vara framtaget och om så tillåter hänga i vattenytan för att snabbt kunna fällas. Om man har ankarpel skall detta vara aktiverat och eventuella säkerhetsstroppar borttagna. Jolle eller gummibåt släpas på kort lina på den sida som ankaret INTE finns på, jo jag har själv några gånger fällt ankaret i gummibåten, det uppstår alltid en viss muntration på bryggan eller i grannbåtar när detta sker... 

 

Om det är riktigt besvärligt och blåsigt kan man gå in i en lucka utan att fälla ankaret. Ankra kan man göra senare, man kan förhala eller backa sig bakåt med en lång (liv-)lina från fören in till bryggan och sedan under kontrollerade former lägga i ankaret, för att sedan förhala sig framåt. Troligtvis kan man säkert få låna en dinge eller gummibåt och ro ut ett ankare om man frågar snällt.

 

Är man ofta i naturhamn är ju en stävskena väldigt bra, man kan ju tillåta sig att sätta fören i berget och stötta med växeln i på tomgång för att få båten att ligga still under tiden man fixar en hanfot med bergskilar etc.

Stävskenor kan bytas ut!

 

Sedan kan man tycka att det är konstigt att ju besvärligare det är att lägga till, desto större blir åskådarskaran på bryggan... Men förhoppningsvis ökar också antalet hjälpande händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lång båt med drev. Vänder genom att backar och brant svänga, sen full ratt motsatt håll och gas. Det ska blåsa räjelt om inte detta skulle gå alldeles utmärkt. Och man kan göra dette denna manövern där det finns plats och sen backa til bryggan med fören mot vinden - med lite träning.

 

Det går ochså bra att lägge fören inntil och låta antingen vinden blåse aktern på plats om det blåser akterifrån. Eller att legga fören inntil med tamp i land och sen backa mot vinden och dra sig rundt med propellern. Fungerer om man ska vända aktern mot vindriktningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...