Gelis 679 Postad 11 Juni , 2010 Nu var det ju inte för att klanka ner på hans mätinstr jag skrev som jag gjorde, utan att det är lätt att tro att man har ett fel och börjar riva i skiten men i själva verket så är det mätsystemet som har så dålig upplösning att det upptäckta felet kommer därifrån. Framförallt när vi pratar några tiondelar över maxgräns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2010 Vad skulle hända om batteriet visar 12,74V. Eller 12,80 V som startbatteriet? Batterier är lite personligheter och under de fyra-fem åren de gör tjänst lär man sig hur de brukar bete sig. Mot slutet av perioden börjar de sloka lite och 70-80 Ah ur banken på 215 Ah börjar bli vad de klarar av. Nu tar jag aldrig ur mer än en fjärdedel om jag kan men 5 år är max vad de klarat av. Det verkar var en gräns där. Jag vet inte om en noggrann voltmeter hade gjort nåt på livslängden men jag är öppen för några år extra livslängd. Batterier är så tunga och bökiga att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Juni , 2010 Jag menar bara att en blyack är osäker att använda som referens att kalibrera sin voltmeter efter. Förr fanns det något som hette normalcell man fick lära sig i skolan skulle ge ett bra värde på spänning, men sådant batteri har jag inte sett sen skoltiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 12 Juni , 2010 Här är en enkel tumregel för blyackumalatorer, det gäller alla bly/syra-batterier: 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt De som tror att batterier är personligheter har gamla batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juni , 2010 De som tror att batterier är personligheter har gamla batterier. *ASG* Jotack! Jag fick äntligen ändan ur vagnen och bytte mina 8 år gamla batterier. Vilken skillnad! (och en viss ömhet i plånboken, 5000 spänn för 2 st 6V 225Ah förbrukn och en 100Ah start) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 12 Juni , 2010 Hur många vet om deras batterier är nya eller gamla elektriskt sett? De åldras ju fortare om man gör för djupa urladdningar eller överladdar så tiden efter köp säger inte allt. Och helst ska dom vinterfarvaras fulluppladdade eller underhållsladdas då och då. Gör ni det? Byta batteri gör man ofta när motorn inte startar eller är seg och läget börjar bli hopplöst. Batterier upplever de flesta som dyra och då byter man helst när de är helt slut och har därmed inte nya batterier så länge. Har det gått 5-6 år börjar dock slutet närma sig. Jag klarade mig den här vintern med mitt 6 år gamla bilbatteri, men nästa vinter tvingas jag nog byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Juni , 2010 Jag har just tagit knäcken på ett rött Optima startbatteri i bilen som var 5 månader gammalt. Kör Eberspecher hårt och trots att Optima skall tåla en del så är det röda ett startbatteri. Hade ett gult Optima i förra bilen, också utrustad med bränslevärmare (Webasto) och det var som nytt efter 3 år av hårt bruk. Var medveten om att ett Optima start inte skulle tåla detta men då polerna på dom gula batterierna sitter mer på mitten av batteriet vilket skapar problem med dom längdanpassade kablarna på min bil så chansade jag på ett rött skulle hålla ett år i alla fall... Det gjorde det inte och faktum är att det inte klarade sig bättre än ett vanligt billigt originalmonterat startbatteri. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 12 Juni , 2010 Kollade batterispänningen nu när båten legat oanvänd en vecka, 12,48 och 12,56 volt. Skapligt laddat mao. Säger det också något om hur mycket av batteriets ursprungliga kapacitet som återstår? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 12 Juni , 2010 http://www.batteriexpressen.se/faq.htm#_Toc89664109 Här lite att läsa om för den som vill fördjupa sig i batterimysterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tella 0 Postad 12 Juni , 2010 Hej! Jag tycker det är för hög spänning 14,8volt om du nu har mätt över batteriet,för det är där man ska mäta. Har du högre spänning än 14,2 så går det åt en del batterivatten samt att det bildas knallgas från batteriet. Men spänningen kan variera beroende på hur pass batteribanken är uppladdad.Har du väldigt urladdade batterier så orkar oftast inte generatorn trycka upp spänningen till max tex 14.2 .Så när du mäter din maximala batterispänning bör batterierna vara rätt fulladade.Man kan faktiskt bli lite konfunderad när spänningen tex bara ligger på 13.5 volt ibland men det beror på att generatorn då ger sin maxström tex 35 amp och batteribanken orkar ta emot mer än 35 amp pga att dom är ganska urladdade för tillfället. mvh Tella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 12 Juni , 2010 Batterier har ju sin EMK (ElektroMotorisk Kraft= olastad spänning) men även sin inre resistans. Därför kan man kortvarigt tänka sig gå över 14.2 V i laddspänning utan att skada batteriet. Men detta är teoretiskt. Vem kan hålla ordning på om man bara har översspänningen över inre resistansen eller trycker på EMKn så batterivattnet kokar? Problemet beror på hur man ser det. Marknaden säljer gärna nya batterier till oss om vi fumlar till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2010 Man pratar mycket om överladdning. Hur mycket blir överladdningen egentligen? Det bästa sättet är att mäta åtgången på batterivatten. Får man fylla på ideligen är det ju klart fall och spänningen får sänkas. Jag har valfritt 14,7 eller 14,1 V och knappen står nästan alltid på 14,7V. Jag fyller ändå inte på vatten mer än vartannat år och då vi mycket med motor, 100-200 timmar per år. Av dom timmarna är de flesta en eller två timmar på en dag och då behövs ändå laddningen så batterierna blir fulladdade. Nån gång går man en längre sträcka i motvind eller bleke. Kan vara 30-40 timmar per år med motorgång och överladdning. Vid 14,7V blir strömmen till 3 x 75Ah ungefär 1-2 A större än vid 14,1V. Det är inte stor energimängder det är tal om. 300 - 700mA per batteri kokar inte bort så mycket vatten på de 30-40 timmarna per säsong. Jag tror att för lite laddning förstör mer batterier än överladdning. Batterier ska koka för att de ska få full kapacitet. Det går aldrig att ladda fullt med 13,5V t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Juni , 2010 Om du med ditt arrangemang bara får 1-2A extra med 14,7V istället för 14,1V är det inte särskillt mycket extra du får. Antagligen begränsar generatorn strömmen för att inte bli för varm. Har du mätt 14.7V på batteriet under laddning? Hur mycket laddar generatorn i A totalt? Om man bara räknar 1-2A på 0,6V blir det ett en inre resistans på 0,6-0.3 ohm och dina 3 batterier har mycket lägre inre resistans tillsammans så något annat måste begränsa laddningsströmmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2010 Nu var jag otydlig. Generatorn är på ungefär 60 A. Det är vid fulla batterier, dvs när det också börjar koka i batterierna och de sista 15 % procenten ska in som det blir så lite extra som ett par A om jag kör 14,7 istf 14,1. När jag har tagit ut de 25 % jag brukar ta ur batterierna laddas de med 30-40 A en stund varefter det sjunker hela tiden tills de börjar bli fulla. Varje batteri får max 15A och det tar ungefär en timme ungefär tills strömmen är nere i 4-5 A till hela banken. Sänker jag sen till 14,1 så blir det 2-3 A har jag för mig. Då börjar de bli fulla men ska helst koka i 5-10 timmar för att få de sista procenten. Då kan även eventuell sulfatisering försvinna. Senast ändrad av forgus31 | 13 juni 2010 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 13 Juni , 2010 Hej K_Haddoc Tack för infon. Ber om ursäkt att jag bryter in med en personlig kontrollfråga! Jag har trassig laddning på min gamla snurra och planerar att landströmsladda några gånger per säsong. Det enda som drar är startmotorn (lite och korta stunder) samt GPSen (mindre än 600ma). Har kärt 2 timmar sedan laddning och båten har legat still i 2 veckor. Trodde jag hade ett kasst batteri men jag mätte upp ca 12.5 v igår (med en Fluke 77, oklaibrerad). MAO gissar jag att jag har ett hyggligt batteri trots 5 års ålder... Tacksam för kommentar! mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Juni , 2010 12,5V är väl hyfsat bra. >70% kapacitet enligt tabellen. Fluke 77 är en bra voltmeter och har du inte misshandlat den för mycket är säkert mätnoggranheten tillräckligt bra. Har du laddning från motorn eller inte? Laddar motorn så pågår det ju medan du åker, medan GPSen drar ström så fort den är på om än inte så mycket. Om du inte nöter mycket med startmotorn eller inte startar ofta tar den bara lite av kapaciteten . Men hur mycket du förbrukar är svårt att beräkna. Bättre att du kollar då och då med Fluken. Håller spänningen sig runt 12,5V räcker det gott och generatorn laddar. Du ser ju även med Fluken om spänningen går ner med tiden och ladda då innan det gått ner för långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 6 Juli , 2010 Hej Ok tack. Nej jag har ingen laddning alls. Den har brunnit upp och kostar drygt 2000 att fixa. Har kört ett 20 tal starter (korta) och ca 7 timmar GPS (mag 600 mA). Hade ca 12.46 V innan stora land-strömsladdaren fick jobba nån timma (på max, dvs ca 18 A laddning). Nu ligger hon still aett par veckor pga landsemester. Hoppas den funkar efter det. Hej hopp Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 7 Juli , 2010 Har du en OMC snurra i båten? De använder en resistorkabel till tändspolen och på min gick den vidare till generatorn, antagligen för att kompensera för dioden. Fick samma problem när jag bytte bort dioden till ett skiljerelä. Jag löste det genom att dra fram en ny kabel till generatorn och istället för att bygla över D till sensoranslutningen på generatorn, som det var original, drog jag en kabel direkt till batteriet. Nu vet jag inte om du har anslutningen för sensor på din generator eftersom min var utbytt och jag vet inte om det var en original men enligt kopplingsschemat så ser det likadant ut iallafall. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser