Gymmarn 0 Postad 13 Juni , 2010 Tjena! Omc 5,7 liters V8 som sitter i min bayliner 2455-89... Jag har ett något som för mig är ett jobbigt dilemma...Jag får inte min motor att gå runt...det klickar i startmotorn...har kollat batterier, tagit bort tändstift, sprayat in Wd-40 och 6-66 nu samt olja...mm....Försökt snurra på det nedre hjulet...kamaxelhjulet eller vad man säger...men e helt jäkla stumt! Så drygt...har tagit bort startmotorn för renovering...men lär väl inte ha något med att jag inte får snurr på hjulet...Saken är den att båten stod förra sommaren. men har legat i vatten och funkat bra åren innan dess...haft båten 5 somrar nu... Någon som kan ha en aning om vad kan vara för någe...har fått höra att kolvringarna har rostat och fastnat... Iom att det är så jäkla stumt när man försöker snurra hjulet, kan det va så att en växel ligger i? Tacksam för hjälp!! Står i princip helt handfallen här...frustrerad över att inte få motorn att funka....Har lagt båten i sjön i tron på att det går att fixa.... mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 13 Juni , 2010 Hejsan, jag skulle tro att kolvarna har torkat fast. Skruva lös tändstiften, och fyll i diesel i all cyl. Låt det stå så något dygn. Pröva sedan att vrida på vevaxeln, åt båda hållen (den nedersta remskivan), det kan gå trögt att få den att släppa. Snurra sedan motorn flera varv. När den går att snurra så provar du att starta den. Varmkör motorn och byt sedan motoroljan. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 14 Juni , 2010 Tack så mycket för ditt svar....Ska göra detta... Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 14 Juni , 2010 Börja med att skruva ur stiften och prova att dra runt motorn (med spärrskaft på remskivan på vevaxeln) för att undersöka om du har en eller flera vattenfyllda cylindrar (p g a sönderrostad limpa). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 14 Juni , 2010 Tack för ditt svar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 Juni , 2010 Samma problem uppstår även om överhuset på drevet klappat ihop eller rostat. Så innan du river motorn ta bort drevet och testa att vrida runt. Har varit med om detta ett antalgånger här hos oss. Men vattenfylld cylinder är nog mest troligt. Villa bara upplysa dig om detta innan du eventuellt river motorn, drevet först. Lycka till och hoppas det löser sig fort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 14 Juni , 2010 Tack för alla svar...bra att veta om dessa olika orsaker...hoppas det bara är cylinderproblem...båten ligger ju i vatten och måste ju upp med den om jag ska kolla drevet...hoppas som sagt att slippa det då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 12 Juli , 2010 Hej igen! Nu har jag haft i alla möjliga smörjmedel i cylindrarna...diesel, 5-56, wd-40, 6-66, olja... Fanskapet är fortfarande helt jäkla stum...vägrar släppa. Ska jag ta bort drevet och kolla om det har rostat eller kärvar? Går detta att fixa eller är det nytt som gäller? Hjälp! Står utan ideer här... Tacksam för svar!!! Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 13 Juli , 2010 HJÄLP!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 Juli , 2010 Tja, för att kunna utesluta drevet sä är det enklaste att ta bort det och testa vrida runt motorn. Sitter det fortfarande fast så är drevet ok och kan uteslutas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 14 Juli , 2010 Tack för ditt svar!!! Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser