pokal 0 Postad 12 Juni , 2010 Hej. Finns det någon som vet om det går och hur man kan förlänga räckvidden på en 5 knappars fjärr från LEWMAR.Ankarspelet är ett LEWMAR PROFISH 1000 Jag har installerat elektronik/kontrollenheten i motorrummet och dragit ut antenn straxt bakom förarplatsen. Går jag längre bort än ca 2 m från antenn, så fungerar det inte att sköta ankarspelet med fjärrkontrollen. (Nog för att fjärrkontrollen har en begränsad räckvidd, men det här känns lite tunnt.) Tacksam för alla tips. Pokalen Senast ändrad av pokal | 12 juni 2010 | 15:17 Senast ändrad av pokal | 12 juni 2010 | 15:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 12 Juni , 2010 Det går att med ett oscilloskop kontrollera vilken frekvens kontakten mellan enheterna sänder på och om den går att optimera ifall den ligger lite fel vilket kan göra att räckvidden försämras, ungefär som att lyssna på en radiokanal och man inte har exakt frekvens då kan det brusa lite. En radiotekniker kan kolla detta lätt och även se om det går att skruva upp sändningseffekten något. Senast ändrad av Matrix | 12 juni 2010 | 15:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Juni , 2010 Du skriver att du har dragit ut antennen strax bakom förarplatsen, har du förlängt den svarta lilla kabeln som är själva antennen? Detta fungerar inte i så fall, jag har samma problem som du med att få kontakt med fjärren, finns tyvärr ingen potensiometer att justera frekvensen med, som är på 433mhz-bandet, det du kan göra är att flytta hela paketet som antenkabeln kommer ut ifrån tiil en plats som är mera öppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 12 Juni , 2010 Begrunda om det kan finnas störningar från hackande spänningsaggregat eller själva motorn som stör fjärrsignaleringen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pokal 0 Postad 12 Juni , 2010 Jo tyvärr har jag förlängt antenn men endast med cirka 2 dm. Hur lång räckvidd får du om du flyttar hela mottagaren? Det känns som om detta är ett konstruktionsfel när räckvidden är så kort. Hur gör man om man kopplar in en bogpropeller? Får man lägga sig i ruffen då? Är du säker på att det inte går att justera med någon potentiometer i fjärren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Juni , 2010 Låter som sagt kort. Man ska ju kunna vara på hela båten och justera ankaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Juni , 2010 När jag pratade med Lewmar om problemet så kom jag ingen vart, utom att jag fick fullständigt klart för mig att antennen i sig inte går att förlänga, fick även detta bekräftat av en elektronikkunnig vän, dock så kan du flytta hela kabelhärvan som antennen spretar utifrån till en bättre plats, jag har gjort ett löst kablage till min och provat att lägga den i doghousetaket, bakom panelen där, och då fick jag bra räckvidd, men bara som prov under vinteruppläggningen eftersom jag inte vet riktigt hur jag skall dölja kablaget dit, detta får bli vinterfix, så jag har kvar problemet över sommaren, vad jag kan se finns ingen potensiometer i fjärren. På den äldra modellen av lewmars spel så fann det ett antennuttag på svarta lådan, men den är numera utbytt mot denna kassa lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Juni , 2010 Här är min tidigare tråd i ämnet:http://www.maringuiden.se/forum/;thread=292513 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pokal 0 Postad 13 Juni , 2010 Jag får tacka alla som har tagit sig tid med att försöka hjälpa till i denna fråga. Det verkar som om LEWMARs fjärrkontroll är bara skräp. Man kanske skall utfärda en lite varning för att inhandla en 3- 5 knappars fjärrkontroll med tillbehör från dom. (Dock fungerar ankarspelet bra) Jag inser att jag får köpa något nytt bättre fabrikat av fjärrkontroll. Har ni något förslag på en fjärr som fungerar i verkligheten och inte bara i teorin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Juni , 2010 Håller med Anders här ovan, men med tillägget att det även ska funka utanför båten. Vid tilläggning är det ju praktiskt att ta fjärren med sig i land och finjustera. Nog räcker min fjärr 10 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blk932s 0 Postad 22 Juni , 2010 Det kan i och för sig vara störningar från motor eller övrig elektronik. Testa att koppla bort mottagaren från winch och mata spänning till mottagare separat med allt annat avslaget. Koppla en testlampa eller multimeter till utgången och kolla räckvidd. Det kommer inte att fungera med att förlänga antennen, men kolla på wikipedia hur man bygger en ny alt. köp en ny, du måste dock veta frekvens och anslutning. Att trimma upp uteffekt kommer inte att fungera då mottagaren kan överstyra (man får ingen räckvidd på nära håll, bara på långt håll), dessutom kan post och telestyrelsen bli arga. Ett annat alternativ är att skaffa ett riktigt system. Jag har bra överblick på marknaden (är dock partisk), så pma mig för tips... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 22 Juni , 2010 Har samma fjärr och jag pratade med lewmar idag, det var fel på dom vi har o nya skulle komma! alltså ett rent reklamtionsärende! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Juli , 2010 Jag vet inte vad du menar med att pma dig, det hjälper ju inte ett skit skit då du inte svarar, kasst ! ! ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juli , 2010 Jag skulle nog också prata med återförsäljaren En fjärr med bara 1-2 m räckvidd är det förmodligen fel på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LightHead 0 Postad 4 Juli , 2010 Nu har det säkert löst sig för dig redan, och mitt tips är kanske i simplaste laget!? Men byt batteri i fjärren skulle kunna lösa problemet. Och som andra påpekar så är det ingen bra ide att förlänga antennen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Juli , 2010 Om nu Lewmar har sagt att det är fel på fjärrkontrollerna så funkar det väl knappast att byta batteri......., mitt problem är att jag köpte mitt i december -08, vilket innebär att jag inte får någon ny kontroll enligt Lewmar, så det blir till att punga ut med ett par lakan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Juli , 2010 Problemet är att dom bara hjälper dom som köpte 2009 och 2010, inte mig som köpte i mellandagarna 08......tack för det!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LightHead 0 Postad 4 Juli , 2010 Ehh,,, det var ju knappast meningen att förolämpa dig! Jag försöker hjälpa till med en möjlig lösning. Eftersom det är ett känt faktum att batterier tar slut så kan det vara värt att testa. Du kanske i vilket fall får 5m räckvidd... Vad kostar ett batteri? Förmodligen en bråkdel mot en helt ny utrustning?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Juli , 2010 Jag tog det inte som en förolämpling, men batteribyte är väl det första man testar om man inte tycker att man får kontakt med en fjärrkontroll, så det är redan gjort och räckvidden blev inte en cm bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LightHead 0 Postad 5 Juli , 2010 Oki, men det stod inte att du testat det, och det är lätt att förbise en så enkel liten detalj! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Juli , 2010 Har idag monterat min nya fjärrkontroll, funkar otroligt bra, räckvidden blev ca:35 meter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Juli , 2010 Skönt med grejor som funkar. Och som så ofta när det gäller båten; man halar upp kortet, betalar och förtränger snabbt hur mycket pengar man lagt ner i år (igen). :-) Ha en bra resterande sommar! Här (N 59° 17.560', E 18° 56.720' ) väntar jag på att regnet ska sluta så man kan ta en titt på Grönskärs fyr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser