Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
bearcat

Köra fullvarv på en VP MD6A -74?

Rekommendera Poster

Där jag ofta går ut ligger sjön fri hela vägen från Danmark och ovanför det till och med. Kan bli rejäl motsjö där båten stampar och dyker om vart annat. Ligger alltid på trygga 1900 varv men det går myyycket långsamt ibland. Väl utanför gattet är det inga problem. Är frestad att ge fullt på den 35 år gamla pentan i cirka 20 minuter för att komma igenom det värsta. Detta blir ungefär 2300 varv enligt varvtalsmätaren. Motorn bedömer jag lekmannamässigt som i mycket gott skick. Drar ingen olja, startar alltid på tomgång, bra oljetryck, stabil temp vid alla varvtal och så vidare. Kör på vanlig mackdiesel och SAE 10-30 mineral.

Vågar man dra på nån gång ibland?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör inte vara nåt problem. Jag rekommenderar att du håller koll på tempen. Det är väl vid såna tillfällen som igensatta kylkanaler pga av årtidens rost och mög kan ge sig till känna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ärlighetens namn har jag provat 20 minuter en gång. Ingen förändring i temp. Detta var dock i lungt väder och bara pressade med spaken i botten för att se vad som hände ... kan ju vara bra att veta om det blir nödfall nån gång!? Bra fart blev det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla oljenivån efteråt. Fullvarv brukar ge oljeförbrukning som sedan avstannar när man sänker gasen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppvarv på MD6 är 2400 rpm. Motorn brukar säga ifrån om man övervarvar genom att avgaserna blir svarta. Marschvarv brukar vara 250-300 varv under max. Om kylningen funkar normalt skall den inte överhettas ens vid maxvarv.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är viktigt att motorn verkligen kommer upp i maxvarv. Har du full gas och den inte varvar ut har du felaktig propeller och då skall du inte köra på full gas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...