Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
WaWa

Är en Wellcraft 2400 scs något att köpa?

Rekommendera Poster

Har länge letat efter en Sea Ray 225 WE i bra skick, rätt motor och pris, men inte lyckats. Nu såg jag en annons på en Wellcraft 2400 scs med en  VP 7,4 GI som på pappret ser intressant ut. Jag har nu sökt info om denna, men utan någon som helst framgång. Jag har googlat flera timmar, men det verkar vara en extremt ovanlig båt. Så här ser en sådan båt ut. http://www.allboats.com/en/2763207/Wellcraft-eclise-scs-1998.html

Är det någon som vet något om denna?? 

Törs man köpa en sådan?

Generell kvalitéskillnad mellan Sea Ray och Wellcraft?

Vad finns att säga om motorn?

Tacksam för snabba svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är en ovanlig modell är nog inget du skall oroa dig för. Om du tänker delar så finns det mer eller mindre inget till båtar i dom årsmodellerna oavsett. Är ju ingen udda o ful modell heller utan en vanlig DC.

Kvalitéts mässigt ligger de under Sea Ray men det är mer detaljer/byggnadssätt som skiljer. Lite billigare lösningar kanske. Inget som en icke båtvan lägger märke till i första anblicken. Inte så att skrovet skulle vara dålig kvalité tex. Motorer/drev är samma som i andra båtar/märken. Tex pumpar, elkomponenter m.m är ofta samma som i andra märken.

Jag har nu en Four Winns 288 -04. Om jag jämför den med Sea Ray så är det som skiljer tex lite klenare rutramar. Några utanpåliggande gångjärn m.m.

Om du tittar på båten så syna den noga och jämför med Sea Ray så kommer du förstå vad jag menar. Mao båten skall inte kosta som en Sea Ray utan du skall få vad du betalar för.

Kan rekommendera Regal 2250. Hade jag själv hellre valt framför Sea Ray. Den är riktigt snygg, snabb, bra sittbrunn och välbyggd. Bara en sån sak som de kraftiga rostfria rutramarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag tror att Wellcraften kan vara värd att titta på. Wellcraft är ett ganska känt märke i alla fall, tillverkas av Genmar, samma som Four Winns, Glastron och Ranger exempelvis (nu övertaget av Platinum Equity har jag för mig).

Kvaliteten tror jag är relativt likvärdig, finns olika lösningar som olika märken har på vissa saker såklart. Såväl bättre som sämre. Jag har personligen inte märkt så stor skillnad i alla fall. Kanske i vissa smådetaljer till Sea Rays fördel.

Den modell du tänker på (2400) kanske är en nyare version av Eclipsen (233)?

De Wellcraft jag har kört har varit äldre, jag gillar hur de gick i sjön (då fanns det en del trevliga modeller typ Nova, Elite och Scarab). En bekant hade en mitten av nittiotalets modell walkaround, kvaliteten var bra gick normalbra i sjön, tyckte han.

7.4L motorn är inte min favorit direkt, iof har väl GI insprutning (inte multi-port tror jag). De (Merc) som jag kört har dragit en hel del mer bensin jämfört med smallblock alternativen. Men du får ju en hel del kraft :) Personligen föredrar jag ett smallblock, typ 5.7 MPI.

Håller med ovan att priset på en 2400 kanske ska vara lägre än för 225an.

Sen är det också lite en fråga av smak, det kanske kan vara värt att titta på exempelvis Regal modellen ovan, 225an och 2400 för att sedan bilda sig en uppfattning om vilken som passar bäst för just dig.  En del av båtköp är ju trots allt baserat på känslor, på gott och ont.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...