Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Toss

Ryds Camping - minsta "tänkbara" motor?

Rekommendera Poster

Har lite planer på att byta motor på båten. Har idag en 70 hk yamaha.

Min fråga är: Hur liten motor kan man ha på en Ryds Camping (5,60) med kravet att båten ska plana? Någon som har erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar också varför du skall byta. Mindre är 70hk skall du inte ha på en Camping.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Camping med nya skrovet och en Yamaha 60hk.

Toppar ca 26kn (gps) ensam, med frugan och (små) barnen lätt 24kn.

Marchar runt 21kn

Utan att veta skulle jag TRO att du får upp den i plan med 40hk.

Vill du ha en mindre motor så kan vi kanske byta om du vill ; )

/qsec



Senast ändrad av qsecofr | 11 juni 2010 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir bara dyrt och tungt för en motor att arbeta om den behöver ligga nära max eller på max för att kunna plana., tycker du skall behålla din 70 hkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en Ryds Camping -73

Då vi köpte den i mitten på 90-talet hade den en Archimedes Penta 36 hästars, och den planade faktiskt med den om man inte var alltför många i båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp min gamla tråd igen.

Sakta sakta sakta men säkert börjar ju våren närma sig!

Jag har nu bestämt mig för att byta ut min Yamaha 70 hk tvåtaktare (ca 1990) mot en mindre motor. Planen är att hänga på en ny eller nästan ny 50 hk fyrtaktare istället.

När jag hör mig för så säger man att en mindre motor måste jobba hårdare, och därmed är det inte säkert att den tar mindre soppa, vilket jag kan förstå. MEN, nog borde väl en nyare 50 hk fyrtakt gå snålare på min Ryds Camping än min nuvarande motor???

Tacksam för tankar och svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för vits att veta om en mindre motor drar mindre bensin om du får en båt som blir jobbig att hantera och svår att få upp i planing? En seg fyrtaktare kan ställa till det för dig. Båten blir svårplanad för att motorn får svårt att varva ur, två taktare är ofta bättre på detta. Jag hade inte bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är vits att veta.

Nog borde väl en 50 hk fyrtaktsmotor vara tillräckligt för att driva en Ryds Camping utan att den blir svårhanterlig?

Vad det beträffar byte eller inte så kommer jag att byta motor, då jag vill ha en nyare och mer driftsäker. Att det blir en mindre motor är främst en kostnadsfråga.

Senast ändrad av Toss | 20 januari 2011 | 14:54



Senast ändrad av Toss | 20 januari 2011 | 15:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som du redan bestämt och att det då är meningslöst med råd, men jag hade aldrig satt på en 50 hk på en så förhållandevis stor och  tung båt.

Är du ensam i båten kommer den ju att plana men det blir riktigt tråkigt att ligga på nära fullgas hela tiden om den skall gå vettigt i sjön.

Är ni flera i båten kommer den inte att plana alls. Och därigenom gå mycket oekonomiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Har nog fått lite att fundera på tror jag!

Tack i alla fall för era råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du verkar som föregående skribent skrev redan ha bestämt dig. Dock får du även väga in aspekten med att du en dag kanske ska sälja båten och då kanske intresset blir minimalt för att det är fel motor på båten. Alternativt får sälja båten billigt till någon som tar sig an jobbet att byta tillbaka till en 70 hästare igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 50 hk 4-takt Honda på min Ryds Camping-74.
Den gjorde 23-24 knop tidigt på våren och ca 20 knop på senhösten.

Jag hade min Ryds Camping till trollingfiske och den funkade i alla sex år som hade den.
Det gick väl 12-13 liter bensin på en hel dags fiske inkluderat ca 40 min med nästan fullgas.
Konceptet var väl inte maxspeedat men väl ekonomiskt.

Mvh
Laand 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laand, var ni många i båten?

Trådskaparen får väl också fundera på om han alltid åker själv eller om han ska ha med familj och packning också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toss fråga är absolut befogad och berättigad.

Ofta klarar man sig med en mindre modern fyrtaktare jämfört med en gammal tvåtaktare.

Frågan är inte bara hur många hästar du får ut på top varv utan hur många man får ut på marchfart,  en fyrtaktare drar jämnare, medan en tvåtakt (som dessutom är sliten och inte längre ger angivet antal hk) är lite som en kechupflaska, dvs att man måste varva fullt  för att ngt ska hända.

Slutligen handlar det också om vridmoment, för att få upp en båt på plan är det ju kraft och inte hästar som behövs. - och här är ju fyrtaktare överlägsna.

Kolla vad du har för vridmoment på nuvarande motor, och jämför med vad  fyrtaktarna har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är tvärtom. Man har ju läst trådskapare här inne som ersatt sin nuvarande motor med en fyrtaktare med samma antalet hästar och helt plötsligt får ägaren inte upp båten i planing längre. Det är ju ett mardrömsscenario.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till trådskaparen.

Yamha motorn från 1990 som du har är en riktigt bra motor i sig  om skicket är bra etc. Kräver ytterst lite service, är lätt och är riktigt snål. Har själv haft samma Yamaha motor i 10år och kört enormt mycket  med utan några större problem. Kan tänka mig att det är många ägare av 2-takts Evinrude och Johnson som gärna skulle vilja ha din Yamaha. Kan tänka mig att du kan sälja den begagnat för upp till 18 000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vi var inte många i båten.
Max 2 st.
Var det med en tredje person (vid någon enstaka gång) så tog det lång tid att komma upp i plan.
En dålig lösning (men ändå en lösning) var då att en person gick in under HT vid acclerationen för att balansera upp båten. När väl båten vara uppe i plan kunde personen sen gå tillbaka.

Nej, för att användas till familjebåt så blir det för dåligt med en 50 hk 4-takt.

Mvh
Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går aldrig att räkna hem ett sådant motorbyte ekonomiskt. Men visst förstår jag tjusningen med ny motor (har själv låtit byta till ny drivlina under vintern).

Om du skall byta motor så skulle jag rekommendera att inte köpa en för liten.  Dels får den slita hårdare, du får sämre köregenskaper och båten blir inte lika lättsåld.

Ekonomiskt sett är det säkert bäst att nöta vidare med befinflig motor. För miljöns skulls kan man tanka alkylatbensin och nedbrytbar olja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag har nog börjat förstå att byta till en mindre motor inte är någon bra idé. Är oftast själv i båten, men ibland händer det att vi är 5-6 personer.

Bakgrunden till detta med byte av motor är i första hand tillförlitlighet, i andra hand förbrukning. Jag vill vara (ganska) säker på att jag tar mig tillbaka till hamn efter en dag på sjön. Jag köpte min båt och motor i somras, och fick genast lite strul med motorn, då en oljenivågivare lade av ( mitt på sjön =) )
I stundens hetta bestämde jag mig för att se över möjligheterna till att köpa en ny motor.( jag ska sänka den här förb...de motorjä..n och köpa en NY )

Men, när jag fått ordning på felet så fungerade motorn faktiskt utan missöden resten av sommaren. Så om det är som Bigbuster säger att Yamaha-motorn faktiskt är en bra och tillförlitlig motor så kanske det är onödigt att byta.... Kanske bättre då att införskaffa en lite trolling/nödmotor att hänga på.

Återigen, tack för svaren, det är fantastiskt bra med forum!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte just säga detsamma. Jag har själv en liten trollingmotor på 5hk. Den går att använda som nödmotor ifall det skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ofta får man lite förvarning när gamla 2-taktaren får driftfel. Man hinner ta sig till hamn med den begränsade spärrade farten. Sedan skulle jag ocskå lyfta att du kan greja mycket själv på din motor om något skulle hända. Yamaha 2-taktarna är ju jäkligt snyggt gjord under kåpan med bra eldragning, bränslefilter och förgasare. Så gäller tillförlitlighet så tror jag att du måste en nästan ny motor för att ha samma tillförlitlighet. Sedan är det ju som vanligt motorerna kräver tillsyn och service för att gå bra.

//P..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt bränslefilter, tändstift, växlhusolja innan säsongen säsongen börjar igen. Du har en evighetsmaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fick problemet med oljenivågivaren så hände just det du (Bigbuster) beskriver ovan. Fick efter mycket om och men igång motorn och lyckades ta mig i hamn med reducerad effekt. Körde därefter sommaren ut med bortkopplad givare, men är nu på jakt efter en ny. (inte helt lätt)

Konstigt vad man är påverkbar - nu känns det verkligen som att jag kommer att behålla motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men via följande sida bör du hitta det du letar efter, kolla bara att de är rätt modell:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0001923&path=YAM~A0000002~M0001874~M0001923&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

När du har artikelnumret på prylen bör närmsta yamahaåterförsäljare kunna ta hem den åt dig.



Senast ändrad av Rolle85 | 22 januari 2011 | 23:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det Rolle85!

Borde väl gå lika bra att beställa från deras hemsida?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo, tull och moms tillkommer då från staterna. Annars kan de va tryggt att köpa hos återförsäljare här hemma för då ansvarar ju de att de säljer rätt komponent, garantier osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart.

Priset på Boats.net för givaren är 167 dollar plus 26 dollar i frakt. Samt att tull och moms tillkommer som du säger.

Kollade hos en Yamahaförsäljare här hemma och de tar hem givaren för ca 3600 kr, så jag borde nog spara en rätt bra slant på att beställa den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...