rogerhoglund 0 Postad 13 Juni , 2010 Köpt båt (1990 år modell) med TV antenn. Antennkabel dragen in i kabin. Köpt en ny LTC Tv men får ingen bild. Testat TV hemma och allt fungerar bra. Är min antenn gammal? Tips önskas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 13 Juni , 2010 Hej När jag köpte tv antennen beställde jag även en 12v tv förstärkare.Det visade sig att det behövdes för att tvn (ltc) hade ingen inkommande signal utan förstärkaren,trots att antennen sitter på masttoppen.Med 12v förstärkaren får jag alla fria kanaler mvh Zak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 13 Juni , 2010 Nu är jag inte 100% säker men det måste väl vara en digital antenn för analogsignalen finns väl inte längre eller har jag fel?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Juni , 2010 Som just sagt. Det vanliga TV-nätet släcktes för ett bra tag sedan. Man måste ha en låda från Boxer som kan ta emot den digitala TVsignalen. Då ser man 1,2,4 och lite annat. Betalar man för ett abbonnemang med smartcard så ser man mera. Nyare TV har mottagaren inbyggd. Syns på att de har plats att stopp in ett smartcard. Vad är hemma för din del? I egen villa med antenn på taket eller i radhus/lägenhet med t ex Comhem? Hemma har man ofta kabelTV typ ComHem. Dvs då sköter villasamfälligheten eller husvärden om TV-mottagningen och matar ut gamla analoga TV signaler till uttaget i väggen. Om din TV fungerar där men inte i båten så behöver du skaffa en digitalbox. Kolla på närmaste elektronikhandlare finns från 3-400 SEK o uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 14 Juni , 2010 Antenner tar emot både digitala och analoga signaler så har du en bra UHF antenn (470-860MHz) så duger den. Däremot måste du ha en digitalbox för att kunna avkoda de digitala TVsignalerna som numera sänds i marknätet. Kanske den finns inbyggd i din TV eller som insticksmodul eller så finns sådana boxar lösa i handeln . De finns för de fria kanalerna i marknätet utan betalkort och så för boxer med olika abonnemang och kanalutbud och månadskostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 14 Juni , 2010 Eftersom TVn är av helt nytt snitt antog jag att den är förberedd för digitala sändningar. Det står digital reciever (free to air) så det borde ju funka. Hemma har vi som sagt com hem vilket kanske gjorde att signalen kunde plockas upp av TVn. Jag tittade precis i Erlandssons katalog och där säljer man en LTC rundstrålande antenn med förstärkare för 695. Jag försöker bringa klarhet i frågan i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 21 Juni , 2010 Problemet är löst. Det visade sig vara två felkällor. Det ena var att en signalförstärkarbox som satt gömd bakom säkringarna var avstängd. Det andra var kabelglapp vid antenn. Nu är bilden fin! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser