dlesse 0 Postad 2 September , 2004 Är det sant att Mercury och Yamaha är samma motor ?(förutom färgen på kåpan då...) Jag är intresserad av en ny 115 HK 4t. / Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 2 September , 2004 Om du menar att båda motorer e otto motorer så stämmer det att dom e lika som bär, men det e två olika lösningar o fabriker som bygger respektive modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Jag tror nog mer på att Mercury och Mariner är samma motor. Att Mercury skulle ha nån sorts koppling till Yamaha låter mindre troligt. Om några år så kommer det nog att komma 2-taktare som drar mindre soppa än 4-taktarna men ljudnivån vet jag inte om den sjunker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 2 September , 2004 Nej, jag har också svårt att tänka mig att det är samma motorer. Mercury är väl genuint amerikansk, jag tror inte att de byter teknologi med Japan på det sättet.Har lika svårt att tro att inte Yamaha utvecklar sin egen teknik. Fast från början hämtade nog japanerna all teknologi från väst. Mariner o Mercury är väl samma däremot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Lesse Postad 2 September , 2004 Ok många bud var det... Enligt de jag pratat med (Yamaha-center) har utvecklingen av Yamaha´s och Mercurys motorer gjorts tillsammans och det skall vara idenstiska sånär som på kåpfärgen och annan upphängning på båten. Men vad som är sant det vet jag inte. Båtmotorer verkar vara ett riktigt sammelsurium. Johnson 140Hk är samma motor som Suzuki 140Hk, bara kåpfärgen skiljer. Ja ja....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Tja.. Det verkar inte finnas nå gränser snart för konglomeraten.. kanske dags att sätta fyr på nåt internationellt konkurrensverk som begränsar dessa samarbeten till att gälla ett visst antal tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 2 September , 2004 In my dreams :-D Iofs kanske du har rätt, för inom några år lär 2taktarna vara en fornlämning pga teknik och miljöskäl mm .. och en motor som inte finns drar ju faktiskt 0,0 cl soppa ... vilket en 4tkt inte lär göra hur mycket man än utvecklar den mvh // mats mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Jag är ingen ingenjör eller tekniker själv utan det är bara nåt jag kommit fram till genom att se vad de håller på att utveckla. Och jag är säker på att en 2-takts motor kommer att gå billigare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 3 September , 2004 På 70- och /eller 80-talet hade Mariner och Yamaha ett samarbete. Yamaha tillverkade motorer med Mariner utvändigt för att slå sig in på den amerikanska marknaden. Det är vad jag fattat det som. Nu är det väl enbart samma motor som Mercury. Har Mariner någonsin haft egna motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 3 September , 2004 Lika som bär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 3 September , 2004 Mariner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 4 September , 2004 Efter vad du skrev i detta inlägg så tar jag för givet att du inte kört en evinrude e-tec i sommar. Prova det så är det 4 taktarn du slänger i sjön sen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 4 September , 2004 Mercury 115 EFI 4-takt och Yamaha F115 4-takt har såvitt jag vet samma motorblock och mycket annat gemensamt utom riggen som är lite olika som de utvecklat på varsitt håll. I praktiken kvittar det vilken av motorerna du köper, bägge är bra motorer. Låt pris och möjlighet till service i närheten där du bor avgöra. Yamaha (center) har 5 års garanti på Yamaha utombordare nuförtiden, är väl kanske inte så dumt. Har själv en Yamaha F115 4-takt årsmodell 2003 som jag nu använt i två säsonger utan minsta fel. Verkar bra ihopsatt, har bra kraft, är tyst, bensinsnål, lättstartad. Har ingert att klaga på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lennis Postad 29 September , 2004 Johnson och Suzuki har inte samma motor och det är inte bara motorkåpan som skiljer. Du måste tänka på Evinrude som är likadan motor som Johnson. Johnson och Evinrude förhåller sig till varandra som Mercury och Mariner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ospreyrib_com 0 Postad 29 September , 2004 Mercury 225 fyrtakt är en Yamma motor och Johnson 225hp är Suzuki motor, annars har de ingen koppling med varandra, de anväder sig av 2 st olika system när man tittar på de direktinsprutade, Optimax är Mercury och HPDI är Yamma, sen använder sig Evinrude av FICHT. Sen har Mercury och Mariner koppling, ägs av Marine power samt Johnson och Evinrude ägs av Bombardier. Sen nu på senare tid har de börjat komma nya modeller av motorer som E-tech och Verado. