Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
uboat

Högt oljetryck på tomgång efter oljebyte AQAD31

Rekommendera Poster

Hej!

I höstas bytte jag bla olja och filter i mina två AQAD31:or. Efter byte startade jag motorerna och noterade då att oljetrycket på tomgång stigit kraftigt, från ca 1,5 till 4-5 kp/cm2 (vilket ska vara trycket vid fullvarv!!).

Kanske värt att notera är att jag kört motorerna på land ca 10 min, dvs utan direkt belastning, eller tempökning som följd.

Innan oljebytet (förra sommaren) låg tomgångstrycket mellan 1,5-2 kp/cm2.

Manualen säger att normalt oljetryck vid tomgång är 2,2-3,0 kp/cm2 varm motor och 4,2-5 kp/cm2 vid full belastning.

Oljan som tömdes ur var mkt svart och jag tror inte att förra ägaren hade bytt oljan innan den lades på en marinan för försäljning, vilket han dock sa att han gjort (bränsle-, luft- och vevhusfilter var definitivt inte bytta).

Oljan jag använder är den olja som OKQ8 rekommenderar för AQAD31 och dess kvalitet är flera steg bättre än den i manualen rekommenderade motoroljan (API-CD). På 20L-dunken står det bla Q8 T750 15W-40, API CI-4/SL, motorolja för tunga fordon, anpassad för förlängda bytesintervaller.

Oljenivån fylldes succesivt på i höstas tills den låg precis i överkant på oljestickan, motorerna körda en stund efter varje fyllning. Nivån på båda stickor låg 6-7mm över maxnivån på stickorna när motorn hade stått hela vintern utan att startas. Efter motorstart och varmkörning på land, hamnade oljenivån återigen precis i överkant på den räfflade delen av oljestickan (maxnivån).

Jag undrar nu om någon på detta forum har erfarenhet av detta och kan tala om ifall det är ett normalt beteende eller något som behöver åtgärdas innan jag börjar belasta motorn efter sjösättningen.

Oljefiltren är Volvo Penta originalfilter....

 

Tacksam för tips och hjälp!


Mvh

Uboat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det oljetryck manualen hänvisar till gäller antagligen varm motor, 80-90 grader C. Om oljan är kallare blir oljetrycket betydligt högre.

En gammal olja innehåller ofta en hel del bränsle, som gör oljan tunnare och oljetrycket lägre.

Det kan vara en bra ide att byta olja snart igen, efter ett par resor där motorn blivit genomvarm eftersom oljan, som du skriver var mycket svart.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har i helgen varit ute för första gången (sjösatte i fredags) och kört en sväng.

Jag noterade då att motorernas oljetryck, precis som du nämnde Peter, efter att motorn blivit riktigt belastad och varm sjönk till normala 2-2,5 Bar vid tomgång.

Även maxtrycket låg på normala värden, dvs max 5Bar.

Ska hålla ett öga på oljans färg framöver och se ifall den blir mkt smutsig (samt om oljetrycket på tomgång sjunker markant).

 

Tack för tips och hjälp!!

/Uboat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...