Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
jojosurf

Segla vid regn?

Rekommendera Poster

Det ser ut som det ska regna de två dagarna då jag tänker hämta båten.

Fungerar det att segla då eller ska man undvika på tanke på åska?

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall inte vara några problem som helst, förutsatt att det finns vind.

Kolla vädersystemen gällande vindstyrkor och rikser för åska.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ska du hämta båten och vartåt?

I största allmänhet under det rådande väderläget skulle jag välja att vänta några dagar om du ska segla någon längre sträcka. Det kommer ner mycket regn (dålig sikt), som det verkar, enligt prognos. Enligt prognos ska det bli måttliga vindar, men, ja, prognoser har varit fel förr.
Better safe then sorry.

Åska har jag aldrig oroat mig för. Om du ska ut, koppla en startkabel i masten och häng den andra änden i sjön, om du oroar dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På lördag ska det vara kulingstyrka runt stora delar av Sveriges kuster (aktuellt-väder). Inte så kul att gå ut i med okänd båt.Skulle själv ha uppskjutit resan mer pg för mycket vind.

Åska ska man undvika men regn i sig innebär ju inte åska. Skaffa åskledare att sätta i vanten vid åska, det har vi haft vilket räddade båten då blixten slog ner en gång i den vid Möja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska segla från Västerås till Stockholm torsdag morgon 17e juni, tar väl ca 2 dagar om vind finns.

Kanske för tidigt att bedöma när det gäller vädret, vinden. enligt SMHI ska det vara lite regn. Det bästa är väl att bestämma 1-2 dagar innan 17e juni?

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med vädret så långt i förväg är ju alltid svårt.Jag brukar alltid lyssan på väderleksrapporten, men hänger inte upp mig så mycket på den. Vädret blir som det blir och inte alltid så dåligt som man säger. Tycker det är värre när det blåser in i bänken, kulingvindar och mer, än att det inte är solsken.Cool

Tittade på http://www.klart.se/väder-västerÃ¥s.html

Enligt den prognosen blir det ganska skapligt väder på torsdag. SV vind 6 m/sek. Det är väl ganska ok. Lite regn på kvällen.

På Fredag blir det enligt prognosen för Stockholm blir det regn hela dan. Nordlig vind 7 m/sek. Det är väl också skapligt seglingsmässigt. Bra regnkläder anbefalls.

På lördag blir det bra väder hela dan NV 4 m/sek.

Jag skulle seglat på torstag så långt jag kunde komma. Seglat så långt jag hade lust på fredag. Ganska skönt att krypa ner i ruffen efter ett antal rengtimmar ute i sittbrunnen. Seglat resten på Lördag om du inte orkade segla hela resterande sträckan på Fredag.

Ta det bara lungt.

Sen vet jag ju inte som bortskämd västkustseglare hur det är att segla på Mälaren. Insjöar kan ju va knepiga, både sjö och vindmässigt. Mälaren är ju dessutom ingen sjö - det är en stor skärgård mitt inne på land. Obestämd

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svåger Gunnar och jag tog tåget till Enköping en sommar. Lasseponken hade kallat per telefon. Han hade seglat ensam i tre veckor i hällande regn och började längta efter sällskap. Det var en miserabel sommar och enköpingsposten eller vad den nu hette hade ett reportage: Lasse trotsar regnet eller nåt ditåt.

Vi hade med oss barsitt knyte sängkläder och taxin lämnade av oss i mörkret vid en brygga utanför Enköping,(rätta mig om jag har fel Lasse). I mörkret hittade vi fram till en brygga och där låg faktiskt vår gemensamma Maxi 77 stilla i hällande regnet.

Några goggar så var stämningen lite högre ombord. Lasseponken hade under veckorna av ensamsegking i Mälaren försökt hitta några medmänniskor och hittat några utländska sjömän på kusttramp i Mälaren och klarat sig rätt bra. Men inga svenska båtar hade varit ute under hela Lasses treveckorssegling.

Så kan en svensk sommar vara. Men visst gick det att segla även om seglen blev blöta.

Vägen hem ska vi inte tala om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men snälla nån,  Det är ju bara att segla, om lite regn och 21 m/s  hindrar dig, ja då skall du nog inte ha segelbåt!

Tänk bara på att du trimmar seglen motsvarande vindstyrkan.

