Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Peter_K

möre30 projektet är med i praktiskt båtägare nr6

Rekommendera Poster

Jag såg det - jättekul å grattis!
Fast jag snålar lite, tyckte dte var fler och bättre bilder här i forumet på ditt projekt.
Hur går det förresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej . jag har haft lite problem med mitt it. skev tråden på mobilen men det gick bara att göra rubriken.

jodå projektet har nästan avstannat p.g.a  mkt jobb . men ett kapell är på g plus att jag har varit tvungen att köpa en special propeller eftersom kina motorn är väldigt stark  plus har alldeles för mkt reduktion i backslaget  och båten är liten. detta  medförde att enligt rodahls marin beräkningar skulle behöva en fast 3blad propeller  med 18*12    men det går inte att få plats  med en sån jätte  fartygspropeller på min lilla båt. så det fick bli en backskrew 15*15 och en fast 4blad  liknande ubåtar hehehe.

en kille från rodahl marin blev lite intresserad av kina motorn och ville kolla o känna på den.  han upptäckte ganska fort att jag hade backat  hela tiden. eftersom hurth backslagen dras spaken bakåt för att få fram  och då skall det bli höger gängat . jag kör med en 3 bladig fast 14*13 i dagsläget och båten gör ca 5.5 knop vid 3500rpm. trots att kina motorn enbart skall varva 3000rpm. ???

båten skall upp på land för byte av propeller och korta propeller axel samt ett lager epoxi och sen på med bottenfärg INNAN epoxin har HÄRDAT.

skall så smått börja med båten invändigt igen med det sista med elen och allt. kommer självklart visa bilder och försöka följa upp i mån av tid. om ni vill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju bara tala för mig, men jag vill i alla fall se bilder och få rapporter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

rodahl killen tyckte att  kina motorn var som en 60tals buss motor i utseende och i gången. sen gasa  han och kände på svaret.  tror han nog hade förväntat sen slöare reaktion allstå gas svar. kina motorn är hyffsat rapp ändå man tror inte det när man ser den hehe.

angående praktisk båtägare  så hade dom tydligen läst mina trådar här på forumet. dom hänger nog här ibland.  iaf så hörde om av sej och ville ha ett repotage.

tvärr blev det mitt i den smällkalla vintern. med en båt som är ofärdig m.m. men reporten tog en hel del bilder och jag skicka en hel del bygg bilder  på hur det har sett ut innan men det var väldigt få bilder i repotaget mest text .

men dom ville återkomma när  båten är färdig iaf och innan avresa   till malta/medelhavet. kanske därför det var lite snålt med bilder.

angående kina motorn så hör den hemma mer i en arbetsbåt fiske båt eller en snipa. passar nog inte igentligen så bra i en mindre segelbåt. backslaget måste ha mkt mindre reduktion än 2:74

men nu sitter den där och verkar trivas  bra.  skall optimera allt bara .

men det känns  gött att hon är tät  överallt och ändå flyter såpass i våg i vattnet ändå.

håller på att montera en extra vatten säck dubbel säck modellen . har en i fören och en i bb koj. blir väl samanlagt 200l.

skall börja med att dra ner fallen oxå rufftaks /däckutrustning  skall jag passa på innan innertaket skall upp.

eftersom vi har skjutit fram resan 1år p.g.a  jobbet  m.m  så har jag nästan 1år att färdigställa allt. men det kommer bli tajt ändå.  det är mkt dyra grejer som skall köpas nu. och då behöver jag jobba mer  och då har jag ingen tid att greja båten :(

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Grymt imponerad vilket arbete Du har lagt ner. Hatten av!!! Någon uppfattning om antalet timmar ?

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.

tackar..  mkt jobb blev det. vet inte  timmarna.  men  4år tog det och båten är fortfarnade inte färdig riktigt.  jobbade på kvällar efter jobbet och på helger, var väl mkt mer koncentrerat sista 2åren.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...