fullavfalafel 0 Postad 12 Juni , 2010 Hej! Ska ut och segla med vår nyinköpta Albin Vega i sommar, från Karlskrona till Sthlm, antagligen via Gotland men inte längre ut. Håller precis på att ta VHF-cert och kolla på olika modeller inför ett köp. Är ju helt ny på detta så behöver lite råd! Först och främst, handburet eller fast? Klarar man sig med en handburen (och mobiltelefon) om man inte ska längre ut än till Visby. Finns det vissa märken eller dyl. som man ska akta sig för? Fanns nån under tusenlappen på kjell & co. Är det skämtartiklar eller fungerar de som de ska? . Om man köper fast antar jag att det oftast är extern antenn...? Måste man då köpa den separat och är det bökigt att fästa i masttoppen? Har tittat på två modeller som verkar bra. Den senare har ju integrerad GPS-mott. vilket kanske är bra då det är oklart om vi kommer ha GPS över huvud taget annars. Bättre tips? Vad ska man tänka på? http://shop.textalk.se/se/article.php?id=9260&art=3478687 http://www.marinhandeln.se/p-13062-lowrance-lhr-80-vhf.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 13 Juni , 2010 Hej, jag tycker att minimikravet är en stationär, med en hyfsad antenn, gärna högt upp. Samt DSC för nödanrop, och då ihopkopplad med en GPS för att få positionen. Märke etc har jag inte några större synpunkter på, men kanske undvika de allra billigaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 17 Mars , 2011 Instämmer. En fast VHF bör du ha och allra helst komplettera med en handburen som du har i en vattentät påse som du alltid har på dig om du druttar i sjön. En ganska bra livförsäkring. Om du dessutom köper en extern antenn och sätter denna i masten så får du fin räckvidd. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 17 Mars , 2011 Mina rekommendationer: En stationär (5 och 25W) med antenn så högt som möjligt. En handburen (1 och 5W) som option. Icom är min favorit. Cobra är billigare men har fått goda omdömmen i tester jag läst. Senast ändrad av K_Haddock | 17 mars 2011 | 10:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 Mars , 2011 Instämmer med alla tidigare svar. Antenn är enklas att sätta upp en VHF 1/2 vågs segelbåtsantenn, stålspröt som monteras i masttoppen. Monteras på en vinkel där uppe. Var noga med att köpa lågförlustkabel samt riktiga kontakter enligt butikens anvisningar. Du behöver en skarvkontakt vid däck också när antennen är i masttoppen. Jag har dragit ner mastkabeln genom däck och har skarvkontakten precis under däck Sen kan man alltid köpa en antennsplitter så du kan lyssna på FM-radio med VHF-antennen också Senast ändrad av Paliswe | 17 mars 2011 | 15:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Mars , 2011 Mobilen tappar kontakt rätt fort när ni går utanför kusten och garanterat om ni seglar över till Visby. En VHF är det enda sättet då att komma i kontakt med andra båtar eller sjöräddningen. Jag tycker det finns två synsätt här. Antingen så tar ni enklaste och billigaste möjliga handburen apparat. Den har en begräsad uteffekt men framförallt så sitter antennen ganska lågt - man kommer i princip till horisonten då? På en del sådana kan man gänga ur antennen och ansluta en nödantenn som du hissar upp i riggen. En ganska funkis lösning om jag får säga det själv och även de som har fast installerade stationer har nog ofta en sådan här som backup? ( jag köpte själv en SILVA förra året och har testa under sommaren - funkar alldeles utmärkt... för 595:- på bryggan. De exempel ni har verkar dyra... ) Det andra sättet är att dra en bra ledning och installera antenn i masttoppen. Då vinner man dels en längre räckvidd eftersom antennen kommer upp, dels högre uteffekt. Mer jobb men bättre lösning? Enda problemet är väl om masten trillar ner... då många återgår till alternativ nr 1... vilket gör att ett första steg för er skulle kunna vara att gå enligt handburet alternativ och senare avgöra om ni vill ha en fast VHF? När ni har mer erfarenhet och vet om ni ska segla längre ut? Att det skulle vara bra med en GPS i en VHF tycker jag är tveksamt då enda riktigt goda användningen är om den är kopplad till en röd knapp som sänder ut MAYDAY automatiskt och med GPS läget inkluderat ? Det gör inte den VHF som ni anger, vad jag kan se. Och är era krav så låga på en GPS så köper ni bara någons avlagda äldre GPS med svartvit display och utan kartor. De är inte dyra... jag har två sådana i mina lådor någonstans... nu snackar vi några hundralappar för en fullt fungerande GPS. Lägg inte de hundringarna på VHF! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Mars , 2011 Handhållen VHF eller mobil ? Lite pluss till VHF en, beroende på att den som hör kan svara, men räkna inte med någon längre räckvidd. Beträffande GPS håller jag med föregående skrivare, det är ett enormt stöd när land försvinner, Men det duger gott med en äldre. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 Mars , 2011 Icom IC-M411 har de funktioner som omtalas i tidigare svar. Dels kan man göra selektivanrop till andra båtar när man vet deras anropsnummer (vid eskaderseglingar t ex), dels kan man skicka ut distress-signal vid behov av omedelbar hjälp. Har man kopplat den till GPS:en skickas även den exakta positionen ut. Observera att GPS:en inte är inbyggd i VHF:en utan de är hopkopplade via NMEA183 Jag kan tom ställa en fråga till min kompis var han är (som har samma apparat) och få hans koordinater automatiskt tillbaka. Sedan kan jag lägga ut den på min plotter. Sådana förbindelser har lyckats upp till 25 nm i Bohusländska skärgården. Det är inget krav att sådana funktioner kräver likadan apparat, allt inom denna bransch är hårt standardiserat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 17 Mars , 2011 Skulle jag komma i nöd så vill jag sända korrekta uppgifter till Sjöräddningen. Gissningsvis är man lite stressad om något sådant skulle hända och då kan den viktiga positionsangivelsen bli fel. Att sända digitalt nödanrop via DSC känns som ett bra val men det förutsätter att GPS finns kopplad till VHF;n i någon form. Tog själv VHF-cert för någon vecka sedan och ska sätta upp ett NMEA 2000 nätverk i båten bestående av plotter, VHF och AIS mottagare. AIS gör att jag ser närliggande yrkestrafik och jag kan då genom ett tryck på skärmen anropa dem selektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nifenfejja 0 Postad 17 Mars , 2011 Som med de mesta av annat så får man det man betalar för. Du har redan fått många och bra svar från tidigare inlägg. Jag vill bara späda på och förstärka. För räckvidd, så är valet självklart: Stationärt ! Både för sändning och mottagning. Handhållen har ingen vidare räckvidd, men är bra för kompisgänget som är nära. Antennen ska vara så högt belägen som den kan (masttopp) och ska inte placeras så den störs av andra detaljer i masttoppen (varning för andra vertikala spröt). God kvalitet på antenn, sladd och kontakter (snåla inte på dom). Nödantenn brukar rekommenderas (lös handhållen vid behov om huvudantennen skadats). Det som sparas in på hos VHFer är ofta mottagarkvalitet. Det dyra är att göra en bra mottagare. För övrigt är det lull-lull funktioner, som kan kosta. Visst är det bra med GPS koppling och nödsändning, det underlättar betydligt vid nödfall ! Selektivanrop används dock sällan för de flesta. ICOM har erkänt bra VHFer, och modellen 411 är av utmärkt kvalitet och prisvärt prissatt. Det finns en anledning att SSRS har dessa (förutom Sailor) i de flesta enheterna ! 411 kan installeras i öppna båtar och klarar väder (monofonen ska klara väder, men har blivit fuktförstörd 2ggr på våra öppna enheter på 5 år, placerar man den skyddad från direkt väta klarar den sig). Nu finns några varianter av billigare VHFer med inbyggd AIS mottagare, de är väldigt attraktivt prissatta, jag förstår om de kommer ta marknad. Garmin (100 och 200) kan kombineras med Garmins AIS 300, till ett bra pris (4000kr resp 500kr exkl. antenn och kablar). VHF är en god investering om man seglar utanför de yttersta skären, mobiltelefon funkar dåligt där. Dessutom har sjöräddningen och SSRS och all annan yrkessjöfart VHF, så de är lätta att få tag på i nöd. En tanke till i segelbåten. VHFen drar ström. Lite olika mycket beroende på apparat. I stand by från 250mA, när man sänder så drar den betydligt mer (kolla resp spec.). Ska du ha den och babbla i med kompisar, så får du tänka på förbrukningsbanken ! Och tänk ut var den ska placeras, nära till hands men inte i vägen; kan vara klurigt i bland... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser