Snatchi 0 Postad 13 Juni , 2010 I brist på tid så lämnade jag in min båt till en verkstad för rep av min motor...den startar lätt, går i 5-7 min sen börjar den misstända och går inte varva mer än 2000 rpm...jag lämnar in min Evinrude V6 175 hk på verkstaden och förklarar problemet...killen säger att dem ska kolla på den och lovar att lämna en kostnadskalkyl...efter en dag ringer han och säger att det dryper olja i förgasarhalsarna och jag förklarar att den är vinterkonserverad av en annan firma och det är nog därför isf...han är övertygad om att problemet ligger i bränslet och jag säger åt honon att köra med en egen tank, han gör så och märker då av problemet efter 5 min körning. Det är förgasarna säger han lite stöddigt..men eftersom deras ultrarengöringsmaskin(?) har gått sönder så tar det en vecka till säger han...jag är lite skeptisk till att det skulle vara där problemet är, så jag ifrågasätter honom, men han ger sig inte...han ringer igen efter en dag och säger att han har pratat med en expert från Sthlm som säger att det är inte bränslet, det är tändningen! Så jag ska göra några tester och mäta spolar mm säger han...han kommer sen fram till att det är sämre gnista på vänstra sidan av blocket, DÄR är problemet säger han...borde inte motorn gå dåligt hela tiden isf frågar jag...nänä, det där ändras hela tiden säger han...sen efter några dagar till ringer en ny kille och frågar mig vad jag har för fel på min båt...jag förklarar att jag har redan gått igenom det med den andra killen, och då säger han att den killen jobbar inte här längre...jag förklarar då igen, och han ska höra av sig...han hör av sig efter över 1 vecka senare och säger att han har hittat felet, det är ett överhettningsskydd, när jag tog bort det så gick den bra, men jag vågade inte köra mer för skvallerstrålen slutade säger han...vi måste ta isär växelhuset...jag har redan bytt impeller i vintras säger jag...vad kostar det här då frågar jag? Då frågar han sin chef, och chefen skriker i bakgrunden, riv isär skiten för fan!! Det spelar väl ingen roll!! Nu ska dem plocka isär växelhuset..Jag har sett deras vatten dem använder i sin tunna, det är inte rent..kanske har det sugits in en bit och täppt för en kylkanal...det lustiga är att när jag besökte verkstaden för någon dag sen så jobbade den första reperatören som jag pratade med fortfarande kvar?! Jag är ingen fena på båtmotorer, men ska man behöva svälja att en verkstad beter sig såhär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Juni , 2010 Nej, det tycker jag inte.. men min stilla undran är om du ännu fått ett kostnadsförslag eller om du kommer få en dunderräkning i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Juni , 2010 Hej! Jag vill verkligen inte vara otrevlig, men vem vill läsa denna massiva text? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Juni , 2010 Jag vill verkligen inte vara otrevlig, men såg du inte att jag hade gjort det?!?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 14 Juni , 2010 Man skall alltid be om kostnadsförslag innan jobb startar. nu kan de ju fakturera dig för varje timme de jobbat. Du måste betala annars ingen motor. jag tycker du skall be dem stoppa allt jobb och sedan börja om från början. Allternativt gå till en annan verkstad. Var är det här i Sverige? Finns ju många andra båtmeckare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snatchi 0 Postad 14 Juni , 2010 Ja, jag har frågat ett antal ggr om kostnadskalkyl men dem säger bara att det svårt att säga...ja, såhär i efterhand känns det som om man har varit för snäll mot dem och kanske skulle ha varit mer krävande..men man vill ju inte stöta sig med dem heller...detta är i Jönköping... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snatchi 0 Postad 20 Juni , 2010 Dem ringde från verkstan...båten är klar...det va en tempgivare som va fel på...11161:- kostade det och när jag ville prata med chefen om priset så blev han vansinnig och formligen skrek till mig att det är en skitmotor och att jag skulle ha betalat minst 15000:- för att dem hade dragit av så mycket redan!! När jag väl kom hem med båten upptäcker jag att det ligger ca 7 cm vatten på golvet i ruffen...antagligen har dem slarvat med att lägga på kapellet vid störtskurarna...jag hade den ute i höstas, läckte inte in en droppe då, så det måste va att dem har slarvat...LÄMNA ALDRIG IN NÅGOT PÅ PATRICKS MOTORSERVICE i Jönköping!!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 7 Maj , 2011 Verkar som att vissa människor inom serviceyrket borde tänka om sina karriärsval drastiskt. Bit inte den hand som föder dig verkar inte ha någon betydelse för dessa typer av människor. Var i dag kontakt med en person pånBullandö Riggservice och fick där en oprovicerad föreläsning där jag bla fick frågan vad jag kostar per h då jag bad om ett kostnadsförslag.. Helt sjukt. Som tur är finns alltid ryggraden i svenskt båtliv i grannarna på marinan, Lasse löste mitt problem för kostnaden av en upplupen öl. Tack Lasse! Summa sumarum: till sveriges fackmän som inte förstått vad servicemind innebär så är det skärpning som gäller!! Vem vet till vem vi tar våra båtar till nästa gång? Det är inte kvantfysik ni sysslar med. Trevlig båtsäsong till alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 8 Maj , 2011 Problemet är att det är alldeles för lite utbildad folk tlli båtmotormekaniker. Alldeles för många Roy och Roger som då passar på att leka båtmotormekaniker. Vet det för att min grabb jobbat som just båtmotormekaniker. Sen tar många verkstäder på sig alldeles för mycket jobb. När det sen kör ihop sig får kunden stryka på foten. Felen ligger inte alltid hos meken. Utan att chefen som sagt tar in för många jobb på för lite personal. Är ett helvetes tungt jobb också. Ryggarna har ingen jätte livslängd i den branchen heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 14 Maj , 2011 Självklart finns det rejält kunniga och trevliga yrkesmän inom detta skrå, som väl är! Det är därför vi blir trogna dom som har rätt attityd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser