Gå till innehåll
torsdag 26 september 2024
thrinker

Båten sjönk, tips o ideér innan jag startar den?

Rekommendera Poster

Hej, igår fick jag ett samtal att båten blåst in ca: 5 meter ifrån sin plats, vågorna var för höga och jag kunde inte komma till båten, idag på morgonen så ligger båten på bottnen o skavd emot stenarna och osarkat hål.

Batteriet klarade sig samt min pump! Cool

 

Vad tycker ni jag skall göra härnäst? Vad bör jag kolla igenom på motorn innan jag startar den?

 

mvh

Ubåt.

 

Edit:

Jag tar gärna tips på nytt sänke till båten, det är en selco, ca: 4.8m lång.

 

 



Senast ändrad av thrinker | 13 juni 2010 | 20:21

post-10009628-1394236394,5474_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, vad är det för motor och hur mycket elektronik?

Tömm motorn på allt vatten, cylindrar och förgasare.

Fyll upp motorolja i cyl. och dra runt motorn för hand.

Elektroniken är nog ganska säkert kapput.

Byt bensinen och starta sedan motorn.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå! Det är en archimedes 60hp. Stereon och högtalarna är garanterat kass, dock så var det elstart på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste rubriken och blev genast lite intresserad.. det är lite kul att dyka på sjunka båtar så att säga.. ;) När vi har bärgat båtmotorer har de åkt in på ituplockning och spritbehandling samt torkning. Det ska ske genast när motorn har kommit ur plurret. Har man tur har inte motorn legat under vatten (ser inte ut så på bilden, bara lågt i vattnet?), då går det nog att göra som ovan beskrivits.

// Jocke, som bärgat en del motorer och även en och annan båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt.. vad du ska göra beror på om motorn har legat helt under vattnet, eller om själva motordelen med kåpan klarat sig.. ser ut som det på bilden.. men du kan ju också ha dragit upp båten mot land där.

Har själv haft min båt i skicket du har på bilden.. dvs. motorn över vattenytan.. men skrovet var fyllt. Det var bara att tömma och starta.. inga problem med elektroniken. Men det var i en insjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du glömde att säga om det var i havet eller en insjö. är det havet skulle jag sänka den i en sjö så allt salt försvinner. Ungefär på samma sätt som man lägger salt sill i blöt. Det får ta ett dygn.

Sen torka allt och försöka starta motorn så snart som möjligt. Tändspolar kan kanske torkas i torkskåp eller på ett varmt ställe, kanske en ugn 60-70 grader max. Blir det salt kvar fräter det och drar åt sig fukt som leder ström när det är fuktigt och motorn blir som en hygrometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) Tack för all respons, det är havet och jag var vid båten kl 20:00, och då var den ovan ytan, sen var jag där 10:00 (dagen efter) och båten var på land kl 13 ungefär. Jag tror inte motorn var mer under vattnet än var bilden visar där, dock så har ju vågorna gått över kåpan men det borde inte trängt in mycket. Kanske bara är att hoppas på det bästa o starta. Dra runt kolven ett par gånger och kolla tändstiften så att dom inte är vattniga?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...