Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Thomas__

Förarintyg på distans?

Rekommendera Poster

Funderar på att gå en kurs för att kunna ta förarintyg. Har sett att det finns en del web-baserade distanskurser.

Någon som har erfarenhet av någon sådan distanskurs?

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med utbildningen?

Vill du bara lära dig en del regler mm och få ett intyg så funkar säkert distankurser bra.

Vill du lära dig lite djupare och kunna diskutera vissa saker så rekomenderar jag en lärarledd kurs.

Speciellt bra är det för navigeringsdelen om du har behov av navigering med traditionellt sätt.

En kurs som går under en lite längre period gör oftast att det man läser sätter sig bättre. Så kallad korvstoppning som det finns kurser för brukar oftats bli kortvarig kunskap som snabbt försvinner.

Den kurs jag själv gick var mycket baserad på repetitionsfrågor och stort inslag av egna övningar vilket jag tycker är bra.

Men har du långt till närmaste kurs så är kanske webben enda alternativet. Tänk på att inte ha för bråttom utan det du läser ska sitta kvar. 

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försökte gå en webbaserad kurs förra vintern. Men det vara som att sitta på en tråkig konferens och höra på en föreläsare med monoton röst körde igenom sina PowerPoint bilder. Dötråkigt, tror tom att jag somnade vid något tillfälle!! (Precis som på tråkiga konferenser/föreläsningar!) Sen var det detta med att diskutera ett problem, då skulle man maila till sin lärare och få svar efter ett tag, och som alltid hade man en följdfråga, nytt mail, ny väntan, ny följdfråga. Jag vet inte vad andra tycker men det passade inte för mig. Ska i höst/vinter gå en kurs med riktiga personer.

/Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade oxå förra året att läsa på distans, och jag håller med föregående inlägg, tråkigt och helt oinspirerande. Sen blir det väldigt krångligt när man funderar över något och vill ha svar på det. Sen i vintras gick jag en kurs i nacka och vilken skillnad det var. Hur mycket bättre som helst, och som nybörjare behöver man ha stöd och någon som man kan fråga. Så jag rekommenderar att du går en lärarledd kurs.

Här gick jag jag och det var mycket bra. www.batskolan.se

Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick en sådan kurs i höstas på medborgarskolan, tyckte att det fungerade väldigt bra för mig, kunde lägga upp min tid själv när jag skulle plugga, vi fick ett nytt kapitel varje vecka som vi skulle studera, och även lite övningsuppgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...