PS

vad är det för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.  Då tycker jag att du bara skall köra på,   Trevlig segling!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du segelbåt och var ute och seglade med den första gången när det blåste halv storm?

Ditt uttalande visar ett mycket stort oförstånd om vad det handlar om.

Visst kan man äga en segelbåt och älska att segla, men när vi pratar om så höga vindstyrkor är det stora krafter som råder och man måste ha en båt som är förberedd och går att reva samt att besättninge är van.

Även om jag sett till att de båtar jag haft under åren är lätta att reva och van vid att segla när det blåser småspik skulle jag inte gå ut om jag inte var tvungen när det blåser 21 m/sek. Att man kan få skitväder på sig när man är ute är en annan sak - åskväder tex.

Nu har prognosen på Klart. se förbättras något på den fredag som det gäller beträffande regnandet. Men som jag sagt tidigare. Jag kollar alltid väderrapporterna, men det är det vädret som gäller vid varje tillfälle som man får rätta sig efter oavsett prognosen.

Segla lungt

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ni allihopa. Som man brukar säga, har man rätt kläder så är det aldrig fel på vädret.

Jag kör på och seglar hem hur väder än blir. Naturligtvis undviker jag ifall det är för blåsig, åska, dimma, för mycket regn. Det blir ju min första segling också. så det är inte precis så klokt att ge sig ut när man aldrig seglat förut, speciellt i skitväder. har gått på seglar kurser och känner mig redo efter det ifall vädret är på min sida.

Ses där ute på vattnet.

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Extremt roligt!

Hoppas vinden blir lagom, solen lyser och det inte blir för många misstag på rad.

Misstag gör vi alla och det kan vara skrämmande när man är ny men ofta mer roande när man är erfaren - där fick vi något att skratta åt över ankardrinken Skrattande

Välkommen till en livsstil!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu skulle det ju bara regna, varför jag tog med 21m/s var mest för att krydda på med vad jag menar.

Naturligtvis skal man följa på väderleksrapporten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en väldig dålig kryddning, alldeles för stark.

I princip sa du ju; den som inte är fullfjädrad och klara att segla i stormvindar skall inte ha nån båt och hålla sig på land.

Det finns ett talesätt som säger; en sjöman klagar inte på vädret - han lär sig segla. Men då måste man ju få förutsättningar att lära sig, och det gör nog normala människor inte när det blåser storm.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu när jag tänker efter så har du rätt, hands down!  jag tog i lite för mycket kanske.

Vad jag försöker säga är att, kan man inte förbereda sig och hantera värsta tänkbara situationer så skall man inte äga eller ge sig ut i en segelbåt! med tanke på hur snabbt vädret kan ändras något jag har fått erfara många gånger.  Sådan respekt för havet måste man ha.

Men jag tog i lite för mycket det är sant,

Jag önskar iaf TS en lyckad segling! med bra väder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterst få av oss är förberedda och säkra på att vi kan hantera värsta tänkbara situationer.

Vi skaffar oss erfarenhet genom att segla i bra väder och i områden där vi kan komma i säkerhet fort om vädret ändrar sig till det sämre.

Med erfarenhet gör man längre seglingar över öppnare hav där hamnarna är långt borta, men ofta endast vid hyfsat stabila vädersystem.

Skulle jag långsegla på riktigt skulle jag förbereda båten för det värsta tänkbara med livflotte, riggförstärkningar mm.

Men det är något helt annat och mycket få av oss kustseglare är så förberedda och det går bra ändå.

Skräm nu inte en ny seglarkompis så han tror att man måste vara fullfjädrad från börja. Man lär sig av erfarenhet och det får man bara om man ger sig ut trots att  man känner sig osäker och kanske lite rädd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att segla revat vid hårt väder är en sak man får lära sig. Nu har du guldläge att lära dig! Seglade hem en Vindö 50 i stormvindar en gång. Lite segel förvisso men oj vad roligt vi hade! Min mormor (RIP Eva...) satt i ruffen och stickade under tiden. Jag gjorde fast mig med flagglina och snabbschaklar vid ratten. Föräldrarna höll uppsikt. Min första riktiga segling vid 14 års ålder. Vi träffade på en Albin Express med sönderblåsta segel på vägen men det är en annan historia... Kör hårt men glöm inte säkerheten!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...