K_Haddock 46 Postad 11 Juni , 2010 Har fler än jag märkt att SMHI:s prognoser under det senaste året har blivit sämre och sämre? Det jag tänker på då är de prognoser de visar oss vanliga mänskor på webben, och det gäller landväder så väl som kustväder. Det är nu så illa, tycker jag, att jag inte litar på dem (SMHI) mer än vad jag litar på gubben Erland som sprättar upp och tittar i en abborre. Det är inte det att inga misstag får göras av SMHI; alla gör misstag, det är mänskligt. Nu verkar det mer som om SMHI har satt det i system att inte leverera korrekta prognoser. Så verkar det i alla fall i mina ögon, måhända att jag har fel. Måhända vill de ha pynt för mer korrekta prognoser? Jag fiskar en del och en korrekt prognos via VHF är ibland ganska avgörande för mig om nåten ska i sjön eller inte. Och prognosen via Sthlm Radio verkar vara den de får via SMHI:s web-sida, vilket har försatt mig i rätt svåra situationer ibland när garn är ute och det går två meters sjö på grund av >12 m/s när det är dags att dra, istället för de 2-5 som jag fått i örat. Är det bara jag, eller är det fler som märkt av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 Juni , 2010 Ibland märker man av det. Vi besöker ofta fjällen och där är smhi helkassa varför vi använder yr.no vilket vi ofta gör i Stockholm också. Det är bara att knappa in närmaste större ö och jämföra med smhi och därefter dra en egen slutsats. Har precis börjat lyssna på skärgårdsradions ( 90,2 ) prognoser och vi får väl se hur väl de stämmer. Bra mottagning iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 11 Juni , 2010 Jag har hittat en ny sjöväderprognos hos SSRS. Ska kolla hur den stämmer. Snygg är den i alla fall. http://www.sjoraddning.se/vader/ En annan site som finns är windguru. Den kör med 12 timmars delay om man ine betalar men den tycker jag har varit hyfsad http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=5224 Senast ändrad av ciaraud | 11 juni 2010 | 18:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 11 Juni , 2010 Jag kollar på www.klart.se deras animation av kustväder är en höjdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 11 Juni , 2010 Tack, ska kolla hur den stämmer, det visar sig. Är själv medlem i SSRS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 11 Juni , 2010 Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser