mansmag 0 Postad 11 Juni , 2010 Jag köpte en gammal sportbåt i mahognyplaywood igår. Båten är superfin med plastat skrov. Idag monterade jag på motor och tog min första provtur. Båten kommer snabbt upp i plan men efter ett par sekunder tokvarvar motorn och tappar greppet i vattnet. Då får man slå av och börja om. Motorn är en mercury 20hp med kort rigg. För övrigt så styr den åt fel håll. Det är vajerstyrning och den måste vara felkopplad. Vad är enklast? Att lägga om framme vid ratten eller kapa vajrarna och koppla ihop dem tvärt om? Tips mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Juni , 2010 Kan va så att båten e gjord för lång rigg, så din propeller blir torrlagd när båten kommer upp i plan. Annars kolla splinsen och ev. gummivulken på proppen. Vajerstyrning. Har du den rikgtigt gammla modellen med 2 vajrar som löper från ratt bak till motorn? eller menar du teleflex modellen med en vajer? Nåvell, borde endå va enklast på båda modellerna att växla om vid ratten. Senast ändrad av BerraS | 11 juni 2010 | 10:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 Juni , 2010 Tror som Berra angående att motorn slirar. Klassiskt fel är att gummivulkningen slirar i propellern. Det där med vajerstyrningen låter spännande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juni , 2010 Gissning; propellern har släppt i vulkningen i navet. Är inte säker på att det går att fixa eller om det är ny propp som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 11 Juni , 2010 Tror som de kloka ovan. Det är någon föregående ägare som plöjt en sandbank eller fiskat stenskädda med motorn din. Vulkningen har släppt=ny prop. Fantastiskt fin båt förresten! Är den till salu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 11 Juni , 2010 Att vulkningen skulle ha släppt är inte troligt, då skulle det slirat då båten gick över planingströskeln och belastningen som störst. Propellern kan vara för liten men det troligaste är att den suger luft och därmed släpper. Om riggen är uttrimmad för mycket inträffar detta men även om riggen är för kort. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 11 Juni , 2010 Hej! I motsats till råden om gummivulkningen i propellern så kan det tänkas att Du eller någon annan fått en bricka felplacerad innaför propellern istället för utanför, den sitter då lite längre ut på axeln än det är tänkt. Behöver inte vara mycket!!! Då smiter det ut lite avgaser mellan växelhus och innerkant på propellern(om nu dessa kommer ut via propellercentrum?) och propellern börjar kavitera precis som Du beskriver när man nästan är uppe i normalfart. Det går bra nästan hela tiden men när det väl börjar så är det bara att starta om. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 11 Juni , 2010 Det här verkar bli intressant! Ska jag följa och lära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mansmag 0 Postad 13 Juni , 2010 Jag ringde gamla ägaren och han sa att det är motorn som sitter för lång ut. Att han ställt om vinkeln när han skulle hänga upp den för vinterförvaring. Han sa att den skulle vara i det innersta läget. Jag har nu ställt om men inte hunnit provköra pga det extremt blåsiga vädret. Vad det gäller vajerstyrningen så är det så att när den gamla ägaren skulle montera tillbaka vajern efter att ha smörjt och justerat måste han ha lindat vajern fel.Bara att linda upp och linda på antar jag? Jag återkommer när jag provkört. Ny propeller verkar skoj, men dyrt! Senast ändrad av mansmag | 13 juni 2010 | 19:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Juni , 2010 Jag fattar inte att alla tror att propellernavet är vulkat i propellern det är i pressat gumminav=komprimerat nav ,det enda som är vulkat så är det den splinsade hylsan som sitter på propelleraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mansmag 0 Postad 13 Juni , 2010 Hittade ett inlägg md liknande problem. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=347951 Han har fixat problemet med en större fena. Om inte min senaste inställning funkar så får jag väl testa det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mansmag 0 Postad 16 Juni , 2010 Jag ändrade vinkeln på motorn och satte den i innersta läget och då funkade det bra! Styrningen är också fixad, jag linade om åt andra hållet och då blev det rätt. Dock dök det upp ett nytt bekymmer se inlägg. Tack för alla hjälpsamma själar som skrivit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser