Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
niclass

Värmeväxlare läker vatten - kan jag öppna den?

Rekommendera Poster

Värmeväxlaren på min Mercrusier 3.0 läcker vatten (ganska rejält) i framkanten. Hela främre gaveln på värmeväxlaren är ju liksom ett lock (?) och detta lock sitter inte tajt. I nedre kant är det öppet en dryg milimeter. Det är ganska mycket grå oxider runt omkring, så jag kände inte för att prova dra åt den, utan vill snarare ta loss locket (om det nu är ett lock) och stålborsta.

Kan jag ta bort locket, eller är det helt enkelt gaveln på växlaren som har gått sönder?

Sitter det nån packning där som jag borde byta ut? Kan man göra den själv?

Nåt annat jag bör tänka på?

Bifogar en bild. Här är en till tagen snett underifrån: http://twitpic.com/1vwam5

Senast ändrad av niclass | 11 juni 2010 | 21:15

Senast ändrad av niclass | 11 juni 2010 | 23:24

post-10009116-1394236392,1727_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska nog inte vara nåt problem att öppna den. Men den ser ut att sitta ganska lågt i motorrummet, så du bör stänga sjövattenintaget så du inte sänker båten.

Om du kan få till jämna ytor så bör en ny packning vara värt ett försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, som jag förstår dig så ska gavlen gå att lossa. Tack för det.

Ja, den sitter lågt, men det räcker väl med att tilta up drevet?

Kommer kylvätskan ur motorn att rinna ut tro? Jag hittar ingen skiss på hur värmeväxlaren ser ut inuti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Då det är en tubväxlare kommer med all sannolikhet inte kylarvätskan att rinna ut. Förutsatt att insatsen är hel. Skulle den vara sprucken eller ha ett eller flera hål så kommer kylarvätskan att läcka ut. Men om din nivå på kylarvätskan inte har förändrat sig över tid så har du inga hål eller sprickor inne i växlaren. Om du har hål eller sprickor i insatsen och kör båten kommer antingen sjövattensidan att läcka in på glykolsidan eller tvärt om beroende på vilken sida som har högsta arbetstrycket. Jag skulle dock varmt rekommendera att stänga av förbindelsen med vattenintaget på drevet om du har för avsikt att göra jobbet när båten ligger i vattnet.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit där. Gaveln på värmeväxlaren är inte fäst med de två bultarna. Bultarna är bara till för att hänga upp hela värmeväxlaren i. Så vad jag förstår måste gaveln lödas fast. Jobbigt.

Den läckte inte kylvatten.

Tack för hjälpen så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej!

Jag har samma värmeväxlare som dig ,så jag kan nog hjälpa dig!Skrattande(mercruiser orginal)

Gaveln Akter ut ska sitta en packning innanför locket av gummi.ca 3mm tjock.-Spänn åt bulten hårt...

Där du verkar ha ditt läckage ska den vara tät.Gaveln har altså gett vika...

-Prova slipa rent området efter du plockat av värmeväxlaren.Smält tenn med nån bra lödkolv runt hela gaveln.(växlaren bör vara av koppar) Om du plockar av denna gaveln ,se till att den kommer i rätt läge så du inte får problem vid återmontering vid fästet.(de två hålen som håller växlaren kommer i samma position)Kolla så att zinkanoden i värmeväxlaren är ok !(sitter vid andra gaveln som går att plocka bort,längst bak) ska vara ca 8 mm tjock.Är säkert helt borta!

Ps du kan göra detta när den ligger i vattnet.Se bara till att slangen till sjövattnet ligger över vatten nivå.

Hör av dig om du får problem.(ett nytt orginalsystem kostar över 10 papp)

Lycka till Macke

Senast ändrad av Macke75 | 12 juni 2010 | 21:16

Senast ändrad av Macke75 | 12 juni 2010 | 21:21

Senast ändrad av Macke75 | 12 juni 2010 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Macke! Låter lite bökigt att löda. Måste ju ha en jättelödkolv då. Kan det inte duga med typ Plastic Padding? Blir det högt tryck där bakom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekomenderar att löda ihop växlaren eftersom där är tryck i den.Det kommer aldrig att hålla med plastic padding och dyligt.Ta med växlaren till nån meckare så kan dom säkert hjälpa dig med smälta tennet.Men om du är lite händig borde du klara av det själv.Tror att du kan köpa allt på Clas ohlson för några hundra.(tenn och lödkolv)

Jag råkade ut för läckande cell i min växlare för 2 år sen ,så jag är lite av en expert....Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tagit loss den ikväll och bokat in den på en mekanisk verkstad imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se över cellerna för ev läckage i växlaren när du har den av.Kollas enkelt genom att hälla vatten i det slutna systemet,och då får det inte komma ut nåt vatten i det öppna systemet.

Hoppas det löser sig för dig.

ps -glöm inte kolla zinkanoden i växlaren....

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...