Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
bomben77

Problem med impeller?

Rekommendera Poster

Jag har en relativt ny, 5 år, gammal Lombardini 20 hk installerat i segelbåten. I höstas konserverade jag motorn som sej bör, inga problem. Nu verkar det dock som nåt trasslar, den suger inte vatten till sjövattenkylningen. Jag har bytt sjövattenfilter, kollat slangarna till och från filtret, de är båda rena och inte igensatta. Jag har tagit bort locket till impellern och snabbt startat motorn och den snurrar. Jag har matat slangen från sjövattenfiltret direkt till impellern med vatten men den suger fortfarande inte. Av någon anledning så verkar den inte kunna klara av belastningen eftersom den snurrar när det inte kommer vatten. HUr kan det här komma sej och hur löser jag det? Kan det vara så enkelt att den suger luft eller är det något mer allvarligt? Jag hoppas någon kan hjälpa mej här annars blir det ett samtal till båtmek, jag gissar att det kommer kosta tyvärr....

Tack så länge!

// M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..;

Kolla att vägen för kylvatten efter impellern inte är blockerad (du kan ta bort impellern, skruva tillbaka locket, och blåsa i matarslangen).

Med detsamma kan du kolla för eventuell luft-läckage omkring impellern med såpvatten (samma sätt som för gasol-läckage) ?

Byt impellern mot en ny?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att byta impeller burkar vara första saken att testa när kylningen inte funkar. Och många mysko problem har lösts av det. Även om impellern ser hel ut kan den vara sliten och helt enkelt inte orka pumpa vatten.

Det är tämligen enkelt, och efter fem år är det nog dax i alla fall.

- Ett tips är att du drar ett buntband runt den nya impellern innna du stoppar in den i impellerhuset.på så vis är den enkel att få den på plats. sen klipper du av buntbandet när är inne i huset. och pressar in den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla så locket på kylvatten filtret verkligen är tätt!!!!!!!!!!!!!!

Mitt filterplastkorgen i filtret har svullnat i vinter med resultat att inte locket tätade ordentligt, impellern sög luft men inget vatten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag glömde skriva i första inlägget att impellern är bytt....Tack för tipset om att plocka bort den och blåsa i slangen för att kolla vägen o motorn, såpavatten var smart, ska provas idag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst! Det visade sej vara en nära mikroskopisk sprica i locket till vaccumventilen. Den gjorde att impellern sög luft. Såg sprickan av en slump, skruvade loss locket och stoppade dit fingret, då sögs det kylarvatten som vanligt! Grymt skönt när saker löser sej till slut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog samma problem (?)

Har en Albin 25 med en Lombardini ldw 1404m

Hon tar inte in vatten till sjövattenkylningen.

Jag har kollat impeller (bytt) och den snurrar.

Har kollat att det är genomföring från sjövattenfilter till bordsgenomföringen, har blåst i slangen från sjövattenfilter till genomföringen i durken och luften passerar ut.

Har försökte skruvat (tätat) typ alla slangklämmor jag kan se

Har öppnat sjövattenfilter och skruvat ihop och dragit igen så det borde va tätt.

Från utblåset i aktern kommer iaf luft ut vilket gjorde först att jag trodde det var ok men insåg sedsn när motorn steg i temp att det var ngt galet. Och ja glykolen i slangarna visar på att det inte har kommit in ngt. Antar att den mao tjuvar luft men tycker jag har täppt det jag kan tänka mig.

Men osäker på vakumventil vart den typ sitter eller så. Jag tänker jag har hittat rätt då jag tänker på en typ U svängd rörkrök med en röd spak på. Har dock inget plastlock allt är i metall. Förstår intd vart det skulle kunna komma ifrån och hur jag bäst hittar läckan

Tscksam för all hjälp - sjösattes idag och snacka om Antiklimax :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter igen,

är verkligen locket till kylvattenfiltret tätt?  Koppla förbi filtret för att utesluta problem där.

Bottenventilen öppnad?

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den "röda spaken" råkar inte vara en ventil som är stängd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid ett tillfälle i somras fick jag se att det inte kom nåt kylvatten. Följde vattnets väg och lossade på locket till impellern. 

Som den något orörliga och svagsynta gubbe som ja är, tycket jag att impellern såg ok ut.

Ringde min mekaniker - Anders - som kom direkt (på en kvart) Det visade sig att det var impellern som ändå var trasig. Anders bytte impeller och så fick jag kylvatten igen, så jag kunde gå till hans verkstadsbrygga och lämna båten i hans vård några dar, medans han rensade värmeväxlaren från impellerdelar, servade motorn plus lite annat som han ändå skulle göra i närtid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...