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst janus Postad 9 November , 2004 verado är mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 9 November , 2004 Jag minns att en period runt 1980 så var Mariners motorer upp till 55 hk identiska med Yamaha, däröver med Mercury. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 9 November , 2004 Hej spågubbar/gummor Apropå framtid ... någon som vet om det gjorts något försök med en wankel-motor för marint bruk? En teknik som borde passa på sjön ... snål, bra vrid mm ... //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spidibot 0 Postad 10 November , 2004 Lidt afhængig af model og årgang, er der vise forskelle, men samarbejde er der masser af. Man køber og sælger for at optimere sin forretning, så både udvikling, know-how og komponenter bevæger sig mellem mærkerne. Oprindelig hed Mercuryerne Thor. Fabrikken har i årenes løb fremstillet kædesave og andet, men i nyere tid udelukkende marinemotorter. I 1971 begyndte Mercury at lave motorer i Europa (Belgien) og i 1974 kom Mariner - som et resultat af samarbejdet med Yamaha. Op til 55hk var det Yamahaer, over 55hk var det Mercuryer. Der var ingen tekniske forskelle på f. eks. en Yamaha 2hk og en Mariner 2hk. (Modellerne blev ændret fra år til år og i 90'erne blev det forvirrende at huske, hvad der kom fra hvem. F. eks. kom der en 50hk 3 cylinder Mercury til erstatning for en 55hk Yamaha-fremstillet model). I 1983 sluttede det nære samarbejdet som følge af en regel fra det amerikanske Federal Trade Commission. Til stor ærgrelse for Mercury, der havde hjulpet Yamaha ind på det amerikanske marked. Johnson/Evinrude's firetaktere er fra Suzuki. En del Mercuryer er Yamaha blokke på Mercury ben, Mercury og Mariner kommer fra samme koncern og har mange fælles dele. Nu til dags er der dog ingen Yamaha-motorer i Mariner serien. Bombardier, den nuværende ejer af JohnnyRude, har tilsyneladende fået vendt forretningen til at give overskud, men det er et faktum at mærket har været i alvorlige problemer og i perioder har solgt motorer, som ikke levede op til f. eks. Merc's niveau. Bombardier laver for øvrigt mange andre motoriserede produkter: Både, snescootere, Rotax motorer, terrænkøretøjer, go-karts m.m. I hovedvirksomheden laver man såmænd også større ting til transportindustrien, fly og tog. f. eks. Den største producent af små motorer er Tohatsu, som leverer til adskillige andre mærker, også udenfor marine-branchen. Tohatsu sælger også under eget navn (som er identiske med Nissan Outboard). Merc's samarbejde med Tohatsu er ret omfattende og alle de små motorer kommer derfra. Der er visse markedsføringsmæssige forskelle, f. eks. er en Merc 2,5hk en Tohatsu 3,5 med reduceret ydelse som er malet sort og har fået ny motorkappe og sejl-drev modellen fås kun som 4hk fra Merc mens en Tohatsu med samme er på 5hk. Når det gælder indenbordsmotorer er de største forskelle at finde blandt de komponenter, der gør en bilmotor til en marinemotor. De samme motorblokke findes under flere navne (Volvo/Mercruiser/Yamaha/OMC m. fl.) og kun drivlinje og drev er helt forskellige (altså foruden de nævne konvertingsdele). Den nyeste Mercruiser 130 hk Diesel er den samme 1,7 liter blok som Opel anvender i deres personbiler. Dedikerede marinemotorer som Vetus, Mermaid, KKE m. fl. udspringer også ofte af bil-diesler. Fiat, Peugeot, Mitsubishi, Mercedes, Scania, Iveco osv. Der er derfor mange argumenter at vurdere og sidst, men ikke mindst, adgangen til kvalificeret service. Det er en ringe trøst at have gjort et kup på en motor, hvis det ikke er til at opdrive reservedele eller et værksted. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Postad 3 Januari , 2005 Det är sant! Fast bara på vissa modeller /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser