Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
janne717

MOTORBYTE??

Rekommendera Poster

Jag har en Norcem dc 21 ( ungefär som en ockelbo dc 21 ) med vp280 och vp aq 140 a motor. Tycker motorn är för klen för denna båt som väger 1200 kg och vill byta den. Frågan är om jag ska satsa på en v8 305 men funderar om det blir bra? Risken är ju att ökad motortyngd ger negativ effekt med stäven i luften istället för önskad ökad kraft och snabbare planing. Tacksam för era tips och erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1200 kg och 21 fot borde klara en V8 utan problem. Lasta i ett gäng cementsäckar eller liknande som motsvarar viktskillnaden mellan motorerna och se hur den ligger i vattnet. Om du ska sätta i en 8:a - ta en 350 istället :-).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En V6 med insprutning och dp drev tror jag passar som handen i handsken i din båt med tanke på vikt/effekt förhållandet. Toppfart tror jag skulle hamna mellan 35 och 40 knop med insprutad V6 med effekt kring 160-170 propelleraxelhästar och balansen i båten bli betydligt bättre. Motorn du har nu har i sin ungdomsdagar haft 125 vevaxelhästar vilket ger cirka 105 propelleraxelhästar, V6:an ger alltså minst en 50% effektökning.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att en insprutnings-V6:a vore klockren - t ex ger en Mercruiser 4,3 MPI 220 hk. Men...  de motorerna är ordentligt dyra. Viktskillnaden mot en V8 är begränsad, men du kan hitta V8:or för ett betydligt lägre pris. Nästa fråga är naturligtvis om det får plats i båten på längden... Sen är ju alltid ljudet oslagbart i en 8:a (jag har precis bytt från en 5,7 L V8 till en 4,3 MPI och saknar redan ljudet :-)).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VP 4,3 GL på 190 hk väger 400 kg inkl drev och duoprop.

Lättare och med betydligt bättre kraft är VP D3 190 hk som väger 330 kg inkl drev och duoprop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kolla med USA online se om dom kan hjälpa dig dom har ganska många motor alternativ .

www.usaonline.se 

Mvh Torgny

post-10014008-1394236391,5568_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...