Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
WaWa

Räcker en Mercruiser 5.7, 260hk i en Sea Ray 240 Overnighter ?

Rekommendera Poster

Så en annons på en Sea Ray 240 Overnighter vad det verkar i bra skick och med en Mercruiser 5.7, 260hk.  Men räcker det i en sådan båt? Är inte på jakt efter hög toppfart, utan snabb planing, lastokänslig och god bränsleekonomi.

Motorn har också närmare 700 timmar, vad finns att säga om det? Hur bedömmer man bäst skicket på motorn?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 260 OV med en sån motor. I den har vi åkt 8 pers utan några som helst problem. March ~24Knop, max 32knop. Den drar 1,6-1,7l/M.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min 230 ov klarar sig utmärkt med 5,0 liters, snabbplanande och hyfsad ekonomi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och om jag inte minns fel så är den gamla 260an bra mycket tyngre än 240n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 230 (samma skrov) med den motorn. Har haft den uppe i 41 knop med en ballisticpropp som inte klarade vikten utan gav sig i hubben (2st) Har nu en större Lexur och nu gör den 39 knop. march 26 knop. 1,3-1,5 i förbrukning beroende på antal personer samt om jag fyllt i alla 216 liter i tanken. 700 timmar skriver du, vad är det för årsmodell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna med att få kosta på en motor från -95 en del i form av en eller flera av följande: nya limpor/knän, vattenpump, ev renovering/byte av förgasare, ev generator/startmotor så blir du inte besviken. Det viktigaste är att den inte har gått varm (=renovering av toppar eller värre) och är regelbundet servad (finns kvitton?).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...