Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
bomben77

motortrassel

Rekommendera Poster

Jag har en relativt ny, 5 år, gammal Lombardini 20 hk installerat i segelbåten. I höstas konserverade jag motorn som sej bör, inga problem. Nu verkar det dock som nåt trasslar, den suger inte vatten till sjövattenkylningen. Jag har bytt sjövattenfilter, kollat slangarna till och från filtret, de är båda rena och inte igensatta. Jag har tagit bort locket till impellern och snabbt startat motorn och den snurrar. Jag har matat slangen från sjövattenfiltret direkt till impellern med vatten men den suger fortfarande inte. Av någon anledning så verkar den inte kunna klara av belastningen eftersom den snurrar när det inte kommer vatten. HUr kan det här komma sej och hur löser jag det? Kan det vara så enkelt att den suger luft eller är det något mer allvarligt? Jag hoppas någon kan hjälpa mej här annars blir det ett samtal till båtmek, jag gissar att det kommer kosta tyvärr....

 

Tack så länge!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan jo va nått som stoppar vattenflödet på motorsidan. men jag tror mera på att impellern har gort sitt. den e endå 5 år så jag skulle endå ha bytt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring 0510-621 51 till Rodahl Marin AB, helt säker på att dom ger dig tips som löser problemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, byt impellern!
Hade en gång en impeller som släppt i vulkningen mot metallröret i mitten, skulle gissa att det blir som du beskriver med att det ser ut som den snurrar tills den får belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag redan bytt impellern, har lite småknep som ska provas idag annars blir det ett samtal till Rodahl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa den övre slangen på impellerpumpen och fyll upp med vatten så kommer den att börja suga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! Det visade sej vara en nära mikroskopisk sprica i locket till vaccumventilen. Den gjorde att impellern sög luft. Såg sprickan av en slump, skruvade loss locket och stoppade dit fingret, då sögs det kylarvatten som vanligt! Grymt skönt när saker löser sej till slut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...