Johnson40 0 Postad 13 Juni , 2010 Hej! Ny medlem på forumet! Ny på att meka båtmotorer också, iaf i denna omfattning! Köpte en Johnson 40hk -94 förra året. Gick bra till en början men blev mer svårstartad mot hösten. Drog tyvärr bara upp den på land med motor på. Tittade på den för ett par veckor sedan och då gick den inte runt. Tagit hem den till garaget nu och plockar isär den! I övre cylindern har kolven rostat fast, uppenbarligen har topplockspackningen läckt så vatten legat där hela vintern! Skulle behöva svar hur man får av svänghjulet, till att börja med ringen och mutter ovanpå svänghjulet, är dessa en enhet eller separerade? Mvh Per Senast ändrad av Johnson40 | 13 juni 2010 | 12:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Juni , 2010 Jag har en 20HKr Johnson som jag tagit dän svänghjulet på ett flertal ggr. Ena problemet är att låsa svänghjulet så man får grepp att dra i hylsnyckelskaftet. Har för mig att tum hylsa ska det vara helst om du inte hittar passande metrisk. Om du inte kan hålla emot som jag också hagft problem med så har jag använd klubba och bankat loss muttern. Det blir som en långsam tryckluftsmutterdragare som utnyttjar svänghjulets tröghetsmoment. Sen väl muttern är av måste svänghulet dras loss med avdragare. Jag har använt en biltemaavdragare med 3 armar. Den får man försöka med försiktigt och knacka lite då och då på svänghjulet medan man ökar kraften. För mig ahr dte funkat utan att skada svänghjulet. Antagligen finns skitdyrt specialverktyg för ändamålet, men du som jag kanske inte är sugen att köpa hem en sån till din gamle motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 13 Juni , 2010 (Ringen) skall du inte röra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson40 0 Postad 13 Juni , 2010 Då ena kolven har fastnat sitte rju svänghjulet fast och jag kan dra utan problem men du menar jag behöver speacialverktyg för att få loss muttern? Den går alltså att få loss utan att ta bort ringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Juni , 2010 Att använda fastrostad kolv som mothåll åt svänghjulet låter som fördärvande verksamhet. Du borde lossa kolvfastrostningen först med rostolja och försiktig knackning mm innan du tar itu med svänghjulet. Kanske annan har bra tips om att lossa fastrostade kolvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson40 0 Postad 13 Juni , 2010 Ja, det är möjligt men frågan är vad jag skall göra, mutter till svänghjulet sitter som f...n tyvärr. Kan jag köpa något verktyg? Förutom en avdragare på biltema som jag skall köpa! Men den hjälper mig inte få av muttern.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson40 0 Postad 13 Juni , 2010 Jag har inga hylsor i tum, endast skiftnyckel som passar vilket suger...jag vet.. Muttern verkar vara ca. 1tum eller snarare 27 mm men orkar inte rubba den med en 27mm ringnyckel heller...värma? Har dränkt den i 5-56 redan och knackat lite försiktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Juni , 2010 Har du inga passaden grejor och ingen erfarenhet hur du ska göra så lämna in till fackman för omdöme och kostnadsförslag istället för att eventuellt fördärva mer det som redan är dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson40 0 Postad 13 Juni , 2010 JO jag har rådfrågat och det kostar så mycket och jag får så lite i det skicket motorn är nu, därav provar jag själv. Jag ville se om det kommit vatten i vevstakaran eller inte, har det inte gjort det kan det vara värt att lämna in den. Dock är det ju så här man lär sig bäst, genom att hålla på själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Juni , 2010 Bra att du försöker, men vad jag menar är att det finns gränser för vad hemslöjden förmår. Åtminstone var det så när jag skulle byta batteri i min guldklocka. Sitter kolven fast borde du försiktigt försöka få loss den med hjälp av rostolja mm innan du börjar banka på svänghjulet. Med slag på svänghjulsmuttern borde kolvringarna ta skada. Men är det ändå kört och du funderar på återvinningen så kan du ju lika gärna göra ett sista försök att ta i utå bara h-lsicke och med våld försöka lossa kolven när du bankar på ringnyckeln med gummi eller träklubba eller hammare eller slägga slutligen. Berätta gärna hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 14 Juni , 2010 Försök låna en mutterpurra av någon du känner, då behövs inget mothåll och muttern borde lossna enkelt. Appropå avdragaren till själva svänghjulet så finns de en universial på tex Rinab för 265kr . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noz1 0 Postad 16 Juni , 2010 Prova med att ha i lite disel i den cylindern som sitter fast och låt stå någon dag eller så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser