Zinderella 0 Postad 11 Juni , 2010 Jag fick en ny båtgranne eller sanrare en flytande virkeshög. Denna lyftes idag, jag tittade på undersidan på av dennna båten. ja röta på precis allt. Hur länge tror ni att ensådan båt måste stå på land för att bli tillräckligt torr så att det inte går att sjösätta igen utan att den sjunker ?. Båten har troligtvis inte vart på land på flera år. Det är en båt som är trasig överrallt och det sticker ut en massa trasiga metall lister som förstör fendrar. så jag vill inte ha mina fendrar ute med risk för at dessa pajar. gubben hade 5st fendrar mot min båt och 4 vara trasiga pga punka mot den trasiga relingslisten. Det får allt finns gränser på vad som ligger i hamnarna. Man måste ju uppvisa ett giltigt försäkringsbevis för att få en båtplats. Det verkar för mig helt omöjligt att denna skulle vara försäkrad. Skulle ju kosta minst 5papp för att lyfta och skrota skiten. Snälla gissa hur lång tid det kan ta på land för att torka??? /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 11 Juni , 2010 Är frågan hur länge det dröjer för båten att torka isär? I så fall mins en sommar. Men, allt går ihop igen om man lägger båten i marvatten efter en rejäl linoljning. Men är den rötskadad så har träet tappat sin styrka, då hjälper ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 11 Juni , 2010 Det är omöjligt att svara på eftersom det finns så många parametrar som styr. Träslag, bordläggningen tjocklek, träets grundskick, väder, temperatur, mm, kommer påverka tiden det tar. Står den i gassande solsken och båten har tunn bordläggning av furu så kan det gå väldigt fort, men står den i hällregn och båten har tjock bordläggning av ek så kommer det ta mycket längre tid. Men å andra sidan kommer den också svälla igen mycket fortare om den är av den första typen. Senast ändrad av Fogel70 | 11 juni 2010 | 20:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Juni , 2010 Ta ett snack med hamnkaptenen, det kan ju knappast var okej att en bår riskerar att skada en annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 12 Juni , 2010 Då hoppas jag att nuvarande vind välter fanskapet har inget emot träbåtar men allt emot denna virkeshög. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Juni , 2010 Åk dit och hjälp vinden när det mörknat...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 7 Juli , 2010 nu é båten borta. Har inte sett vart dock, men jag är glad ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Juli , 2010 Då är det bara att gratulera och hoppas att den inte ligger där en dag igen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser